Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips F5X83A Restauratie

Meer
26 dec 2024 21:02 #100774 door rvoijen
Beantwoord door rvoijen in topic Philips F5X83A Restauratie
Ik zie één inductor met een barstje erin. Geen idee of dit de buitenkant of de unit is, en of het effect heeft of niet. Het is B op de tekening die bestaat uit S11/S12 - A3 119 70, maar ik zie op de andere tekening geen waarden bij de inductor staan. Er zitten daar (ergens) ook een c14/c15, van de 15 kan ik 5e6 aflezen, van de 14 is het 240 of 260 maar geen idee of dat ųf of nf is. 

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 dec 2024 19:55 #100773 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips F5X83A Restauratie
Mooie klus. Schaal zou ik alleen afborstelen met een zachte kwast, voorkant voorzichtig met vochtig make-up pad.

Henk van 't Kruis

Meer
26 dec 2024 19:47 #100772 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips F5X83A Restauratie
Maak ook de intree,s schoon met een watte staafje men jif draaien
pas op het bolletje kan er af gaan . en na met alcohol bvb
veel werk aan de radio maar ik denk dat het heeeel goed gaat wel
Huub

Meer
26 dec 2024 17:49 - 26 dec 2024 17:57 #100771 door rvoijen
Dag 0 - alle bovenstaande. 

Dag 1 - we hebben het radiomeubel opengemaakt en uit elkaar gehaald. Allereerst, wow het was smerig, Het is dat we weten dat het in '78 open is geweest om de platenspeler te vervangen, anders had ik gezegd dat er 66 jaar stof en zooi in zat, nu is het blijkbaar nog maar 46 jaar. Naast veel stof en vuil kwamen we ook 5 stuks 45-toeren kruisjes tegen, 2 knopen, een huiszekering, de spindle van de platenspeler voor het automatisch wisselen, 2 knopen, en 3 bonnetjes. 

Elke stap digitaal vastgelegd en alle schroefjes en onderdelen op witte vellen in diagram uitgesorteerd. DAT stuk kan in elk geval niet misgaan. Met name in de platenspeler zagen we (logisch) dat er ook aan de bekabeling geknoeid is, en niet echt professioneel, en daarnaast is was met name de bedrading naar de toonarm zeer slecht gedaan. Bovendien is de bedrading oud en dun, dus ik denk dat ook zeker daar wat te behalen valt (nadat de verbinding tussen de platenspeler en de radio in de eerste plaats gemaakt is). 

Afgezien van de bedrading naar de platenspeler, het vuil en één onderdeel met een scheurtje (308 A3 119 70.0) ziet de rest er eigenlijk verrassend goed uit. 

Voor we aan het echte moeilijke gedeelte gaan beginnen, gaan we morgen eerst aan het optische werken, afbijtsen, licht schuren en opnieuw lakken. 

Als we tijd hebben willen we ook de overige onderdelen gaan schoonmaken. Wat kan ik waarvoor het beste gebruiken. Voor het radio-element (alle metalen dingen); alcohol/ethanol? Spiritus? Wasbenzine? Of is dat allemaal veel te agressief? Voor het glas, wat tast de schaal niet aan?

Laatst bewerkt 26 dec 2024 17:57 door rvoijen.

Meer
26 dec 2024 17:26 #100770 door rvoijen
Beste Ed,

Super, bedankt voor die uitleg, want ik mis gewoon de ervaring in het lezen van die diagrammen (en trouwens in dit soort restauraties), maar ja, je moet toch ooit ergens beginnen. En met zijn tweeën komen we denk ik al een heel eind. Maar alle hulp en tips zijn zeker welkom.

Meer
26 dec 2024 07:43 #100769 door edvanvelzen
Beantwoord door edvanvelzen in topic Philips F5X83A Restauratie
Beste Rik,

Zie bijgaande servicedocumentatie. Aangezien er wel enig geluid uit het toestel komt, lijkt het me niet waarschijnlijk dat er een of meerdere buizen kapot zijn, slecht kan natuurlijk wel. Maar dat zal niet gelden voor de (B1) ECC85 buis die verantwoordelijk is voor de FM-ontvangst. Verder zijn er de (B2) ECH81 die als HF-versterker voor AM en als frequentie-omzetter werkt. Dat is (B3) EF89 de middenfrequent versterker, evenals de (B4) EF85. Dan de (B5) EABC80 als detector (omzetten naar laagfrequent) en voorversterker voor de (B6) EL84 en (B9) EL86 als eindversterker en aansturing van de luidspreker. Dan is (B7) EZ80 de gelijkrichter voor de voeding, en tenslotte is (B8) het "magische oog" voor de afstemming, aan de voorkant zichtbaar.

De radio bevat veel schakelaars. Misschien is het schoonmaken van de schakelaars (ik zou denken contactvloeistof of anders alcohol of spiritus) en het smeren van de mechanische gedeelten van de schakelaars (niet de koperen contacten smeren natuurlijk) zou al wel heel wat effect kunnen hebben. Verder is de volumeregelaar vaak smerig of defect, dat hoor je snel als je er aan draait. 

En ja, eigenlijk moet je verdachte onderdelen zoals dikke condensatoren en alles wat optisch zichtbaar versleten is (donker verbrande weerstanden) vervangen en eigenlijk ook de elco's (C1 en C2). 

Al met al een hele klus dus, je kunt beter het chassis (voorzichtig) uit de kast halen, dan kan je er goed bij, wel onthouden waar wat zal (of natuurlijk even een paar foto's met de smartphone maken).

Zie bijgaande servicedocumentatie. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Ed van Velzen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena