Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Recappen elcos Philips 22RH532 MFB luidsprekers of niet?

Meer
02 feb 2020 21:26 - 02 feb 2020 21:32 #81928 door maarten

FMX schreef : @Bert @Maarten, Ik heb vrijwel dagelijks een setje 532's in gebruik. Deze worden aangestuurd vanaf de voorversterker uitgangen van een Braun Atelier set. Ook ik lees veel over het "recappen". Zelf repareer ik alleen als iets kapot is. Ik heb in geen van mijn 15-tal audio apparaten, daterend van 1965 tot 1980, ooit een defect gehad als gevolg van een verlopen elco.
Wel is het denkbaar dat het geluid in kwaliteit verbeterd na "recappen", maar dat zou je moeten kunnen meten aan de frequentie karakteristieken en de vervorming in de betrokken apparaten alvorens te gaan "knippen en plakken". Het zonder meer vervangen van allerlei onderdelen is iets waar ik voor terugschrik. Je introduceert namelijk makkelijk nieuwe storingen.

Zonder meer mee eens, in principe in elk geval, maar het recappen dat ik beschrijf is het vervangen van defecte onderdelen op basis van metingen en in geval van de afvlakelco's zelfs op basis van een snelle blik. Dat je daarbij een paar onderdelen meeneemt die in principe dezelfde slijtageslag doorlopen hebben maar nog werken, geeft een iets groter risico op achteruitrepareren, maar als je een beetje zorgvuldig werkt dan loopt dat wel los en het steeds opnieuw openschroeven van een apparaat geeft ook extra kans op defecten. Bijkomend probleem is dat je het (door gewenning) niet altijd hoort als een apparaat dat je regelmatig beluistert, elke keer net iets slechter geluid geeft doordat een elco aan het opdrogen of deformeren is (langzaam proces). Dan kun je maar beter zorgen dat het de komende 20 jaar weer onderhoudsvrij is, acute defecten daargelaten.
Laatst bewerkt 02 feb 2020 21:32 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FMX

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 feb 2020 19:54 #81926 door Bert Kn
Cees schreef het volgende.

@Bert,
Instelpotmeters van de ruststroom wel vervangen voor dichte modellen.
Pertinax modellen van 50 ! jaar oud zijn niet meer betrouwbaar.

Daar heeft Cees wel een punt.
Vandaag heb ik beide setje op de ruststroom gecontroleerd en opnieuw afgeregeld.
Dat afregelen ging met pijn en moeite en het vloog tijdens het afregelen alle kanten op.
Desondanks is het me uiteindelijk toch wel gelukt ze allen stabiel op de goede ruststroom te krijgen.
Echt vertrouwen doe ik die potmeters niet en ga ze toch maar vervangen.

De MFB terugkoppeling ga ik ook nog doen.
Om deze in te stellen heb ik een signaal nodig van 10mV met een frequentie van 125Hz.

Mvg.
Bert

Meer
02 feb 2020 00:01 #81901 door Hans2211
Bert,
Dat is een heel goede ESR meter en heb hem een paar dagen geleden aangeschaft en werkt perfect . Ik ben oude elco's aan het formeren en ben er zeer tevreden over.
mvrg . Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
01 feb 2020 20:37 #81895 door PE9ZZ
Zelluf heb ik een wat luxere maar deze zal het best doen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 feb 2020 19:11 - 01 feb 2020 19:12 #81894 door Bert Kn
Maarten Frans Cees en Tjerk,

Ik ga er nog eens goed over nadenken of ik ze wel of niet ga recappen of daar waar nodig de elco’s ga vervangen.
Klankmatig vind ik ze erg goed klinken en kan ik er niets verkeerds aan ontdekken.
Nu was ik al eerder van plan een ESR meter DEZE aan te schaffen.
Is dat wat?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 01 feb 2020 19:12 door Bert Kn.

Meer
01 feb 2020 19:05 #81893 door PE9ZZ
@Frans: ik ben ook niet zo van het recappen. Had ooit eens uitgangselco's van mijn Pioneer SX-626 vervangen en die bleken nog perfect goed te zijn. Prima ESR, capaciteit ook goed. Het kan winst opleveren maar ik meet liever eerst. Sommige elco's zijn berucht (grijze Elna's) maar blauwe Philips C's zijn niet vaak slecht hoewel daar kennelijk ook slechte exemplaren tussenzitten.

Zelfs potmeters laat ik zitten tenzij ze ook maar iets problemen geven, dan gaan ze er subiet uit. Gebeurt niet zo vaak.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena