Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

reparatie van een pertinax variabele condensator

Meer
23 dec 2014 23:22 #49139 door Cees
@ Jack,
O.K ik heb het nu beter begrepen.
Helaas komen de goeie ouwe nostalgische tijden van 192 Veronica niet meer terug.
Veel bijzonders is er nu niet meer te beleven op de A.M, Visserijband en de M.G.
Het is nu niet meer zo zeer luisteren maar bouwen en knutselen voor de hobby.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 dec 2014 08:38 #49104 door Marotick
Hoi Cees,
De buitenste platen waren draaibare platen en daarnaast heb ik nog een vaste plaat geplaatst aan beide kanten zodat het bereik van de varco groter is geworden.
Eerst liep deze van bijna nul naar 350 en nu van bijna nul naar 600.
Die toename komt door de extra platen maar ook omdat de platen nu dichter tegen elkaar aanzitten.
Het bereik van de varco is vergroot en hiermee wordt de afstemming ook groter. Of ik er nu in de praktijk er wat aan heb weet ik niet. Vroeger waarschijnlijk wel want dan had je de gehele middengolf met daarbij nog een stuk van de visserijband. Maar op die visserijband gebeurt niet zoveel mee.

Jack

Meer
23 dec 2014 00:22 #49099 door Cees
@ Jack,
Eerlijk gezegd zie ik niet zo veel nut in de erbij gemaakte vaste platen.Het is tenslotte een variabele
C. Wil je wat meer regel bereik dan maak je er gewoon een trimmer bij. Net als in een radio.
Dan kun je het zo instellen als je wil.
Vr gr Cees.

Meer
23 dec 2014 00:04 #49098 door Marotick
Peter bedankt voor de uitleg.
Maar... Ik kon het niet laten en de varco nogmaals opengeschroefd en er 2 vaste platen bij gemaakt. De varco begint nu en eindigt met een vaste plaat en ook heb ik de elektrische koppeling tussen de platen wat kunnen verbeteren. Gevolg is nu dat de varco zelfs 600 pF haalt.
Of dat echt nodig is denk ik niet, een stukje het lange golf gebied in maar daar is niets te ontvangen geloof ik. Wachten is op de frontjes dan ga ik bouwen en deze varco is een kandidaat geworden en wat mij betreft mag hij nog 50 jaar uit de kliko blijven.

Jack

Meer
22 dec 2014 22:23 #49095 door henkk
Blij met bier uit blik! :)

Henk

Meer
22 dec 2014 17:34 - 22 dec 2014 17:39 #49086 door peter1952
Je kunt met de draaibare kern in de spoel ook nog wel wat bereiken.
Maar ik zou het voorlopig even zo laten. Om de gehele middengolf te bereiken heb je een capaciteits variatie nodig van c.a. 1:10. Neem je daar de wortel uit dan kom je aan een frequentie (of golflente) variatie van ruim 1:3. Dat betekent een middengolfbereik van c.a. 1600kHz - 530 kHz of c.a. 185 - 550 m.
Je moet bij de minimumwaarde nog je bedradingscapaciteit meetellen, maar gezien de korte verbindingen zal die niet al te hoog zijn.

Uitleg: De resonantiefrequentie is 1 gedeeld door 2 x pi x wortel L x C (formule van Thomson). Dus de frequentievariatie is evenredig met de wortel uit de capaciteits - of zelfinductievariatie.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 22 dec 2014 17:39 door peter1952.

Gemaakt door Kunena