Gramofoon's
Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
15 jan 2022 08:46 #93626
door Niels
Niels
Beantwoord door Niels in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Hallo,
Gisteren wat tijd om eens te bepalen waar de arm moet zitten. Met en rechte arm, vind ik het net even wat lastiger. Daarnaast is het een vrij korte arm.
De rest van het weekend andere verplichtingen..helaas...
Niels
Gisteren wat tijd om eens te bepalen waar de arm moet zitten. Met en rechte arm, vind ik het net even wat lastiger. Daarnaast is het een vrij korte arm.
De rest van het weekend andere verplichtingen..helaas...
Niels
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2021 12:40 - 31 dec 2021 12:45 #93366
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Hallo Niels, hierbij mijn bijdrage.
Deze weergevers kun je prima aansluiten op latere radio's en versterkers mits de gevoeligheid voldoende is. De spanningsafgifte van deze elementen kan nogal variëren maar is altijd hoger dan 100 mV meestal rond 200 - 500 mV. Gangbare afsluitweerstand 50 - 100 kOhm. Let hierop bij buizenradio's (meestal 500 - 2000 kOhm) en breng eventueel een extra afsluitweerstand aan. Dit is nodig om resonanties in de hoge tonen te dempen. Deze elementen hebben ingebouwde correctie voor de lage tonen (dit in tegenstelling tot de huidige MD-elementen). Je kan ze vaak ook prima aansluiten op de lijningang van een hedendaagse versterker (bv 200mV/47 kOhm).
Wat de naalden betreft geef ik de voorkeur aan de types voor elektrische weergave. Deze zijn wat langer dan de naalden voor mechanische weergevers. Dit geeft een wat grote beweeglijkheid en minder meezingen van de naald. Softtone, medium, loudtone, enz. naalden zijn bedoeld voor akoestische weergave. Een loudtone naald zal verschrikkelijk klinken met een elektrische weergever. Je kan het beste naalden voor eenmalig gebruik nemen. Langspeelnaalden zijn minder geschikt in combinatie met hoge naalddruk van dit type weergever.
Groet, Jan
Deze weergevers kun je prima aansluiten op latere radio's en versterkers mits de gevoeligheid voldoende is. De spanningsafgifte van deze elementen kan nogal variëren maar is altijd hoger dan 100 mV meestal rond 200 - 500 mV. Gangbare afsluitweerstand 50 - 100 kOhm. Let hierop bij buizenradio's (meestal 500 - 2000 kOhm) en breng eventueel een extra afsluitweerstand aan. Dit is nodig om resonanties in de hoge tonen te dempen. Deze elementen hebben ingebouwde correctie voor de lage tonen (dit in tegenstelling tot de huidige MD-elementen). Je kan ze vaak ook prima aansluiten op de lijningang van een hedendaagse versterker (bv 200mV/47 kOhm).
Wat de naalden betreft geef ik de voorkeur aan de types voor elektrische weergave. Deze zijn wat langer dan de naalden voor mechanische weergevers. Dit geeft een wat grote beweeglijkheid en minder meezingen van de naald. Softtone, medium, loudtone, enz. naalden zijn bedoeld voor akoestische weergave. Een loudtone naald zal verschrikkelijk klinken met een elektrische weergever. Je kan het beste naalden voor eenmalig gebruik nemen. Langspeelnaalden zijn minder geschikt in combinatie met hoge naalddruk van dit type weergever.
Groet, Jan
Laatst bewerkt 31 dec 2021 12:45 door Jan Bus. Reden: correctie
31 dec 2021 10:09 - 31 dec 2021 10:49 #93362
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Als men van die Soft gebruikt
Dan is de afgiften in de Min voor radio,s
dan is er een Up trafo nodig zeker
heb ook nog wel van die complete tafels
voor kennise gerepp.
en voor een kennis een buizen vvst gemaakt regel baar
Met EF 86. hij gebruikt dat nog
huub
Dan is de afgiften in de Min voor radio,s
dan is er een Up trafo nodig zeker
heb ook nog wel van die complete tafels
voor kennise gerepp.
en voor een kennis een buizen vvst gemaakt regel baar
Met EF 86. hij gebruikt dat nog
huub
Laatst bewerkt 31 dec 2021 10:49 door Huub.
