Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX642A

Meer
11 jan 2022 21:19 #93556 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips BX642A
Weer wat verder en vandaag al wat spanningen gemeten, Ik houd maar even de waardes aan die op het schema staan van de B6X62A. FM speelt overigens goed, kan iets beter. Was een tijd aan het zoeken waarom de MG niet deed wat zou moeten, gebruikte ik de knop naast de FM en dat is voor de KG. Maar goed MG heeft geluid maar zacht.
Spanningen in de eindtrap zijn redelijk volgens schema, Op de ECH81 meet ik op At (pin8) een te lage spanning, 57 volt en volgens schema zou dat op MG rond de 160V moeten liggen. Morgen weer verder en zet ik er even een nieuwe set buizen in en dan nog eens meten.

Ik zat ook te klooien met de LS bussen. De moderne nieuwe bananen zijn te kort om de bus om te schakelen. Gebruik nu jaren 60 banaan stekers en die doen het goed. 
Mijn box set is ook niet optimaal, maar goed, we doen het ermee.

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jan 2022 19:51 #93513 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX642A
Ja, die moet ik nog doen, er er zit ook nog een zwart geval wat eruit moet, ga ik morgen doen.

Fijn dat je oplet en meedenkt, was ik ook altijd gewent in Purmerend.

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.

Meer
07 jan 2022 17:08 #93511 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX642A
Dag Henk, dat ziet er netjes uit zo. Vergeet je de schermroosterweerstanden niet van de ECH81, EF89 en EF85? Ik zie exemplaren zitten die altijd verlopen zijn. 

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 jan 2022 16:37 #93510 door admin
Dag 5 alweer. Morgen nog een een uurtje en dan eerst maar eens testen en alle spanningen meten

Mooi ontwerp voor behange.d. 

Henk van 't Kruis

Meer
06 jan 2022 19:36 #93493 door admin
Peter, jou werkwijze ken ik meer dan genoeg, dat zit wel goed. Maar ik zie af en toe geknutsel.

Ik ben al een paar foutjes in de documentatie tegengekomen, Afwijkende waardes in de stuklijst t.o.v. het schema en ook wat er daadwerkelijk gemonteerd is.
Vervang zo ie zo alle papier\wax condensatoren en dan ook gelijk maar de weerstanden omdat er toch even los moeten.

Henk van 't Kruis

Meer
04 jan 2022 21:45 - 04 jan 2022 21:47 #93481 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX642A
Ik doe dat meestal ook zo. Oude draadeinden laten zitten staat bijzonder rommelig. Soms bij versterkers lukt dat niet en moet je de draadeindjes laten zitten, bijvoorbeeld bij een buisvoet waar veel draadjes bij elkaar zitten. Ik probeer het draadje een stukje terug te duwen zodat het oogje van de draad zichtbaar wordt. Dat knip ik dan met een fijn puntkniptangetje door en dan valt het draadje in twee stukken uit de lip. Nieuwe onderdelen buig ik - hoewel ze dan ook weer moeilijk los kunnen - ook om het lipje heen. Mijn ervaring is dat het alleen er door steken soms slecht contact optreedt doordat de las niet goed pakt. 
Ik heb ook wel gehad dat dunne draadjes die door een lip van een potmeter gestoken zijn en op het oog goed vast lijken te zitten toch slecht contact maken. Flink doorsolderen lost het probleem dan op.

Ik ben benieuwd naar de oplossing voor de buisvoeten. Ik heb echter regelmatig meegemaakt dat je de lippen dwars door het pertinax heen kon trekken.
Ik heb wel eens nieuwe pertinax buisvoeten gehad en je moest eens weten hoe goed die klemmen. De buis gaat er moeite in. Zo slecht waren ze dus niet.
Ik heb ook vaak zat pertinax buisvoeten gezien, die - hoewel donker gekleurd  - die nog prima waren.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 04 jan 2022 21:47 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena