Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

AG9009

Meer
03 dec 2014 22:19 - 03 dec 2014 22:19 #48629 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic AG9009
Vandaag heb ik de versterker van Peter in ontvangst genomen.
Een kleine David welke het tegen Goliath kan opnemen bigfun .

Peter,

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 dec 2014 22:19 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 dec 2014 21:26 #48565 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic AG9009
Bert,

Deze gaat woensdag mee.

groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
01 dec 2014 20:58 #48562 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic AG9009
Hoi Peter,
:thumbsup: baasje is er blij mee.
Zal Martin eens vragen of hij toevallig nog weet wie er grafietpoeder in gespoten heeft bigfun .
Net wat Henk zegt uitstekend droog smeermiddel.
Ook ideaal om een nieuw 50 Hz tandwiel stel van een Seeburg jukebox in te laten lopen.
De eerste keer dat ik het daar voor gebruikte had ik de Motor condensator vergeten af te dekken, met de gevolgen van dien Stom .
Neem je hem woensdag mee naar Henk.
Om deze versterker gaat het.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 dec 2014 19:43 #48560 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic AG9009
Kennelijk een verkeerde gedachtegang geweest, Grafiet is elektrisch geleidend dus gaat het fout. Het is in poedervorm een uitstekend droog smeermiddelen voor scharnieren, sloten e.d.

Maar weer opgelost, en daar gaat het om. :thumbsup:

Meer
01 dec 2014 19:20 #48559 door peter1952
AG9009 werd gestart door peter1952
Ik heb hier al enige tijd een AG9009 ter reparatie staan.
Deze was al onder handen genomen maar functioneerde slecht, er kwam nauwelijks enig geluid uit en de toonregeling deed nagenoeg niets.

Eerst maar eens de zaak bekeken, alle slechte componenten waren al vervangen op enkele laagspanningselco's na.
Omdat deze ook nog wel eens capaciteitsloos worden, deze eerst maar eens vervangen. Resultaat nihil.
Spanningen allemaal gecontroleerd, dat zag er allemaal netjes uit en er waren geen gekke dingen te constateren.

Dan maar eens trap voor trap alles nalopen. Dat doe ik dan met een signaalbron, bijvoorbeeld een CD spelertje en via een condensator (voor het geval dat je een punt aanpikt dat spanningvoerend is) ga ik dan van achter naar voren alle trappen langs.

De AG9009 bestaat uit een voorversterker voor MD elementen met een ECC83, een voortrap en een stuurtrap met een PCL82 en tenslotte twee seriebalans eindtrappen, ééntje voor de lage tonen en ééntje voor de hoge tonen.

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaAG9009.pdf
Bestandsgrootte:216 KB

Op punt 3 van de PCL82 had ik al nagenoeg geen geluid, wel op het knooppunt C21/R26.
Duidelijk een probleem in de penthodesectie van de PCL82.
Op punt 3 meette ik een erg lage weerstand, in de buurt van enkele kΩ.
Toen ik de loper van R47 los nam, meette ik weer normale weerstandswaarde.

Ik besloot maar eens aan de potmeter R47 te meten. Alle contacten ervan meetten een lage weerstand naar massa.
Om de potmeter te onderzoeken heb ik deze vervolgens uitgebouwd.
Toen ik de potmeter demonteerde, zag deze er als volgt uit:

De hele potmeter zat vol met grafietpoeder! Dit is natuurlijk geleidend en kennelijk was het de bedoeling om de zaak te smeren.
Vervolgens de potmeter met alcohol geheel schoongespoeld en gereinigd en met goede contactspray licht ingespoten.
De sluiting was daarna weg en de potmeter kon weer ingebouwd worden.

De versterker speelt nu weer uitstekend en ook de potmeter blijkt prima te regelen.

Al dat geknoei met grafietpoeder leidt dus alleen maar tot sluiting en/of ongewenste overgangsweerstanden.

Na een uitvoerige test, waarbij deze AG9009 zijn kunnen weer eens liet horen kon de zaak weer afgebouwd worden en kan de versterker weer naar zijn baasje terug.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena