Reparatie en Restauratie tip's
Meersburg W5-3D voltages
02 jun 2019 18:23 #77820
door frans1952
Beantwoord door frans1952 in topic Meersburg W5-3D voltages
hallo heren,
Weer bedankt, ik ben weer uit mijn droom geholpen. Over de kathodeweerstand staat min 8,4 Volt. Kast is opgepoetst en na een paar uur proefdraaien kan hij bij de verzameling.
Frans
Weer bedankt, ik ben weer uit mijn droom geholpen. Over de kathodeweerstand staat min 8,4 Volt. Kast is opgepoetst en na een paar uur proefdraaien kan hij bij de verzameling.
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jun 2019 20:20 - 01 jun 2019 20:44 #77813
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Meersburg W5-3D voltages
In Radio Bulletin werd bij het ontwerp UN40 een vergelijking gemaakt tussen de EL6 en de EL84, die toen net op de markt was.
De EL6 gaf dan op papier wel meer vermogen, maar had ook een zwaardere voedingstrafo nodig. Toen was ook net de UN72 uitgangstrafo uit.
Deze had een aanzienlijk hoger rendement dan de uitgangstrafo die bij de EL6 werd gebruikt. Het hogere vermogen dat de EL6 op papier gaf, ging grotendeels verloren in de uitgangstrafo. Daardoor viel de zaak in het voordeel van de EL84 uit.
Bovendien kon de EL84 gevoed worden door een standaard voedingstrafo van 60 mA. Voor de EL6 had je een trafo nodig van 100mA.
Ondanks de hogere prijs van de uitgangstrafo was je toch goedkoper uit.
Even wat cijfers:
De EL6 trekt totaal 80 mA scherm- en anodestroom bij 250 V. Dat is een verbruik van c.a. 20 W. voor 8 W. output.
De EL84 trekt totaal aan scherm- en anodestroom 54 mA., dat is een verbruik van 13,5 W. Je hebt dan een output van 6W.
Bij de uitgangstrafo van de EL6 raak je minimaal 3 W. kwijt door de slechtere uitgangstrafo, zodat er hooguit 5 W. overblijft.
Bij gebruik van de U72 hou je minimaal 4 W. over voor de luidspreker.
Het verschil is daardoor c .a. 1 dB, op het gehoor nauwelijks waarneembaar.
Ik heb zelf destijds de UN17 gebouwd met de EL6 en het resultaat viel mij ook bar tegen. Er treedt wel erg gauw vervorming op.
Een grotere eindbuis hoeft dus niet altijd beter te zijn.
Groeten,
Peter
De EL6 gaf dan op papier wel meer vermogen, maar had ook een zwaardere voedingstrafo nodig. Toen was ook net de UN72 uitgangstrafo uit.
Deze had een aanzienlijk hoger rendement dan de uitgangstrafo die bij de EL6 werd gebruikt. Het hogere vermogen dat de EL6 op papier gaf, ging grotendeels verloren in de uitgangstrafo. Daardoor viel de zaak in het voordeel van de EL84 uit.
Bovendien kon de EL84 gevoed worden door een standaard voedingstrafo van 60 mA. Voor de EL6 had je een trafo nodig van 100mA.
Ondanks de hogere prijs van de uitgangstrafo was je toch goedkoper uit.
Even wat cijfers:
De EL6 trekt totaal 80 mA scherm- en anodestroom bij 250 V. Dat is een verbruik van c.a. 20 W. voor 8 W. output.
De EL84 trekt totaal aan scherm- en anodestroom 54 mA., dat is een verbruik van 13,5 W. Je hebt dan een output van 6W.
Bij de uitgangstrafo van de EL6 raak je minimaal 3 W. kwijt door de slechtere uitgangstrafo, zodat er hooguit 5 W. overblijft.
Bij gebruik van de U72 hou je minimaal 4 W. over voor de luidspreker.
Het verschil is daardoor c .a. 1 dB, op het gehoor nauwelijks waarneembaar.
Ik heb zelf destijds de UN17 gebouwd met de EL6 en het resultaat viel mij ook bar tegen. Er treedt wel erg gauw vervorming op.
Een grotere eindbuis hoeft dus niet altijd beter te zijn.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 01 jun 2019 20:44 door peter1952.
01 jun 2019 19:23 #77812
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Meersburg W5-3D voltages
Dus door Saba minder op de tenen gezet
dat is ook beter ..Amerikanen doen dat nog wel eens graag
huub
dat is ook beter ..Amerikanen doen dat nog wel eens graag
huub
01 jun 2019 15:38 #77810
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Meersburg W5-3D voltages
Bij de 18 Watt-instelling (72 mA anodestroom) van de EL12 hoort een kathode weerstand van 90 ohm. Waarschijnlijk heeft Saba gekozen voor een krappere instelling van de eindtrap. De hogere kathode weerstand wijst hier op. Saba geeft een uitgangsvermogen op van 6 Watt, terwijl dik 8 Watt haalbaar is met een EL12. Je kan je dan ook afvragen waarom er nog voor een EL12 gekozen is. De EL84 was toen al op de markt en kon dat ook leveren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 jun 2019 14:49 #77809
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Meersburg W5-3D voltages
Over de Kathode weerstand van 125 ohm zal er bij 72mA anodestroom (EL12) toch
9 volt horen te staan .
zoniet kathode-elko controleren op sluiting, of uitgebluste pit vervangen.
9 volt horen te staan .
zoniet kathode-elko controleren op sluiting, of uitgebluste pit vervangen.
Cees- pa1dba
01 jun 2019 11:05 #77807
door frans1952
Beantwoord door frans1952 in topic Meersburg W5-3D voltages
Hallo peter, jij bent snel.
De radio heeft een uur gespeeld en de elco's blijven prima dus die laat ik voorlopig met de gelijkrichter zitten.
En ja zal de spanning over de kathoseweerstand meten en je laten weten wat dat is.
250 Volt op de anode en g2 is ok? Is het maximum volgens het boekje.
Frans
De radio heeft een uur gespeeld en de elco's blijven prima dus die laat ik voorlopig met de gelijkrichter zitten.
En ja zal de spanning over de kathoseweerstand meten en je laten weten wat dat is.
250 Volt op de anode en g2 is ok? Is het maximum volgens het boekje.
Frans