Skip to main content
Gramofoon's

Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?

Meer
30 dec 2021 19:01 #93357 door Huub
bij de Weergever vragen om naalden
Daar zijn veel soorten en mensen met kennis daar van
huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2021 16:49 #93354 door Niels

Goed arm niels
eigenlijk als je een passende versterker er bij wil gebruiken
Maak dan een alu schassis met grote Lampen bvb EL 3/AL 4
Met EF 6. audio spec lamp rood pitje dat klinkt en staat goed . gewoon open van boven
 Philips heeft vermeld dat de EF 6 . speciaal voor bvb PU is ontwikkelt  in de PH grote boeken 
deze klint ook beter als bvb EF 9. ronder warmer vind ik ook wel 
de versterker . of iets weg kopen van dat ouden maaksel
wat wel goed is .
huub

Hallo Huub,

Het zal voorlopig die arm niet wezen. Dat is mijn wens, maar dan moet ik hem wel eerst vinden.
Het wordt nu iets simpels als deze Bell arm

Ik hou wel van de simpelheid. De Lissen is nu binnen gekomen. ik wacht nog op de arm. Dan eens kijken of het past en gaat lukken.
Ik moet ook nog op zoek naar een paar naalden. Ik overweeg een paar Burmese Colour Needles te bestellen om eens uit te proberen.

www.burmesecolourneedles.com

Helaas heb ik mijn Philips AG9000 niet meer (heb ik nu spijt van). Dat zou een mooie combi zijn gewezen. Ach....het plezier zit hem in het uitproberen en het zoeken. Wordt vervolgt!

Groeten,

Niels

Niels

Meer
21 dec 2021 15:11 - 21 dec 2021 15:13 #93257 door Huub
Goed arm niels
eigenlijk als je een passende versterker er bij wil gebruiken
Maak dan een alu schassis met grote Lampen bvb EL 3/AL 4
Met EF 6. audio spec lamp rood pitje dat klinkt en staat goed . gewoon open van boven
 Philips heeft vermeld dat de EF 6 . speciaal voor bvb PU is ontwikkelt  in de PH grote boeken 
deze klint ook beter als bvb EF 9. ronder warmer vind ik ook wel 
de versterker . of iets weg kopen van dat ouden maaksel
wat wel goed is .
huub
Laatst bewerkt 21 dec 2021 15:13 door Huub.

Meer
21 dec 2021 15:09 #93256 door Bert Kn
Niels,
Die arm lijkt mij een fouthoek correctie te hebben wat je ook bij sommige Garrard spelers tegenkomt.

Mvg.
Bert

Meer
21 dec 2021 14:56 - 21 dec 2021 15:00 #93255 door Niels
Hallo,

Het grappige is dat 78 toeren platen bij mij weer het enthousiasme terug brachten in het luisteren naar vinyl. Het was weer een heerlijke zoek- en ontdekkingstocht naar muziek dat ik nog niet kende. Het verbaasde mij dat ik zelf de "oubollige" schellakplaten van mijn vader leuk vond. Recentelijk redelijk veel 78 toeren schellakplaten uit India kunnen bemachten. Het gros kwam uit de archieven van de Nederlandse Wereldomroep.
Het zal uiteraard ook de leeftijd zijn. Zelfs modern klassiek wordt tegenwoordig hier in Huize M. geregeld gedraaid. En met de bluetooth tip van RR luister ik dagelijks naar mijn favoriete Concertzender op mijn stereo setje.

Hetzelfde gebeurt nu ook met elementen. Na diverse 'moderne' elementen als GE RPX, Pickering 370 voor het afspelen van mijn 78 toeren platen, zag ik laatste op LH iemand die een Blue Spot (=Blaupunkt) toonarm had aangeschaft vooor zijn 78 collectie.  Een modern uitziende arm met een elektrische weergever. Ziet EN klinkt zeer goed en mijn interesse was gewekt. Het gaat dan toch borrelen van enthousiasme - iets nieuws - in mij. Vandaar dat ik er meer van wil weten en lezen.

Ik ben er nog lang niet. Ik heb ook nog wel wat noten op mijn zang. Misschien valt het vies tegen. De Lissen elektrische weergever moet nog binnen komen uit de UK. En komen nog een geschikte arm, liefst een modern jaren 30 design. Zoals bijvoorbeeld deze Varely Auto-arm 

een platenspeler (ik denk niet dat mijn TD-124 geschikt zal zijn. Iets tijdsspecifiek uit eind jaren 20/ begin 30? Thorens had in 1928 al hun eerste elektrische platen speler. Garrard had zijn 201 iets later) en iets van een versterker (buizen) straks om de hoek kijken.

Voorlopig eens experimenteren en als het bevalt verder gaan.

Ik heb er in ieder geval ontzettend veel lol in en dat ik eigenlijk het heerlijkst.

Wordt vervolgt,

Niels

Niels
Laatst bewerkt 21 dec 2021 15:00 door Niels. Reden: schrijffouten verbeterd
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
21 dec 2021 10:18 #93248 door RR1957
Leuk onderwerp.
Ooit ook eentje gehad in mijn mechanische grammofoon tijdperk,
maar niets mee gedaan. Uiteindelijk ook weggegeven.

Het is een soort 'missing link' zou je kunnen zeggen, tussen de
mechanische en de elektrische techniek van weergeven.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena