Reparatie en Restauratie tip's
Revisie van mijn B6X43A/01
10 jan 2020 22:18 - 10 jan 2020 22:20 #81520
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B6X43A/01
De bovenkant van de radiokast is wat beschadigd.
Mijn plan is:
1. Linksonder de gaten in de bovenzijde vlak te plamuren
2. De bovenzijde licht te schuren
3. De bovenzijde van vernis te voorzien.
Heeft iemand een ander idee om deze bovenzijde er weer mooi uit te laten zien?
Indien met vernis welke vernis raad je mij aan?
Of is de kast alleen behandelen met meubelolie verstandiger?
Mijn plan is:
1. Linksonder de gaten in de bovenzijde vlak te plamuren
2. De bovenzijde licht te schuren
3. De bovenzijde van vernis te voorzien.
Heeft iemand een ander idee om deze bovenzijde er weer mooi uit te laten zien?
Indien met vernis welke vernis raad je mij aan?
Of is de kast alleen behandelen met meubelolie verstandiger?
Laatst bewerkt 10 jan 2020 22:20 door Henielma.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 jan 2020 23:16 - 09 jan 2020 23:18 #81493
door Henielma
Dank voor jullie reacties. Het optreden van een oscillatie lijkt me het meest waarschijnlijk. Allereerst maar eens alle elco's vervangen in het HF en MF deel, dat moest nog gebeuren. Hierna bestond het probleem nog steeds.
Hierna maar met een oscilloscoop maar eens gaan meten of de oscillatie te vinden is. Het eerste punt waar ik de 10x probe op aansluit (B2 ECM81 pen 2) heeft al effect. De oscillatie stopt vrijwel en de FM ontvangst is al bijna goed. Hierna gezocht naar verbogen condensatoren in de buurt van B2. Dan valt mijn oog op C50, deze blijkt gebroken. Dit is volgens mij een 10 nF ontkoppel capaciteit voor de stuurspanning van het EM80 afstemoog. Deze condensator vervangen door een nieuw exemplaar en jawel de FM ontvangst is prima!
Er is ook verschil te horen tussen mono en stereo, dus de stereo demodulator werkt maar het stereo lampje gaat niet aan. Na wat meten blijkt de 7,8 Vdc voedingsspanning van het stereo lampje print niet aanwezig te zijn. De OA200 diode (er zit er slechts 1) blijkt defect. Deze vervangen door een 1N4007 diode die ik nog had liggen en ook het stereo lampje werkt!
Hierna maar met een oscilloscoop maar eens gaan meten of de oscillatie te vinden is. Het eerste punt waar ik de 10x probe op aansluit (B2 ECM81 pen 2) heeft al effect. De oscillatie stopt vrijwel en de FM ontvangst is al bijna goed. Hierna gezocht naar verbogen condensatoren in de buurt van B2. Dan valt mijn oog op C50, deze blijkt gebroken. Dit is volgens mij een 10 nF ontkoppel capaciteit voor de stuurspanning van het EM80 afstemoog. Deze condensator vervangen door een nieuw exemplaar en jawel de FM ontvangst is prima!
Er is ook verschil te horen tussen mono en stereo, dus de stereo demodulator werkt maar het stereo lampje gaat niet aan. Na wat meten blijkt de 7,8 Vdc voedingsspanning van het stereo lampje print niet aanwezig te zijn. De OA200 diode (er zit er slechts 1) blijkt defect. Deze vervangen door een 1N4007 diode die ik nog had liggen en ook het stereo lampje werkt!
Laatst bewerkt 09 jan 2020 23:18 door Henielma.
09 jan 2020 10:58 - 09 jan 2020 10:59 #81460
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie van mijn B6X43A/01
Deze verschijnselen lijken sterk op oscilleren van de H.F. en/of M.F. trap(pen).
Het oog mag als het toestel niet is afgestemd niet uitslaan.
Meet eens over de elco van de ratiodetector, daar mag geen spanning over staan zonder ontvangst.
Als je condensators in het H.F./M.F. deel hebt vervangen, zorg dan dat die op precies dezelfde plaats komen te zitten als de oude om valse koppelingen te vermijden.
De schema’s van de plano’s met twee keer EL84 in de eindtrap en de afregelprocedures zijn allemaal nagenoeg gelijk. Je kunt dus rustig een ander schema raadplegen.
Groeten,
Peter
Het oog mag als het toestel niet is afgestemd niet uitslaan.
Meet eens over de elco van de ratiodetector, daar mag geen spanning over staan zonder ontvangst.
Als je condensators in het H.F./M.F. deel hebt vervangen, zorg dan dat die op precies dezelfde plaats komen te zitten als de oude om valse koppelingen te vermijden.
De schema’s van de plano’s met twee keer EL84 in de eindtrap en de afregelprocedures zijn allemaal nagenoeg gelijk. Je kunt dus rustig een ander schema raadplegen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 09 jan 2020 10:59 door peter1952.
09 jan 2020 10:05 - 09 jan 2020 10:17 #81458
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Revisie van mijn B6X43A/01
Dat soort buizen radios STEREO daar moet een goede
buiten dipool buis antennen aan anders is het 3x niks
ruis en slechten ontvangst . dat ik met anderen merken ook zo
met de radio in MONO stand zal de ruis weg zijn
het is zo dat een draagbaren radio beter ont vangt
maar als men voor de antennen komt dan valt het weg
de goeden ontvangst .. ook als er veel
ijzer in huis aanwezig is bvb pijpen van centralen verwarming
of beton gaas in de woning plavon aanwezig is
neen de radio een buitens huis hoe of dan de ontvang is ?
en ook de draai stand van de radio maakt uit wat betreft de antennen
dat soort radio,s past alleen een ouderwetsen antennen
modern past niet zo
huub
buiten dipool buis antennen aan anders is het 3x niks
ruis en slechten ontvangst . dat ik met anderen merken ook zo
met de radio in MONO stand zal de ruis weg zijn
het is zo dat een draagbaren radio beter ont vangt
maar als men voor de antennen komt dan valt het weg
de goeden ontvangst .. ook als er veel
ijzer in huis aanwezig is bvb pijpen van centralen verwarming
of beton gaas in de woning plavon aanwezig is
neen de radio een buitens huis hoe of dan de ontvang is ?
en ook de draai stand van de radio maakt uit wat betreft de antennen
dat soort radio,s past alleen een ouderwetsen antennen
modern past niet zo
huub
Laatst bewerkt 09 jan 2020 10:17 door Huub.
08 jan 2020 23:21 #81455
door Henielma
Jammer dat er geen componentopstelling van de B6X43 is maar toch bedankt Henk.
De AM ontvangst van deze radio is goed maar de FM ontvangst doet vreemd. Op FM ruist de radio weinig en lijkt continue signaal te ontvangen over de hele band. Het afstemoog staat halverwege dus die lijkt signaal te zien. Wanneer je een sterke zender vindt klinkt die flink vervormd en lijkt het signaalniveau volgens het afstemoog minder te worden. Minder sterke zenders zijn leveren slechts een sterk vervormde ontvangst op.
Bij het meten van de spanningen op de buizen in het HF deel valt me op dat de spanning op pen 8 van EF89 (B3) geen 90 Volt is maar 54V.
Heeft iemand een idee waar deze slechte FM ontvangst aan kan liggen?
De AM ontvangst van deze radio is goed maar de FM ontvangst doet vreemd. Op FM ruist de radio weinig en lijkt continue signaal te ontvangen over de hele band. Het afstemoog staat halverwege dus die lijkt signaal te zien. Wanneer je een sterke zender vindt klinkt die flink vervormd en lijkt het signaalniveau volgens het afstemoog minder te worden. Minder sterke zenders zijn leveren slechts een sterk vervormde ontvangst op.
Bij het meten van de spanningen op de buizen in het HF deel valt me op dat de spanning op pen 8 van EF89 (B3) geen 90 Volt is maar 54V.
Heeft iemand een idee waar deze slechte FM ontvangst aan kan liggen?
06 jan 2020 23:35 #81447
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Revisie van mijn B6X43A/01
Voor zover ik weet is er van dit model geen component opstelling beschikbaar.
Je kunt even kijken bij de B6X23A, die heeft het wel en is gelijkend zonder de stereo decoder e.d. uiteraard.
Je kunt even kijken bij de B6X23A, die heeft het wel en is gelijkend zonder de stereo decoder e.d. uiteraard.
Henk van 't Kruis