Reparatie en Restauratie tip's
BX740A gered
09 feb 2021 12:07 #88700
door admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 feb 2021 10:08 #88698
door PE9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
09 feb 2021 10:01 #88697
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic BX740A gered
Mooi resultaat!
François
François
09 feb 2021 09:47 #88696
door paulsnip
BX740A gered werd gestart door paulsnip
Bij deze een kort verslagje van de restauratie van een BX740A. De vieste radio die ik ooit onder handen gehad heb. Hij deed ook helemaal niks. Dit bleek aan kortsluiting in een buiscondensator te liggen. Hierdoor is ook de grote 1 kohm weerstand R1 gesneuveld.
Verder viel het op dat er weinig verlopen weerstanden in zaten.
De teercondensatoren zijn allemaal preventief vervangen.
De kast is afgebeten en opnieuw gelakt. Het doek was nog te redden met een goede schoonmaakbeurt.
Er is ongeveer een halve bus Deoxit contactreiniger in verdwenen. Dat was gelijk ook het grootste probleem van de radio. Ontzettend vieze contacten, potmeters en buisvoeten.
De radio heeft zo te zien eerst in een ruimte gestaann waar heel veel gerookt werd. En daarna nog ergens in een schuur ofzo.
Zelfs de stickers die erop zaten zijn "vintage". Helaas heb ik ze er niet heel af kunnen krijgen.
De knoppen waren zo vies dat het bijna een eco-systeem op zich was.
De foto's:
Verder viel het op dat er weinig verlopen weerstanden in zaten.
De teercondensatoren zijn allemaal preventief vervangen.
De kast is afgebeten en opnieuw gelakt. Het doek was nog te redden met een goede schoonmaakbeurt.
Er is ongeveer een halve bus Deoxit contactreiniger in verdwenen. Dat was gelijk ook het grootste probleem van de radio. Ontzettend vieze contacten, potmeters en buisvoeten.
De radio heeft zo te zien eerst in een ruimte gestaann waar heel veel gerookt werd. En daarna nog ergens in een schuur ofzo.
Zelfs de stickers die erop zaten zijn "vintage". Helaas heb ik ze er niet heel af kunnen krijgen.
De knoppen waren zo vies dat het bijna een eco-systeem op zich was.
De foto's: