Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

In de voetsporen van Thomas A Edison...

Meer
30 jul 2012 19:34 #19878 door buurjongen
Beste Tino,

Wat weet jij toch ontzettend veel zeg, betreffende dergelijke oude apparatuur. Ik ben trouwens vandaag in het museum van de twintigste eeuw geweest en daar stonden al die antieke gramophones van Jelle Attema. Wat eenb prachtcollectie is dat zeg. Zeker de moeite waard om te bekijken vind ik. De directeur ( Hans ) ken ik goed en hij heeft het een en ander voor mij en mijn partner gedemonstreerd. Wij waren zeer onder de indruk.

groeten van Henk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jul 2012 01:03 - 30 jul 2012 01:05 #19844 door Cees
Tino,
Weer een heel leuke en leerzame bijdrage van jou.
Ja, vóór het elektronische tijdperk in trad, had men dezelfde dingen ook al gedaan.
Dat was vóór dat Lee de Forest de triodebuis ging toe passen als versterker buis.
En ook wel als elektronische schakelaar in de hele grote computers van toen.
Daarvoor deed men hetzelfde ook mechanisch of ook wel elektrisch.
Het verschil is dat bij elektrische schakelingen geen elektronen buizen of torren
werden gebruikt.
Vóór dat Lee de Forest de triode toe paste, hadden anderen, Edison, Lorentz ook al
met elektronen buizen geëxpierimenteerd, maar het was nog niet grootschalig toe-
gepast.
Bij een triode spreekt men ook wel over het "Edison effect".
Dat had Edison ontdekt.
Edison expirimenteerde met gloei lampen waarin hij "elektroden"had in gebracht.
Bij één van zijn expirimenten had hij een grid (gaas of rooster) en een plaatje
(anode) ingebracht.
Als de lamp brandde en de gloeidraad aan een neg pool van een batterij was aangesloten
en het plaatje aan de pos pool, dan ging er elektronenstroom vloeien van de kathode
(negatieve gloei draad) naar de positieve anode (plaatje).
De diode lamp, die later werd toegepast als gelijkrichter, was ontdekt.
Maar Edison legde óók een spanning aan op de grid.
Als deze pos t.o.v de gloeidraad werd gemaakt dan gingen de elektronen bijna
allemaal naar de grid die tussen de plaat en de gloeidraad was geplaatst.
Vervolgens ontdekte Edison dat hij door de grid neg te maken de elektronen emissie
kon regelen. Meer neg op de grid, minder emissie, minder neg meer emissie naar de anode.
De triodebuis was er, alleen had Edison er nog geen toepassing voor.
En dus bleef hij nog jaren in de ijskast en bleef alles nog mechanisch of
elektrisch gaan.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 30 jul 2012 01:05 door Cees. Reden: Zin veranderd

Meer
29 jul 2012 21:40 #19842 door mrphonograph
dat snap ik nou weer niet cees het is net alsof alles voor de uitvinding van de radiobuis geen echte electronica is als of lee deforest aan de basis stond van het electronishe tijdperk

er was tenslote al radio voor lee deforest en geheel zonder buizen maar gebazeerd op vonkinductie(denk maar aan de radio aan boord van de titanic)welke weer zijn oorsprong had in de experimenten van heinrich hertz ik zou eerder samuel morse aanwijzen als de vader van het electronish telecomunicatie tijdperk omdat morse's telegraaf aan de basis staat van vele uidvindingen zoals de telefoon de fonograaf en.. de radio

in mijn gedachten wereld is electronish opnemen electrishe inpulsen omzetten naar mechanishe beweginen en of dit nu gebeurd door electronen buizen of een inductiespoel maakt eigenlijk niet veel uit angezien de een slechts een verbetering is van de ander maar de eigenlijke actie blijft het zelfde
de boys van 't guiness book of records zijn het hier met mij eens want volgens hun is de eerste opname via electronishe weg gemaakt door bell & tainter van 't volta lab van graham bell in 1884 (dit was een magnetishe opname zoals een bandrecorder)

