Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Meersburg W5-3D voltages

Meer
01 jun 2019 10:57 #77806 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Meersburg W5-3D voltages
Kijk ook eens naar mijn uitgebreide uitleg op het buizenforum. Doordat zowel de kathodeweerstand en de lekweerstand aan een negatieve spanning liggen die ontstaat over de 300 Ohm weerstand, lijkt het of je de verkeerde spanning meet. Meet maar eens over de kathodeweerstand. Die bepaalt je negatief.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jun 2019 10:40 #77805 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Meersburg W5-3D voltages

frans1952 schreef : Ik meet aan de EL12: Anode 250 Volt, grid 2 250 Volt en kathode plusminus -0.5 volt. De radio speelt prima maar klopt dit wel een beetje??

Ja hoor. De eindpit krijgt negatieve roosterspanning van die weerstand in de voeding. Wel raar dat de kathodeweerstand ook naar die 300R gaat. Voor de rest zou ik wel checken of die elco's warm worden. Zo niet zullen ze wel OK zijn.

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 jun 2019 10:01 #77804 door frans1952
Hallo allemaal,

Op de werktafel een meersburg W5-3D. Het schema heb ik van RM.org. Wat ik mis zijn de voltages die normaal gesproken te vinden zijn op het schema.

Ik heb nu de meeste blauwe condensatoren verwisselt en er gele voor in de plaats gezet :).

Geen voltages weten zou geen probleem moeten zijn ware het niet dat de EL12 eindbuis Kathode niet naar massa gaat maar naar een plusminus -8.5 Volt vanaf de trafo (300 ohm naar de massa)

Ik meet aan de EL12: Anode 250 Volt, grid 2 250 Volt en kathode plusminus -0.5 volt. De radio speelt prima maar klopt dit wel een beetje ??

Gelijkrichter en de 4 elektrolieten zijn nog niet gewisseld. Ik meet C1 298 V, C2 288 V, C3 252 V en C4 236 Volt. Lijkt me wel hoog genoeg!

Kan iemand me uit de droom helpen?

mvg
Frans Maessen

Gemaakt door Kunena