Zelfbouw
Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
19 okt 2013 22:10 #37470
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Ja, de buizen moeten even een kwartier tot een half uur opwarmen.
Dat stond ook wel in de service doc, vóór je er b.v metingen in ging verrichtten.
De eerste KTV's moesten eerst een half uur aan staan alvorens je ze ging convergeren.
Dus niet meteen aan al die knoppen gaan draaien.Eerst opwarmen.
Sommige "klanten" gingen daar als een "gek" aan zitten draaien.
Die wilden meteen prachtige kleuren zien.Die "klanten"maakten mij niet blij...
Dat kon je met die techniek van toen nog niet verwachten.
Vr gr Cees.
Dat stond ook wel in de service doc, vóór je er b.v metingen in ging verrichtten.
De eerste KTV's moesten eerst een half uur aan staan alvorens je ze ging convergeren.
Dus niet meteen aan al die knoppen gaan draaien.Eerst opwarmen.
Sommige "klanten" gingen daar als een "gek" aan zitten draaien.
Die wilden meteen prachtige kleuren zien.Die "klanten"maakten mij niet blij...
Dat kon je met die techniek van toen nog niet verwachten.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 okt 2013 21:42 #37468
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Ook leuke boxen die Sonabs.
En ze stralen naar boven wat weer een ander effect geeft.
Ik heb zelf een set met de 9710 en een driehoekje met tweeters.
Ze klinken vrij neutraal en er is alles aan gedaan om vooral geen boem bas te krijgen.
Het lijkt daardoor wel wat ieler te klinken maar geeft juist een goed middengebied.
Groet Frank
En ze stralen naar boven wat weer een ander effect geeft.
Ik heb zelf een set met de 9710 en een driehoekje met tweeters.
Ze klinken vrij neutraal en er is alles aan gedaan om vooral geen boem bas te krijgen.
Het lijkt daardoor wel wat ieler te klinken maar geeft juist een goed middengebied.
Groet Frank
19 okt 2013 17:23 #37460
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Met buizen apparatuur is dat ook zo
als het warm is klinkt het t beste alles moet op temperatuur komen
zelfs met de radio.
De Meeste maken de fout meteen huppetee voluit het spul
dat is fout.
als ik zelf verkouden ben en mijn oren ook wat last hebben
dan klinkt mijn versterker ook voor geen meter.
dan gaat ie ook niet aan en wacht tot ik weer in orde ben en klinkt het goed.
Binnen kort ga ik eens kijken met Sonab luidsprekers een 9710
en in een cirkel hoge tonen stralertjes met een kegeltje in het midden
op mijn 9018 versterker staan nu op mijn werk en heb wel goede dingen over gehoord.
op de transistor klonk het goed.
de 9710 ging best laag stond wel even te kijken huh?
en jawel hij heeft een kelk de 9710 en ga die niet wegknippen
Mvg René Daemen
als het warm is klinkt het t beste alles moet op temperatuur komen
zelfs met de radio.
De Meeste maken de fout meteen huppetee voluit het spul
dat is fout.
als ik zelf verkouden ben en mijn oren ook wat last hebben
dan klinkt mijn versterker ook voor geen meter.
dan gaat ie ook niet aan en wacht tot ik weer in orde ben en klinkt het goed.
Binnen kort ga ik eens kijken met Sonab luidsprekers een 9710
en in een cirkel hoge tonen stralertjes met een kegeltje in het midden
op mijn 9018 versterker staan nu op mijn werk en heb wel goede dingen over gehoord.
op de transistor klonk het goed.
de 9710 ging best laag stond wel even te kijken huh?
en jawel hij heeft een kelk de 9710 en ga die niet wegknippen
Mvg René Daemen
René Daemen
19 okt 2013 13:14 - 19 okt 2013 13:18 #37455
door Bert Kn
Peter,
Toen ik hier dertig jaar geleden kwam wonen vertelde een buurtbewoner me dat hij een nieuwe stereo HIFI buizenversterker had, ik meen me te herinneren met 2x EL84 per eindversterker.
En of ik dat eens wilde horen.
Hij gaf daarbij ook aan dat ik van tevoren een seintje moest doen zodat hij hem een uurtje of wat daarvoor kon aanzetten.
In gedachte verklaarde ik hem toen voor gek, inmiddels weet ik wel beter yes.gif
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Gun de apparatuur de tijd om op temperatuur te komen. Ik heb dat met de meeste apparatuur geconstateerd
Peter,
Toen ik hier dertig jaar geleden kwam wonen vertelde een buurtbewoner me dat hij een nieuwe stereo HIFI buizenversterker had, ik meen me te herinneren met 2x EL84 per eindversterker.
En of ik dat eens wilde horen.
