Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips F5X83A Restauratie

Meer
24 dec 2024 12:23 #100762 door rvoijen
Beantwoord door rvoijen in topic Philips F5X83A Restauratie
Ja, de platenspeler was bekend dat deze niet origineel was. Deze is door mijn schoonvader vader in '78 vervangen (of laten vervangen) maar heeft altijd gespeeld (dus tot 4-5 jaar geleden).

Dat schakelaartje kan natuurlijk per ongeluk verzet zijn, in de verhuizing of anders, maar de FM-ant3nne is opmerkelijk, zeker omdat er niets meer mee gebeurd is, dus dan heeft hij al heeel lang fout aangesloten gezeten ????

We gaan alles natuurlijk goed nalopen, maar in sommige gevallen, zoals hier voor het geluid(s)niveau hebben we niet altijd een idee WAT te meten. Zeker niet voor de buizen.

Maar in elk geval bedankt alvast voor deze tips, gaan we sowieso mee aan de slag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 dec 2024 11:27 #100761 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips F5X83A Restauratie
Allereerst: De steker van de F.M.-antenne moet anders: Deze hoort in de twee bovenste bussen te zitten. De bussen daaronder zijn aard aansluitingen.
Dan de schakelaar mono/stereo, deze moet normaal op mono staan, de stereo stand gebruik als je een tweede versterker gebruikt voor stereo.
De platenspeler is niet erigineel. Eerst controleren of die correct is aangeslten, 
Normaal hoef je geen externe verbindingen te maken.

Wat het zachte geluid betreft: Het kan natuurlijk een buis zijn, maar er kunnen ook andere onderdelen defect zijn. Je moet alles van voor naar achter nalopen volgens de documentatie.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
24 dec 2024 11:03 #100760 door rvoijen
Ik had al eerder op dit forum geschreven over de revisie van de Philips F5X83A van mijn schoonvader. Gisterenavond aangekomen in Italië en we hebben hem als voor-kerstcadeautje verrast met een folder die ik had uitgeprint met de gebruiksaanwijzingen en maintenance manuals van de radio en platenspeler, en daarin ook de nieuwe condensatoren, platenspeler-element, doek en wat andere onderdelen. 

Vannochtend is de eerste keer dat ik hem van dichtbij heb gezien en tevens heb kunnen "testen". 

Het goede nieuws; hij gaat aan en op FM en MW komt er geluid uit. 

Maar ook wat andere punten:
- het geluid is helder, maar zwak, zeker op FM is het op max volume amper te horen. Ik zou zeggen dit ligt aan één van de buizen, maar en dit is meteen het tweede punt, hoe weet ik welke buis voor wat verantwoordelijk is. Kan het ook wat anders zijn?
- De platenspeler werkt en ook hier hoor je geluid als je je oor er langs legt, maar uit de speakers komt niets. Achterin zie ik een phono ingang; met deze nog (extern) verbonden worden? Dus is dat niet standaard intern?
- De bovenste knoppen: Parola, Modesta, Fidelite etc. blijven hangen en gaan niet terug als je een andere indrukt.
- De platenspeler blijft draaien, ook als ik op stop druk. 

Aangezien de winkels hier vroeg sluiten ivm kerstavond, gaan we eerst nog wat zaken halen. Wordt vervolgd.......

Gemaakt door Kunena