Skip to main content

Gezocht; Philips Party AF 270 platenspeler documentatie

Meer
11 aug 2022 11:10 #95380 door peter1952
Ik heb de manual eens even gedownload. Zo te zien kan het motortje open, het deksel zit a.h.w. vastgesmolten met twee uitsteeksels aan het huis. Dit is makkelijk los te halen en dan zie je de collector en de “borstels” (twee koperen contacten) zitten. Dat kun je dan simpel schoonmaken m.b.v. een wattenstaafje gedrenkt in alcohol of tuner 600. Daarna het deksel weer terugdrukken en fixeren (weer vastsmelten of lijmen). Ik heb hier meer vertrouwen in dan de motor op een hogere spanning aan te sluiten, dan gaat het nog meer vonken en kan het zelfs inbranden.
Wil je het toch proberen met Tuner 600, dan in het lager aan de onderkant spuiten, daar zitten de contacten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 aug 2022 09:48 #95377 door Rene Daemen
Ben 
dit komt veel voor bij deze spelertjes 
probeer boven in het lagertje dus waar poelie zit beetje tunerspray te spuiten
kans dat hij de contacten bij de borstel reinigt
je kan ook eens kijken door de draden van de motorsturings print los halen
en even 6 of 9 volt even aan te sluiten niet lang door de snelheid wil het wel schoonbranden
anders even een elko op pus en min zetten iets van 4,7;uf
of even kijken naar het schema van de AG4000 grammofoon die heeft wel een elko op de motor zitten 
succes.

René Daemen

Meer
11 aug 2022 08:39 - 11 aug 2022 08:48 #95376 door janel84

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Service doc 22AF270
Laatst bewerkt 11 aug 2022 08:48 door janel84.

Meer
11 aug 2022 08:21 #95375 door peter1952
Eigenlijk kunnen die motortjes niet open, echter soms lukt het om ze toch open te krijgen. Even goed naar de constructie kijken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
11 aug 2022 01:06 #95373 door Ben Dijkman
Dank je wel Peter voor deze nuttige info.
~Als het lukt om de motor te demonteren ~
Bedoel je daarmee dat dat nog wel eens een heel erg lastig klusje zou kunnen worden ?
Zijn er nog (redelijk makkelijk) goeie motortjes te vinden.
Zoals je ziet ben ik echt een nitswit met pickupjes, vandaar al deze vragen.

Groet Ben

Handtekening

Meer
10 aug 2022 15:50 #95361 door peter1952
Onder het plateau zitten twee of drie schroefjes die je er uit moet draaien. Je kunt het dek dan oplichten en uit de bevestiging haken.

Door enkele schroeven in her batterijvak los te nemen kun je de voorkant van de luidspreker losnemen.

Het geknisper dat je hoort zijn de borstels van de motor. De collector en de borstels zijn vuil geworden en maken daardoor minder goed contact. Als het lukt om de motor te demonteren kun je alles schoonmaken. Misschien helpt een condensator over de motor om het geknisper te  verminderen/ elimineren.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Gemaakt door Kunena