Reparatie en Restauratie tip's
Potmeter reinigen
27 jan 2016 17:13 #58916
door Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jan 2016 16:33 - 27 jan 2016 16:34 #58912
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Potmeter reinigen
Ja ook als de potmeter het negentief zal regelen .
Als er een C.voor zit een weerstand naar massa op het
Rooster dat is beter voor de potmeter .
Ja aflekkende C,s naar massa en transistor apperaten
aan sluiten op buizen apperatuur zonder C, er tussen
al gebruikt men maar een C, van 100 V o,1 Uf
dat is allemaal beter .. men hoort de potmeter soms gewoon schrapen .
het is ook veelal de inloop van de potmeter dat kool stof vrijgeeft met kratering
In de loop baan ., gewoon een lande tijd heen en weer maseren met wat acohol..
Ja ik hou zelf ook wel van wat alcohol verdunt maar jonge klare ,ketel 1..het liefst ..
Huub ..
Als er een C.voor zit een weerstand naar massa op het
Rooster dat is beter voor de potmeter .
Ja aflekkende C,s naar massa en transistor apperaten
aan sluiten op buizen apperatuur zonder C, er tussen
al gebruikt men maar een C, van 100 V o,1 Uf
dat is allemaal beter .. men hoort de potmeter soms gewoon schrapen .
het is ook veelal de inloop van de potmeter dat kool stof vrijgeeft met kratering
In de loop baan ., gewoon een lande tijd heen en weer maseren met wat acohol..
Ja ik hou zelf ook wel van wat alcohol verdunt maar jonge klare ,ketel 1..het liefst ..
Huub ..
Laatst bewerkt 27 jan 2016 16:34 door Huub.
27 jan 2016 16:19 #58911
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Potmeter reinigen
Dag Henk,
Interessant om te lezen over het reinigen van de potmeters.
Eigenlijk zou je eerst voor het reinigen, de koolbaan onder de microscoop moeten bekijken ten opzichte van een nieuwe potmeter. dan kun je zien of het vuil is, slijtage of een verandering van het koolmateriaal.
Zoals Huub al eerder schreef, gelijkstroom is funest voor een potmeter.
Daarom denk ik ook dat het uitmaakt hoe de potmeter geschakeld is in de radio.
Thijs
Interessant om te lezen over het reinigen van de potmeters.
Eigenlijk zou je eerst voor het reinigen, de koolbaan onder de microscoop moeten bekijken ten opzichte van een nieuwe potmeter. dan kun je zien of het vuil is, slijtage of een verandering van het koolmateriaal.
Zoals Huub al eerder schreef, gelijkstroom is funest voor een potmeter.
Daarom denk ik ook dat het uitmaakt hoe de potmeter geschakeld is in de radio.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
27 jan 2016 15:50 #58910
door Bert Kn
Henk,
Waar haal je die speciale reiniging vloeistof vandaan.
Rina heeft zo'n apparaat om de bril te reinigen, als ze een keer weg is kan ik die stiekem gebruiken.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Potmeter reinigen
en na behandelen met een speciaal reiniging vloeistof. Dit om de vervuilde toplaag op het koolstof af te breken.
Henk,
Waar haal je die speciale reiniging vloeistof vandaan.
Rina heeft zo'n apparaat om de bril te reinigen, als ze een keer weg is kan ik die stiekem gebruiken.
Mvg.
Bert
27 jan 2016 09:33 #58903
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Potmeter reinigen
Hallo Henk,
draad met interesse gevolgd.
Ik heb ook nog zo'n ultrasoon badje staan.
Was ik eigenlijk vergeten. Ik zit nu vaak te knoeien met een plastic bakje en een kwastje.
Interessant onderwerp.
bedankt, ruud
draad met interesse gevolgd.
Ik heb ook nog zo'n ultrasoon badje staan.
Was ik eigenlijk vergeten. Ik zit nu vaak te knoeien met een plastic bakje en een kwastje.
Interessant onderwerp.
bedankt, ruud
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jan 2016 07:33 #58902
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Potmeter reinigen
Leuk, heb de discussie ook even gelezen over de spray's in het topic van Daan. Sprays zijn een toepassing om te gebruiken, als de schakelunit of potmeter nog gemonteerd is. Ik heb vele soorten sprays op de plank staan en gebruik het, afhankelijk van de toepassing . Het gaat hier over het ultrasoon reinigen van elektronica onderdelen in uitgebouwde toestand.
Ultrasoon reinigen is een zeer veel toegepaste methode voor elektronica. Op het web genoeg over te vinden. Hoe kom ik hier nu op. Ik was bij een oude werkgeven van mij op het lab. om wat flessen parafine olie te bietsen. Met een chemische technoloog
gesproken over het reinigen van koolstof materiaal in potmeters. De uitgebreide uitleg over koolstof in deze toepassing heb ik niet begrepen cq niet kunnen volgen. Zijn idee was om ultrasoon te reinigen met Biotex en nabehandelen met een speciaal reiniging vloeistof. Dit om de vervuilde toplaag op het koolstof af te breken.
Hier ben ik dus mee aan het experimenteren en de resultaten zijn tot nu toe goed. Potmeters van 500 K die vervuild 1.4M aangeven en denderde op de loper, gaven na het bad weer precies 500 K aan en de waarde is over het gehele bereik zonder hikjes van hogere waardes, wat je vaak meet. De koolstifjes blijven ook netjes op hun plek.
Ik gebruik beslist geen siliconen of PTFE vetten om de koolbaan te smeren.,
maar een zeer zuivere zuurvrije vaseline in een spuitbus. Of ze hierna weer 30 a 40 jaar probleemloos zullen werken, geen idee, 10 jaar vind ik ook al mooi. :thumbsup:
p.s ook het reinigen van andere onderdelen, zoals knoppen werkt fantastische in een ultrasoon badje..
Ultrasoon reinigen is een zeer veel toegepaste methode voor elektronica. Op het web genoeg over te vinden. Hoe kom ik hier nu op. Ik was bij een oude werkgeven van mij op het lab. om wat flessen parafine olie te bietsen. Met een chemische technoloog
gesproken over het reinigen van koolstof materiaal in potmeters. De uitgebreide uitleg over koolstof in deze toepassing heb ik niet begrepen cq niet kunnen volgen. Zijn idee was om ultrasoon te reinigen met Biotex en nabehandelen met een speciaal reiniging vloeistof. Dit om de vervuilde toplaag op het koolstof af te breken.
Hier ben ik dus mee aan het experimenteren en de resultaten zijn tot nu toe goed. Potmeters van 500 K die vervuild 1.4M aangeven en denderde op de loper, gaven na het bad weer precies 500 K aan en de waarde is over het gehele bereik zonder hikjes van hogere waardes, wat je vaak meet. De koolstifjes blijven ook netjes op hun plek.
Ik gebruik beslist geen siliconen of PTFE vetten om de koolbaan te smeren.,
maar een zeer zuivere zuurvrije vaseline in een spuitbus. Of ze hierna weer 30 a 40 jaar probleemloos zullen werken, geen idee, 10 jaar vind ik ook al mooi. :thumbsup:
p.s ook het reinigen van andere onderdelen, zoals knoppen werkt fantastische in een ultrasoon badje..