Zelfbouw
isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
28 dec 2013 23:53 #39304
door Cees
Beantwoord door Cees in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
Bjorn,
Als de kast wanden nog wat trillen dan kun je dat geheel weg krijgen door er van binnen
zachtboard op te lijmen en dan het steenwol daar over.Met Bostik demping bitumen beplakken
kan natuurlijk ook,hoog uit twee velletjes per kant, niet te veel, is zinloos.
Mee trillen van ramen en deuren word misschien wat minder als de bas box wat verder van
wanden en hoeken af komt te staan. Het goed opstellen van boxen is heel belangrijk voor
een goede weergave.
Suc6 met de boxen bouw, Cees.
Als de kast wanden nog wat trillen dan kun je dat geheel weg krijgen door er van binnen
zachtboard op te lijmen en dan het steenwol daar over.Met Bostik demping bitumen beplakken
kan natuurlijk ook,hoog uit twee velletjes per kant, niet te veel, is zinloos.
Mee trillen van ramen en deuren word misschien wat minder als de bas box wat verder van
wanden en hoeken af komt te staan. Het goed opstellen van boxen is heel belangrijk voor
een goede weergave.
Suc6 met de boxen bouw, Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
28 dec 2013 12:43 #39287
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
"Ik voel nog steeds trillingen aan de buitenkant."
Maar van wat voor (en hoe dik) materiaal zijn die kasten dan gebouwd? Mijn zelfbouw kasten zijn van 22 mm dik multiplex, daar voel je echt niets op het gebied van trillingen aan de luidsprekerplank
Nico
Maar van wat voor (en hoe dik) materiaal zijn die kasten dan gebouwd? Mijn zelfbouw kasten zijn van 22 mm dik multiplex, daar voel je echt niets op het gebied van trillingen aan de luidsprekerplank
Nico
- Bjorn Kusters
- [Bjorn Kusters]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 dec 2013 10:35 - 28 dec 2013 10:40 #39286
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
Hallo,
Ik heb de box nu bekleed met het steenwol.
Ik dacht dat ik nog latjes had en niet mee hoefde te nemen van de winkel.
Ik had deze echter niet meer.
Ik heb dit tijdelijk opgelost door afstandhouders te maken van stroken oud tandenschuim dat ik uit de box verwijderd heb.
Ik had eerst tandenschuim er in maar dat was slechts 2cm dik ,daarna 5cm dik matrassenschuim , en nu bijna 5cm dik steenwol.
Maar waarom mag de voorkant niet bekleed worden?
Moet dit soms dienen als klankbord?
En de katten zal ik er niet in opsluiten.
Deze springen er al uit als ze me aan horen komen hahaha.
Want ze weten dat ze gestraft worden als ze in de box springen.
Ik voel nog steeds trillingen aan de buitenkant.
Ik denk dat dat wel te dempen is met bitumen platen o.i.d. maar dat lijkt mij een beetje overdreven.
De trillingen zijn tenslotte heel licht en ik heb geen last van resonerende geluiden.
Dit was eerst wel het geval met het dunne tandenschuim , toen danste de kerstversiering die op de box staat mee.
Het enige wat hier resoneert zijn de dunne opdekdeuren en een enkelglas raampje hier in de woonkamer.
Het volume hoeft hiervoor niet erg hard voordat dit voelbaar word , maarja dat zijn ook relatief grote oppervlaktes die makkelijk trillen.
Dat getuigd toch dat de druk uit de luidspreker voldoende is.
Het is echter geen overdreven gedreun mits de toonregeling neutraal staat.
Draai ik de toonregeling van het laag open dan is er wel gedreun , maar dat is te veel en niet om aan te horen.
Gr Bjorn
Ik heb de box nu bekleed met het steenwol.
Ik dacht dat ik nog latjes had en niet mee hoefde te nemen van de winkel.
Ik had deze echter niet meer.
Ik heb dit tijdelijk opgelost door afstandhouders te maken van stroken oud tandenschuim dat ik uit de box verwijderd heb.
Ik had eerst tandenschuim er in maar dat was slechts 2cm dik ,daarna 5cm dik matrassenschuim , en nu bijna 5cm dik steenwol.
Maar waarom mag de voorkant niet bekleed worden?
Moet dit soms dienen als klankbord?
En de katten zal ik er niet in opsluiten.
Deze springen er al uit als ze me aan horen komen hahaha.
Want ze weten dat ze gestraft worden als ze in de box springen.
Ik voel nog steeds trillingen aan de buitenkant.
Ik denk dat dat wel te dempen is met bitumen platen o.i.d. maar dat lijkt mij een beetje overdreven.
De trillingen zijn tenslotte heel licht en ik heb geen last van resonerende geluiden.
Dit was eerst wel het geval met het dunne tandenschuim , toen danste de kerstversiering die op de box staat mee.
Het enige wat hier resoneert zijn de dunne opdekdeuren en een enkelglas raampje hier in de woonkamer.
Het volume hoeft hiervoor niet erg hard voordat dit voelbaar word , maarja dat zijn ook relatief grote oppervlaktes die makkelijk trillen.
Dat getuigd toch dat de druk uit de luidspreker voldoende is.
Het is echter geen overdreven gedreun mits de toonregeling neutraal staat.
Draai ik de toonregeling van het laag open dan is er wel gedreun , maar dat is te veel en niet om aan te horen.
Gr Bjorn
Laatst bewerkt 28 dec 2013 10:40 door Bjorn Kusters.
27 dec 2013 23:22 #39277
door Cees
Beantwoord door Cees in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
Henk, Bjorn kan dat inderdaad nu maar het beste doen met één dikke laag steen wol.
Zal op het zelfde uit komen.
Betreft de achter wand, dat zou hij ook met die latjes na kunnen maken zo als Philips
dat heeft gedaan.
Kan ook worden gedaan door er eerst een plaat zachtboard op te lijmen en met spijkertjes
vast te zetten. Er is ook "gaatjes board" dat je daar voor kunt gebruiken.
Bjorn suc6 met bouwen en vergeet niet je poezen er uit te halen voor je die box dicht
schroeft. Gr Cees.
Zal op het zelfde uit komen.
Betreft de achter wand, dat zou hij ook met die latjes na kunnen maken zo als Philips
dat heeft gedaan.
Kan ook worden gedaan door er eerst een plaat zachtboard op te lijmen en met spijkertjes
vast te zetten. Er is ook "gaatjes board" dat je daar voor kunt gebruiken.
Bjorn suc6 met bouwen en vergeet niet je poezen er uit te halen voor je die box dicht
schroeft. Gr Cees.
27 dec 2013 19:14 #39273
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
Dat Bjorn nu met Rockwool experimenteert was mij duidelijk Henk: ik gaf alleen aan wat mijn bevindingen waren w.b. kastdemping, ook al omdat dit de laatste tijd een "hot" item lijkt te zijn.
Bert
Bert
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
27 dec 2013 18:36 #39272
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic isolatiemateriaal zelfbouw AD5032
Maar ja, Bjorn heeft nu Rockwool en dat lijkt mij prima toepasbaar. 1 dikke isolatie laag is prima.
Henk
Henk