Reparatie en Restauratie tip's
Potmeter vervanging
24 nov 2014 01:22 #48262
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Potmeter vervanging
@ Henk,
Knap gedaan!
Een werk dat vooral veel beginnende hobbyisten je niet zo maar na zullen doen.
Vak werk, ervaring in metaal bewerking en het juiste gereedschap.
Het is ook iets dat je pas gaat doen als alle andere manieren om zo'n potmeter
weer goed werkend te krijgen, niet meer willen lukken.
Voor mensen die alleen een hand boormachine hebben kan het wel nuttig zijn om
daar waar het schroef gaatje in de as geboord moet worden, om er een vlakje op
te vijlen en een putje te maken om er voor te zorgen, dat de boor niet verloopt
of breekt. Een kobalt boortje breekt veel minder gauw dan een HSS boortje.
Vr gr Cees.
Knap gedaan!
Een werk dat vooral veel beginnende hobbyisten je niet zo maar na zullen doen.
Vak werk, ervaring in metaal bewerking en het juiste gereedschap.
Het is ook iets dat je pas gaat doen als alle andere manieren om zo'n potmeter
weer goed werkend te krijgen, niet meer willen lukken.
Voor mensen die alleen een hand boormachine hebben kan het wel nuttig zijn om
daar waar het schroef gaatje in de as geboord moet worden, om er een vlakje op
te vijlen en een putje te maken om er voor te zorgen, dat de boor niet verloopt
of breekt. Een kobalt boortje breekt veel minder gauw dan een HSS boortje.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 nov 2014 20:17 #48258
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Potmeter vervanging
Henk, mooi gedaan! Nu is er in elk geval een oplossing voor versleten toonregelpotmeters.
Nu nog een oplossing voor de toonregelpotmeter waarbij de schakelaar halverwege schakelt. Er zijn een aantal toestellen waarbij in de eerste helft van de potmeterslag de toon regelt van dof naar helder, draai je verder dan hoor je "klik" en gaat het geluid van helder naar dof met verminderde laagweergave. Deze potmeters zijn bijna altijd versleten.
Groeten,
Peter
Nu nog een oplossing voor de toonregelpotmeter waarbij de schakelaar halverwege schakelt. Er zijn een aantal toestellen waarbij in de eerste helft van de potmeterslag de toon regelt van dof naar helder, draai je verder dan hoor je "klik" en gaat het geluid van helder naar dof met verminderde laagweergave. Deze potmeters zijn bijna altijd versleten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 nov 2014 12:57 #48244
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Potmeter vervanging
@ Huub,
ik heb het asje niet afgevlakt, potmeter-as in de klem, en een laser lampje geeft precies aan waar de centrering ligt. Wel heel rustig boren, anders breekt je boortje.
ik heb het asje niet afgevlakt, potmeter-as in de klem, en een laser lampje geeft precies aan waar de centrering ligt. Wel heel rustig boren, anders breekt je boortje.
23 nov 2014 10:30 - 23 nov 2014 10:32 #48241
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Potmeter vervanging
Ja henk dat is en goede oplossing
Met een handig klusje Met ook het juisten gereedschap
Wat betreft draad snijden ik neem ook aan
Dat je iets de as wat afgevlakt heeft voor het Centeren voor het gaatje boren
Huub
Met een handig klusje Met ook het juisten gereedschap
Wat betreft draad snijden ik neem ook aan
Dat je iets de as wat afgevlakt heeft voor het Centeren voor het gaatje boren
Huub
Laatst bewerkt 23 nov 2014 10:32 door Huub.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 nov 2014 10:20 #48240
door hkruis
Potmeter vervanging werd gestart door hkruis
In een behoorlijk wat radio van Philips worden voor de toonregeling een LOG. potmeter gebruik van 500 Ken 450+50 K. De extra aansluiting wordt dan niet gebruikt. Dit komt o.a. voor in de B7X72A en soortgelijke chassis. deze potmeters laten het vaak afweten na 50 jaar. er zijn mogelijke herstel opties, koolstifje iets draaien, kop van een spijkertje er in solderen, iets verbuigen en alcohol schoonmaken helpt ook nog wel eens.
Soms wil helemaal niets meer lukken en daarom heb ik naar een vervangende oplossing gezocht. Als uitgangspunt een 2x500K stereo potmeter genomen, de achterste sectie er af. Het wieltje vervangen door een wieltje met de juiste diameter van een schaaldraad loop. De as moet teruggebracht worden naar 5 mm. Dit heb ik met een 3 hoek vijl gedaan in de kolomboormachine. Hiena een 2.3 mm gaatje boren op 3mm afstand vanaf de potmeter en er 3 mm draad intappen voor het made schroefje. Om het touwtje weer vast te kunnen maken heb ik een 1mm gaatje in het wiel geboord. En het werkt prima, zonder kraken.
Soms wil helemaal niets meer lukken en daarom heb ik naar een vervangende oplossing gezocht. Als uitgangspunt een 2x500K stereo potmeter genomen, de achterste sectie er af. Het wieltje vervangen door een wieltje met de juiste diameter van een schaaldraad loop. De as moet teruggebracht worden naar 5 mm. Dit heb ik met een 3 hoek vijl gedaan in de kolomboormachine. Hiena een 2.3 mm gaatje boren op 3mm afstand vanaf de potmeter en er 3 mm draad intappen voor het made schroefje. Om het touwtje weer vast te kunnen maken heb ik een 1mm gaatje in het wiel geboord. En het werkt prima, zonder kraken.