geluid versterking door perslucht gebeurde ook
ook hier komen we weer uit bij de boys van 't volta lab in 1884

een machine met een kleine compressor die aangedreven werd door het zelfde mechaniek als de draaischijf

en daarna waren er nog velen die op dit idee voortborduurde (ik moet hier eens een post aan weiden)

maar het word weer een veel te lang verhaal dus

groetjes van tino mrphonograph mredison1877

tino
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
29 jul 2012 01:20 #19809 door Cees
Tino,
Leuke interessante dingen die jij weer laat zien.
Wat ik bedoel met elektronische weergave is het gebruik maken van elektronen buizen
als versterker. Dat is puur elektronisch.
En dat word gedaan in dat filmpje. Er worden daar waarschijnlijk zelfs transistors
toegepast.
Die telefoon techniek maakte wel al gebruik van een microfoon,maar er kwam nog geen
pure elektronica met gebruik van elektronen buizen aan te pas.
Je zou dan kunnen spreken van elektrisch opnemen en weer geven.
Er werd dus wel gebruik gemaakt van elektrisieteit, maar nog zonder elektronica.
De techniek van Bell dus.
Ik heb ook wel gelezen dat men om het geluid te versterken een compressor
toepaste door d.m.v de hoge luchtdruk die langs het membraan van de weergever
werd geleid veel meer volume te maken voor weergave voor grote mensen menigten.
Ja, ook in de nog elektronica loze tijdperk was men heel erg vinding rijk.
Vr gr en bedankt voor jou leuke en interessante bijdragen, Cees.

Meer
28 jul 2012 02:10 - 28 jul 2012 02:40 #19771 door mrphonograph
cees je hebt niet helemaal gelijk als je zegt dat in de tijd van edison er geen apparaat was die electriesch kon af spelen
francois dussaud had een fonograaf uitgevonden waarmee geluidsopnames werden opgenomen en versterkt met telefoon techniek
dit apparaat was bedoeld voor schoolen voor slecht horenden
echter de wereld was nog niet klaar voor electrische opname techniek in 1889-90

en bovendien cees geeft de telefoon niet electroniesh geluid weer?
alexander graham bell vond in 1876 de telefoon uit nog geen maand later was edison bezig om een telephone repeater uit te vinden uiteindelijk werd de basis van dit idee toegepast op de techniek van de telegraaf namelijk een telegraaf recorder

echter expirimenten met dit apparaat wilden nog wel eens mis gaan en het apparaat sloeg dan op hol de ingegroefde puntjes en sreepjes raasten dan als een gek onder de aftaster waardoor er een kreunend geluid ondstond edison zei dat het klonk als een gillende vrouw
door dit ongelukje in het najaar van 1877 kwam edison op het idee van een geluids schrijver de fonograaf

dus zo zie je maar cees de fonograaf is zuiver mechanisch maar zijn roots zijn in de electronica van de telefoon en de telegraaf

tino
Laatst bewerkt 28 jul 2012 02:40 door mrphonograph.

Meer
28 jul 2012 01:54 - 28 jul 2012 01:58 #19770 door mrphonograph
antoine dit zijn rollen spelers deze zijn niet in staat geluid op te nemen

ik heb zelf een verlengde pickup arm waarmee ik zowel rollen als platen kan opnemen
omdat met een langere arm de fouthoek kleiner word kan ik dus makelijker rollen opnemen maar ook platen die buiten de normale maat vallen zoals b.v. 50cm platen maar ook hele kleine plaatjes van zo'n 2 tot 3cm zijn geen probleem alleen je moet onthouden dat de naald altijd in het midden van de spindel uitkomt als je de arm naar het midden van het plateau zwaaid

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 jul 2012 01:58 door mrphonograph.

Gemaakt door Kunena