Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Verzoek reparatie Philips BX653A19

Meer
30 sep 2022 21:04 - 30 sep 2022 21:04 #95797 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Verzoek reparatie Philips BX653A19
Gloeiende gloeiende gloeiende...! Ik heb hem ingekast, ding speelt als een tierelier, denk ik: nog effe de FM een beetje oprekken zodat het stuk boven 100 MHz wat groter wordt. Loopt die naald vast bij 92 MHz! Ik dat ding weer uitkasten en voor de derde keer de afstemschaal eraf gehaald Blijkt inenen de snaar veel te slap. En het rubbere aandrukrolletje is lam. Er zat ook een verkeerde naald op de AM snaar. Ding gemolesteerd zodat de veer weer vrij was en nu stemt de AM weer goed af. Nog effe de middengolf fixen want die doet het niet. Of niet want de eigenaar luistert er toch nooit na. Anyway, van de FM snaar het knoopje aan de veer wat verplaatst en nu loopt-ie wel goed.

Toen bleek de omschakelwals vast te zitten die tussen AM en FM de wieltjes heen en weer schuift. Met een zwaardere veer springt-ie nu weer wel goed terug. Alleen nog effe een nieuw rollertje bestellen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 sep 2022 21:04 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 sep 2022 18:43 #95796 door Kees van Dijke

Mijn 6Е1П is kaarsrecht maar wel wat blauwer dan een EM80. Helaas is-ie niet meer nieuwstaat. Benieuwd hoe de nieuwe eruit zien. Half oktober zouden we het moeten weten. Zal voor de gein ook nog effe klooien met magneten. Als het schermpje ijzerhoudend is zal het zeker afwijkingen in het beeld kunnen geven.

Ik heb een EM80 wel eens tegengemagnetiseerd langs een luidspreker magneet. Toen "waaide" de indicatie de andere kant op, maar met een beetje geluk krijg je hem daarna mooi symmetrisch. Het laatste restje zou je nog kunnen demagnetiseren in een afnemend  wisselspanningsveld.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
30 sep 2022 15:46 #95795 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Verzoek reparatie Philips BX653A19
Mijn 6Е1П is kaarsrecht maar wel wat blauwer dan een EM80. Helaas is-ie niet meer nieuwstaat. Benieuwd hoe de nieuwe eruit zien. Half oktober zouden we het moeten weten. Zal voor de gein ook nog effe klooien met magneten. Als het schermpje ijzerhoudend is zal het zeker afwijkingen in het beeld kunnen geven.

Tjerk, 9ZZ

Meer
30 sep 2022 14:48 - 30 sep 2022 15:29 #95794 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Verzoek reparatie Philips BX653A19

Een scheef oog (EM80 e.d.) wordt vaak gemagnetiseerd bij het plaatsen in een radio. in het bijzonder bij Bi-ampli modellen. Oorzaak is dat je te dicht langs de luidsprekers gaat tijdens het plaatsen. Oplossing is om die weer te demagnetiseren met een trafo, soldeer pistool, tape-head demagnetiseur o.i.d.

groetjes,
-=Kees=-

Helaas is dit hier niet het geval Kees. ;-) 
Ik heb er meerdere van (gehad) en ze hadden/hebben allemaal hetzelfde euvel.
Bij de BX653A haal je de hele voet er uit en trek je naar je toe, het plaatsen van de buis komt niet in de buurt van een luidspreker.
Daarnaast heeft de buis in mijn B7X73A hetzelfde en daar zit geen luidspreker in. 
Ik heb ze bij Wim Rotte nieuw gekocht. 
Dezelfde ervaring heb ik ook van anderen gehoord wat betreft de Russische buizen. 
Ik heb er nu een paar van Westinghouse en ben benieuwd hoe die zijn.

In ieder geval wel een goede tip van je om op te letten bij het plaatsen in de toekomst. 
Dank daarvoor. 

Links de Westinghouse die sterk op de PHilips lijkt en rechts de Russische. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 30 sep 2022 15:29 door RR1957.

Meer
30 sep 2022 13:57 #95793 door Kees van Dijke
Een scheef oog (EM80 e.d.) wordt vaak gemagnetiseerd bij het plaatsen in een radio. in het bijzonder bij Bi-ampli modellen. Oorzaak is dat je te dicht langs de luidsprekers gaat tijdens het plaatsen. Oplossing is om die weer te demagnetiseren met een trafo, soldeer pistool, tape-head demagnetiseur o.i.d.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
30 sep 2022 12:47 #95792 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Verzoek reparatie Philips BX653A19
Die heb ik ook nog in gebruik, die Russische. Meerdere, en ook gehad. 
Net zoals alles uit Rusland zoals nu ook weer blijkt in deze tijden:
het werkt, maar er is altijd wat mee aan de hand. 
In dit geval dat ze een oplichtende markering hebben die scheef is. 
Bij Wim voor 16 euri. 
Inmiddels heb ik andere, maar die gaan er pas in als de Russische op zijn. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena