Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Geen geluid Grundig Mandello deLuxe

Meer
09 feb 2023 09:49 - 09 feb 2023 09:50 #96660 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Geen geluid Grundig Mandello deLuxe
Ja het is zo inspuiten en weer weg halen
met een bvb watte staafje of anders papier zakdoek
De mandello,s ken ik wel meen met de eind buizen ELL80 of ECLL 80 ?
vaak ook koppel C,s behoorlijk doorlekken
Gewoon ALLEN conden C,s vernieuwe en kontakte schoon make
Huub
Laatst bewerkt 09 feb 2023 09:50 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 feb 2023 20:41 #96659 door Roh
Beantwoord door Roh in topic Geen geluid Grundig Mandello deLuxe
Hartelijk dank Ben,
dat is een goede tip, ga ik proberen.

Hartelijke groeten,

Ronald

Meer
08 feb 2023 13:41 #96656 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Geen geluid Grundig Mandello deLuxe
Er zijn vele radio's naar de stort gebracht omdat er contactspray tussen de schakelcontacten zit/zat.
Je spuit ook vaak andere onderdelen onder die dan gaan geleiden en/of sluiting maken.
Dit spul is corrosief en helpt vaak even, daarna komt er een groene aanslag op de koperstrippen.
Contactpray moet nabehandeld worden met een neutraliserende spray.
Ikzelf gebruik dit spul nooit en los het op door plaatselijk spiritus en wat "pianospelen" met de toetsen.
Dus het advies is, probeer het eerst eens goed schoon te maken met spiritus en ook de ondergespoten onderdelen.
Succes en groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Meer
07 feb 2023 23:04 #96652 door Roh
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een Grundig Mandello Deluxe gekocht via Marktplaats. Ik heb er al twee werkend op het werk staan en ze zijn geweldig met een fantastsch geluid. Een ervan staat elke dag aan en de ander gebruiken we om af en toe plaatjes op te draaien. 

Dit exemplaar heb ik voor thuis gekocht aangezien mijn twee jongens nu vinyl platen hebben ontdekt. Moedig ben ik begonnen met het repareren. Ik kreeg de prachtige mechanische volautomatische platenspeler weer aan de praat, had wat stramme knopjes weer gangbaar gekregen en de zenderregelaar weer werkend. 

De radio maakte een nog een krakend geluid en daarom heb ik het binnenwerk schoongemaakt en met contactspray behandeld. En dat is waarschijnlijk een foute beslissing geweest want sinds dat moment geeft de Grundig geen enkel geluid meer. Het licht brandt, de platenspeler werkt, maar verder gebeurt er niets. Ik heb de zekeringen vervangen, en gecheckt of het aan de luidsprekers lag door externe speakers aan te sluiten, maar dat hielp niet. 

Onderstaande forumbericht hielp me helaas ook niet bij de problemen. 
buizenradioclub.nl/forum/28-radios-van-1...xe-opknappen?start=0

Heeft iemand van jullie een goede tip waar ik het zoeken moet of een ander slim idee om de Grundig weer aan de praat te krijgen?

Alvast dank voor jullie tijd en kennis. 

Gemaakt door Kunena