Reparatie en Restauratie tip's
Loudness netwerk Philips BX732A
13 jan 2020 19:37 #81572
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Loudness netwerk Philips BX732A
Ik had mijn vraag nog niet helemaal klaar.
Ik heb het even geschetst. Het gele gedeelte is toegevoegd.
De verbinding die naar R49 en C100 gaat loopt via SK1 en corrigeert iets bij het omschakelen MG , PU ed.
Bij de eerdere revisie is het gele gedeelte toegevoegd. Mijn vraag is, hoe bereken je de effecten hiervan.
De eerdere vraag was ook of je de R en C nu als parallel geschakeld moet zien.
LT-Spice heb ik niet.
Ik heb het even geschetst. Het gele gedeelte is toegevoegd.
De verbinding die naar R49 en C100 gaat loopt via SK1 en corrigeert iets bij het omschakelen MG , PU ed.
Bij de eerdere revisie is het gele gedeelte toegevoegd. Mijn vraag is, hoe bereken je de effecten hiervan.
De eerdere vraag was ook of je de R en C nu als parallel geschakeld moet zien.
LT-Spice heb ik niet.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jan 2020 19:14 #81570
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Loudness netwerk Philips BX732A
Je zou dat vage netwerkje in LTSpice kunnen prakken om te kijken wat dat doet op de frequentiekarakteristiek. Dat extra RC netwerkje hangt dus parallel aan de serieschakeling van R50 en C101?
Tjerk, 9ZZ
13 jan 2020 14:55 #81565
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Loudness netwerk Philips BX732A
De extra weerstand heeft qua frequentie voor de loudness tak op het laag nauwelijks invloed. Wel blijft de volume regelaar langer in het loudness gebied op het laag. De andere loudness tak met de kleine condensator haalt het hoog op. Door de extra parallelle weerstand van 1M2 is het ophalen van het hoog een stuk minder. tevens wordt ook de kantel frequentie van het hoog naar boven geschoven, waardoor de radio ook wat aangenamer klinkt.
groetjes,
-=Kees=-
groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 jan 2020 14:19 #81564
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Loudness netwerk Philips BX732A
@Henk,
Het zijn zoals ik het van jou begrijp 2 Zobel (rc) netwerkjes parallel.
deze hebben beide hun eigen frequentie voorkeur.
Dus je mag het niet zien als weerstanden of C's waarden parallel.
Het zijn zoals ik het van jou begrijp 2 Zobel (rc) netwerkjes parallel.
deze hebben beide hun eigen frequentie voorkeur.
Dus je mag het niet zien als weerstanden of C's waarden parallel.
Cees- pa1dba
13 jan 2020 13:01 #81562
door admin
Henk van 't Kruis
Loudness netwerk Philips BX732A werd gestart door admin
In de BX732A waar ik mee bezig ben en eigenlijk niet zo veel werk meer was kom ik het volgende tegen.
Het loudness netwerkje op de volume potmeter bestaat uit R50 (68K0 en C101 (6,8nF), zie tek.
In mijn radio is over dit netwerkje een 2e toegevoegd met een R van 1.3M en een C van 39nF.
Als je de vervangings waardes uitrekend alsof de R en C parallel staan veranderd er niet zoveel. Rv wordt 64,62K en de C gaat naar 45nF.
Dus R wordt kleiner, is ietsje meer laag en C wordt groter dus minder vol geluid.
Is mijn gedachten gang juist als je de R en C als parallel geschakeld kunt zien of moet dit anders berekend worden, bv .
Overigens klinkt de radio met het extra netwerkje erg plezierig.
Het loudness netwerkje op de volume potmeter bestaat uit R50 (68K0 en C101 (6,8nF), zie tek.
In mijn radio is over dit netwerkje een 2e toegevoegd met een R van 1.3M en een C van 39nF.
Als je de vervangings waardes uitrekend alsof de R en C parallel staan veranderd er niet zoveel. Rv wordt 64,62K en de C gaat naar 45nF.
Dus R wordt kleiner, is ietsje meer laag en C wordt groter dus minder vol geluid.
Is mijn gedachten gang juist als je de R en C als parallel geschakeld kunt zien of moet dit anders berekend worden, bv .
Overigens klinkt de radio met het extra netwerkje erg plezierig.
Henk van 't Kruis