Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

FM blok verwisselen

Meer
05 feb 2022 17:06 #93766 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM blok verwisselen

U vraagt: moduleert hij? hoe kom ik dat te weten? Alvast bedankt.
Neen, ik vroeg: "oscilleert hij?". Dat is te constateren door de radio op 89 MHz te zetten en een portable op 100 MHz (moet uiteraard een lege frequentie zijn) ernaast te houden. Zwengel nu aan de radio. De portable moet rond de 89 MHz stilvallen.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 feb 2022 17:02 #93765 door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic FM blok verwisselen
Erwin, ok, maar die condensatoren, waar vind je die? Die trimmer zou trouwens ook beter vervangen worden, want eraan draaien verandert bijna niets. Ik had je trouwens voor dit zelfde probleem al es gevraagd of ik eventueel eens kon langskomen en kijken hoe je dat doet, (natuurlijk betaal ik voor alle onderdelen) Het zou natuurlijk mooi zijn dat de originele fm blok in de Nizza kan blijven. Zeker nu de transplantatie (tot nog toe) niet gelukt is....
groetjes, johan

Meer
05 feb 2022 16:55 #93764 door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic FM blok verwisselen
Die afbeeldingen waren idd niet zeer leesbaar. Hierbij de volledige schema's. De Telefunken is een Adagio 53W, met E lampen. De ECC81 heeft twee gloeidraden, daardoor is de aansluiting op lip 3 ipv lip 8 op het fm blokje, da's aangepast, en beide gloeidraden gloeien mooi. Ik heb de ecc81 eens op de µTracer gezet, beide triodes leveren hooguit nog 30%, zwak, maar alleszins niet dood. In de telefunken werkte hij perfect. U vraagt: moduleert hij? hoe kom ik dat te weten? Alvast bedankt.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens

Meer
05 feb 2022 09:05 - 05 feb 2022 09:07 #93760 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic FM blok verwisselen
  Er van uitgaande dat alles verder klopt zou bij verloop  van de oscilator na vervangen van deze 2 c tjes (met gepast tempco) dus geen in elkaar gedraaide draadjes het verloop toch moeten opgelost zijn. Heb al enkele verlopen Blaupunkt /telefunken FM. Tuners van dit type zo hersteld ;) in sommige oudere types zit vaak een ceramische trimmer ipv de latere exemplaren om de oscilatorkring juist te zetten , waarbij het zilverlaagje vaak slecht is, deze vervang ik dan ook standaard door nieuwe trimmers.
Laatst bewerkt 05 feb 2022 09:07 door Erwin goossens. Reden: Foutje

Meer
04 feb 2022 21:45 - 04 feb 2022 21:58 #93757 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM blok verwisselen
Die plaatjes zijn niet te lezen... Oscilleert de ECC81? Spanningen goed? Midfrequent OK?

Het is niet een gebruikelijke buis voor FM hoewel hij het wel zal doen. EC92 is een halve ECC81 en die doet het ook.

Edit: deze TFK is een U'tje. Het zou kunnen dat de gloeidraden in serie zijn geschakeld zoals deze Adagio 55GW-

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 04 feb 2022 21:58 door PE9ZZ.

Meer
04 feb 2022 18:22 #93752 door Kwikfly
FM blok verwisselen werd gestart door Kwikfly
Hallo, ik heb nog steeds een probleem met de Blaupunkt Nizza van een vriend (heeft in het forum Buizenradio's gestaan). Na een paar dingen uitproberen in het fm blok speelt hij, maar het verloop is erg, héél erg. Nog méér doen binnenin het blok is boven mijn niveau. Nu heb ik hier een Telefunken Adagio staan, die perfect speelt en het viel mij op dat het fm blokje er precies hetzelfde uitziet. Even de schema's bestudeerd, en die zijn vrijwel identiek, alleen heeft de Nizza een ECC85, en de Adagio een ECC81. Ik besloot een transplantatie uit te voeren, zorgvuldig de aansluitlipjes nagekeken en alles gemonteerd. De ECC81 staat gezellig te gloeien aan beide kanten, maar op FM kort er niks uit de radio. Niks. Zelfs geen ruis. Alles gecheckt en dubbel gecheckt: volgens mij heb ik me nergens vergist. Zijn die twee blokken dan toch niet compatibel? Bestaat er een manier om de uitgang van het fm blok te testen? Heeft iemand een idee? Thanks!
johan
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena