Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

reparatie van een pertinax variabele condensator

Meer
22 dec 2014 16:12 #49084 door Marotick
Vandaag toch nog een plaatje erbij gemaakt, tenslotte was het een groot bierblik en daaruit kunnen heel wat schijfjes uitgehaald worden.
Omdat ik geen isoleerschijf meer heb, heb ik de buitenste plaat een folie geplakt zodat de nieuw aangebrachte buitenste draaibare schijf geen sluiting kan maken.
Ik heb eerst die folie achterwege gelaten want ik vertrouwde op de coating van het bierblik. Maar de kniprand van de plaat daar zit geen coating op en maakte dus sluiting tegen de vaste plaat.
De Varco heeft er 50 pF bijgekregen en dat is denk ik wel genoeg anders kan ik de varco ook nog laten beginnen en eindigen met een vaste plaat, die is ook makkelijker te maken. Dan schat ik dat er nog 100 pF bij gaat komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 dec 2014 11:37 #49077 door Franc
Hoi Jack,

Petje af voor je goede resultaten, engelen geduld en goede verslagen.
Goed idee van het bierblikje! kerstbel

Daar nemen we de komende dagen eentje op! beer

Groet Frank

• hkruis
  • []
22 dec 2014 05:19 #49058 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic reparatie van een pertinax variabele condensator
Inderdaad, mooi gedaan. Ik lees dit met plezier. kerstbel kerstbel

Meer
22 dec 2014 03:07 #49057 door maarten
Wat een prachtig volbracht projectje!

Let wel op dat modern blik vaak aluminium is. Dit in verband met de electrische aansluitingen.

Meer
21 dec 2014 23:26 #49055 door Cees
Leuk gevonden; Eerst het bier en dan het blik. En zo verkrijg je na heel veel gefreubel weer een
werkende variabele afstem condenstor, die in de goede oude tijd bij Aurora F0,50 heeft gekost.
Maar dat was exlusief het bier.
Vr gr Cees.

Meer
21 dec 2014 23:07 - 21 dec 2014 23:21 #49053 door Marotick
Reparatie van de pertinax afstemcondensator.

De meeste van ons kennen hem wel de pertinax afstemcondensator. Amroh stopte ze in de bouwpakketjes en ook de Pionier van Philips had een afstemcondensator gemaakt in een pertinax behuizing.
Nu kreeg ik van Henk la Roi tijdens de laatste beurs in Driebergen een defect exemplaar. Hij wist dat ik eerder al een potmeter en 2 andere varco's (variabele condensator) had gerepareerd en dat ik geen oude onderdelen weggooi, dat kan altijd nog.

De behuizing van deze condensator is de simpelheid zelf. Tussen 2 pertinax platen bevinden zich de vaste platen van de varco en de beweegbare platen van de varco. De behuizing van deze KHS varco zit met 4 holnietjes vastgeklonken.
De werking is als volgt:
Een condensator is niets meer dan 2 platen met een isolerende laag er tussen. Die platen kunnen wat energie opnemen en zijn dan t.o.v. elkaar geladen. Dit is afhankelijk van de grote van de platen en de afstand tussen de platen.
Bij een afstemcondensator willen we bereiken dat we deze condensatorwaarde kunnen veranderen door aan een asje te draaien. De werking van de varco's die ik ken komt allemaal op hetzelfde neer. Draaibare platen en vaste platen. Als er aan het asje van de varco gedraaid wordt dan worden de platen die aan die as gekoppeld zitten, tussen de platen gedraaid die vast zitten. Na mate er verder gedraaid wordt aan het asje komen de beweegbare platen steeds meer tussen de vaste platen door totdat de draaibare platen geheel afgedekt zijn door de vaste platen.

De vaste en draaibare platen mogen elkaar net niet raken en dat kan dus gewoon een luchtspleet zijn of zoals bij onze pertinax varco, een kunststof. Folie, mica of hier een dun plaatje pertinax.
Als de varco geheel is uitgedraaid dan liggen de beweegbare platen geheel naast de vaste platen en als de varco geheel ingedraaid is dan zijn beweegbare platen volledig ingesloten tussen de vaste platen.

Om deze varco te repareren moet hij opengemaakt worden dus de 4 holnietjes moesten er aan.
Met een kniptangetje heb ik de omgeslagen rand naar binnen gebogen maar dat brak al spontaan af dus heb ik die rand er gewoon afgeknipt. Bij het uittrekken van het holnietje komen er wat afstand ringetjes los, die zijn later weer nodig want die ringetjes zorgen dat er afstand is tussen de vaste platen onderling want er moet immers ruimte zijn voor de beweegbare platen die er tussendoor moeten kunnen draaien.
In het midden van de varco zit een moertje dat op het uiteinde van de as zit, als die er af is dan kan de varco, voorzichtig, uit elkaar genomen worden, Belangrijk is het haakvormige onderdeel dat er voor zorgt dat de varco maar een halve slag kan maken, 180 graden.
Eenmaal uit elkaar was te zien wat er mankeert aan deze varco. De draaibare platen, een hele dunne folie, is afgescheurd bij de midden as. De as kon wel draaien maar nam geen beweegbare platen mee. Ook zat er nogal wat vuil op de platen en dat draait dan ook niet lekker.
Die draaibare platen zijn dus stuk en daar moeten andere voor komen.
Die platen zijn dikker dan de huishoud folie maar weer dunner dan het plaatje blik dat ik heb. Groot probleem, hoe kom ik aan iets bruikbaars.
's Avonds had ik de oplossing letterlijk in mijn hand, een bierblikje.
Om milieu vervuiling tegen te gaan zijn drankfabrikanten overgegaan op hele dunne materialen en volgens mij is dat zeer dunne blik zeer geschikt. Eerst leegdrinken en daarna knippen.

De volgende dag:
Blikje even afgespoeld en de schaar er in. Met een stevige schaar is dat blik makkelijk te knippen en eerst maar even de bovenkant en de onderkant er af, daarna in de lengte. En dan het lastigst, hoe vouw ik het blik terug naar een vlakke plaat?
Deze varco heeft maar 2 beweegbare en 3 vaste platen, de volgorde wordt dus, vast, draai, vast, draai, vast. Daar tussenin komen de isolerende schijven waarvan ik er 5 heb terwijl er dus maar 4 nodig zijn.
Hierdoor zou ik een draaibare schijf kunnen toevoegen zodat de varco de streefwaarde van 500pF zou kunnen halen.
Ik heb de platen even op elkaar gelegd en de waarde is 200PF, dus een plaatje erbij zou niet gek zijn.
Met drie draaibare platen is de volgorde geworden, draai, vast, draai, vast, draai, vast.

Eerst maar kleine stukjes knippen, deze vlak gemaakt door ze langs een rand te trekken en na het aftekenen konden ze uitgeknipt worden.
Knippen is toch lekkerder dan zagen.
Wat wel lastig was, was dat er een vierkant gat in moest omdat een deeltje van de as ook vierkant was met daar omheen een vierkante ring van een kunststof. Hierdoor zijn de beweegbare platen elektrisch gezien niet gekoppeld aan de as.

De gehele blikken plaat heeft een zeer dunne coating aan beide zijden zodat er een isolerende laag over het blik zit. Aan de ene kant is dat prima maar bij de as moeten de platen wel contact maken met elkaar.
Dus bij het vierkante gat moest ik die coating er af schuren. Tussen de beweegbare platen komen metalen ringetjes en dat pakketje wordt door het moertje op het uiteinde samengedrukt en maakt op die manier contact.

De bedoeling is dat ik met een draaibare plaat zou beginnen, dan een isolerend schijfje, dan een vaste plaat dan een isolerend schijfje en dan weer een draaibare plaat enz. Daar tussenin moet ook telkens een afstand ringetje geplaatst worden, zowel tussen de vaste platen als tussen de beweegbare platen want er moet ruimte zijn voor de beweegbare platen tussen de vaste maar ook andersom.
Dit wordt een heel gegoochel maar daar heb ik het volgende op gevonden. Ik doe eerst de draaibare platen met daar tussenin 2 isolerende platen en op de as telkens een afstand ringetje tussen die platen in. Als dat klaar is dan steek ik de vaste platen tussen de 2 isolerende platen in en rijg een schroefje door de gaten heen. Ook hier moet dus telkens een ringetje tussen de platen gevoegd worden.
Uiteindelijk door alle vier de gaten maar een boutje gestoken en de moertjes aangedraaid.
Volgens mijn capaciteits meter heb ik nu een varco die loopt van 20 pF t/m 350 pF
Ik overweeg om nog een plaatje erbij te maken, zodat de condensator dus begint met een draaibare en eindigt met een draaibare schijf, dan haalt hij de 400 pF wel.
Maar belangrijk is dat hij het weer doet, het kostte me slechts een zondagmiddag.

Jack Marotick
Laatst bewerkt 21 dec 2014 23:21 door Marotick.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Durk

Gemaakt door Kunena