Hij gaf daarbij ook aan dat ik van tevoren een seintje moest doen zodat hij hem een uurtje of wat daarvoor kon aanzetten.
In gedachte verklaarde ik hem toen voor gek, inmiddels weet ik wel beter yes.gif
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 19 okt 2013 13:18 door Bert Kn.
19 okt 2013 07:59 - 19 okt 2013 08:00 #37450
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Gisteren was het dan eindelijk zover, dat ik zelf de spullen eens kon beluisteren.
Echter eerst moest het totaal pakket van de KPN in bedrijf gesteld worden. De benodigde netwerk kabels waren al gelegd, compleet met connectors. Kabels werden doorgemeten en alles leek heel voorspoedig te gaan: Internet werkte meteen, de telefoon ging ook vlot alleen de interactieve t.v. wilde niet installeren. Na enig testen en proberen toch nog een foutje in de kabels. Dit was daarna snel opgelost en alles werkte naar behoren en tot volle tevredenheid.
Daarna kon ik zelf eens constateren hoe de hier besproken combinatie klinkt. Het stond nog precies zoals op de foto's. De zaak moest even op gang komen maar op een gegeven moment kwam de zaak los. Wat een muzikaal geweld! Vooral Mark Knopfler kwam er fantastisch uit. Mooi helder hoog, diep laag en duidelijk waarneembaar middengebied. Je kunt toch duidelijk horen dat de Bombardon een oktaaf lager komt dan een 9710(M). Maar ook dat een 9710(M) ondanks dat een alleskunner is.
Wie had het hier over te schelle hoge tonen van een 9710M? Nou echt niet!
Helaas was er niet heel veel tijd om alles uitgebreid te beluisteren, maar de eerste indruk was zeer de moeite waard. We doen het beslist nog een keer over!
En ook weer: Gun de apparatuur de tijd om op temperatuur te komen. Ik heb dat met de meeste apparatuur geconstateerd, mijn eigen Luxman installatie klinkt voor geen meter als die net aanstaat. Ook mijn jukebox heeft dat euvel. En wat wel geroepen wordt is dat dat zo lijkt omdat je oren aan het geluid moeten wennen, nou echt niet. Want als je de zaak eerst goed laat opwarmen en daarna pas gaat draaien, zijn je oren niet gewend.
Al met al een mooie, vruchtbare dag.
Groeten,
Peter
Echter eerst moest het totaal pakket van de KPN in bedrijf gesteld worden. De benodigde netwerk kabels waren al gelegd, compleet met connectors. Kabels werden doorgemeten en alles leek heel voorspoedig te gaan: Internet werkte meteen, de telefoon ging ook vlot alleen de interactieve t.v. wilde niet installeren. Na enig testen en proberen toch nog een foutje in de kabels. Dit was daarna snel opgelost en alles werkte naar behoren en tot volle tevredenheid.
Daarna kon ik zelf eens constateren hoe de hier besproken combinatie klinkt. Het stond nog precies zoals op de foto's. De zaak moest even op gang komen maar op een gegeven moment kwam de zaak los. Wat een muzikaal geweld! Vooral Mark Knopfler kwam er fantastisch uit. Mooi helder hoog, diep laag en duidelijk waarneembaar middengebied. Je kunt toch duidelijk horen dat de Bombardon een oktaaf lager komt dan een 9710(M). Maar ook dat een 9710(M) ondanks dat een alleskunner is.
Wie had het hier over te schelle hoge tonen van een 9710M? Nou echt niet!
Helaas was er niet heel veel tijd om alles uitgebreid te beluisteren, maar de eerste indruk was zeer de moeite waard. We doen het beslist nog een keer over!
En ook weer: Gun de apparatuur de tijd om op temperatuur te komen. Ik heb dat met de meeste apparatuur geconstateerd, mijn eigen Luxman installatie klinkt voor geen meter als die net aanstaat. Ook mijn jukebox heeft dat euvel. En wat wel geroepen wordt is dat dat zo lijkt omdat je oren aan het geluid moeten wennen, nou echt niet. Want als je de zaak eerst goed laat opwarmen en daarna pas gaat draaien, zijn je oren niet gewend.
Al met al een mooie, vruchtbare dag.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 19 okt 2013 08:00 door peter1952.
07 sep 2013 07:46 #35818
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Luistergenot met zelfbouw Bombardons en meer
Ik heb zeer regelmatig telefonisch contact met Herman en kom er regelmatig op bezoek. We kwamen tot de conclusie dat ik door het vele geknutsel bij Herman thuis, de AG9004/9007 met de dubbele basbox en de 9710's nog niet eens gehoord heb! We hebben daar domweg kennelijk geen tijd voor gehad! Dat gaan we binnenkort eens snel goed maken.......
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,