Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

omvormertje

Meer
23 jan 2011 17:40 - 23 jan 2011 18:28 #1460 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: omvormertje
Verdorie Jarno,

En je 4 buisjes heb je ook al verkloot door een veel te hoge gloeispanning ;)
Zou het geen beter idee zijn om gewoon 10 oplaadbare batterijtjes van 9 volt in serie toe te passen. Dan ben je overal van af. Ik zou willen zeggen: al doende leert men :cheer: En als de radio binnenkort weer goed speelt, dan lach je om je vergissing ...

Groetjes, Hans
Laatst bewerkt 23 jan 2011 18:28 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jan 2011 17:38 #1458 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: omvormertje
Je kan hier ook wel een beter verkrijgbare siliciumtransistor in gebruiken, bijvoorbeeld iets als een BD140 zo uit het blote hoofd gezegd.

Meer
23 jan 2011 17:35 #1457 door jarno
Beantwoord door jarno in topic Re: omvormertje
het omvormertje heb ik al in een blikje gebouwd maar helpt niks.
helaas doet het apparaatje nu helemaal niks meer omdat ik er sluiting in had gemaakt en is de transistor stuk gegaan.
ondertussen heb ik al een nieuwe besteld.

groet jarno

.

Meer
23 jan 2011 17:14 #1456 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: omvormertje
Ook elke omvormer is een schakelende voeding. Zoals bekend produceren die nogal wat stoor straling, d.w.z. er ontstaan zowel storende elektrische als magnetische velden. Probeer maar eens of het omvormertje ook ander radio's stoort.

In schakelende voedingen zijn bijna altijd blokgolf spanningen en stromen aanwezig. En de steile flanken c.q. scherpe hoeken daarvan staan garant voor een flink aantal harmonischen.

Daarom dienen schakelende voedingen en omvormers altijd resoluut in een gesloten metalen doos te worden gemonteerd. De aansluitingen naar buiten (zowel van de ingaande voeding als van de uitgang) moeten degelijk HF afgefilterd worden, minimaal met doorvoer condensatoren.

mvg, Pieter.

Meer
23 jan 2011 10:03 #1450 door jarno
Beantwoord door jarno in topic Re: omvormertje
hallo frans

ondertussen heb ik er al een elco van 250uF op gehad en dat helpt zelfs niet.
als ik het appataatje alleen aan heb hoor je het transformatortje nog wel ratelen dus ik vermoet dat de frequentie niet zo gek hoog zal zijn.
ik zal nog wel even gaan kijken wat hij doet als ik hem ga afschermen.

groet jarno

.

• cluseau
  • [cluseau]
Meer
23 jan 2011 09:41 #1449 door cluseau
Beantwoord door cluseau in topic Re: omvormertje
Jamo, het ligt er maar net aan waar jouw brom vandaan komt. Als ik zo naar je schakeling kijk werkt hij op hogere frequentie en lijkt me niet dat daar de brom ontstaat. Als je in bezit van een scoop bent kun je kijken wat de kwaliteit van de uitgangsspanning is. Om te testen kun je een elko van 100uF met voldoende werspanning parallel aan de uitgang schakelen. Misschien hoor je dan verschil in brom mocht dit toch door deze scahkeling worden veroorzaakt. Heb je een idee wat de frequentie van de brom is?

Frans.

Gemaakt door Kunena