30 dec 2021 23:34 #93361
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Niels,
Waar ik geen antwoord op heb is de vraag of deze vroege elektrische weergers ook geschikt zijn voor de latere radio's en verstersterkers.
Wellicht dat Jan Bus dat weet.
Om te experimenteren wil ik wel kosteloos een zakje soft en medium tone naalden per briefpost sturen, voorraad genoeg hier.
Waar ik geen antwoord op heb is de vraag of deze vroege elektrische weergers ook geschikt zijn voor de latere radio's en verstersterkers.
Wellicht dat Jan Bus dat weet.
Om te experimenteren wil ik wel kosteloos een zakje soft en medium tone naalden per briefpost sturen, voorraad genoeg hier.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels
30 dec 2021 22:07 - 30 dec 2021 22:14 #93360
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Franc denk 40 GR en dat is niet mis
denk ook dat de weergevers wat gelijk zijn
er zit ook nog wel wat in de koppen mag neet spoel en
Frame .
klint goed als de koppen in orden zijn
beter als een trilplaat mica weergever.
het gaat dan tenslotte met een buizen radio of versterker.s
maar bvb ronetten en het oude PH kristal klint ook zeer goed
mits een oude buizen versterker of Koffer dat is wel zo,n 7/5 en 9.gr PH kantel element
turn over 7/5 gr . dus dat is lief voor de 78 t platen wel en minder ruis omde de punt
niet zo de groeve bodem raakt erg sterk .Dat is met een stalen naald wel anders
vandaar men ook donker bruin zal af spelen zgz
huub
denk ook dat de weergevers wat gelijk zijn
er zit ook nog wel wat in de koppen mag neet spoel en
Frame .
klint goed als de koppen in orden zijn
beter als een trilplaat mica weergever.
het gaat dan tenslotte met een buizen radio of versterker.s
maar bvb ronetten en het oude PH kristal klint ook zeer goed
mits een oude buizen versterker of Koffer dat is wel zo,n 7/5 en 9.gr PH kantel element
turn over 7/5 gr . dus dat is lief voor de 78 t platen wel en minder ruis omde de punt
niet zo de groeve bodem raakt erg sterk .Dat is met een stalen naald wel anders
vandaar men ook donker bruin zal af spelen zgz
huub
Laatst bewerkt 30 dec 2021 22:14 door Huub.
30 dec 2021 19:33 #93358
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Is er leesvoer over de eerste elektrische grammofoon weergevers?
Met hoeveel naalddruk werken zulke armen?
Ik heb zelf niet zo veel ervaring met 78T platen maar weet wel dat deze verrekte goed kunnen klinken!
Heb een keer redelijk wat oud vinyl gedraaid op een Collaro speler met een Ronette element, ik dacht TO284.
Vond het best goed klinken.
Toen het stapeltje 78T platen erbij gepakt.
Dat was een hele sprong voorwaarts!
Eea klonk veel krachtiger en nog voller!
Welke platen het allemaal waren weet ik zo niet, ook veel onbekende nummers.
Lijkt me idd mooi met een versterkertje zoals Huub voorschrijft.
mvg Frank
Ik heb zelf niet zo veel ervaring met 78T platen maar weet wel dat deze verrekte goed kunnen klinken!
Heb een keer redelijk wat oud vinyl gedraaid op een Collaro speler met een Ronette element, ik dacht TO284.
Vond het best goed klinken.
Toen het stapeltje 78T platen erbij gepakt.
Dat was een hele sprong voorwaarts!
Eea klonk veel krachtiger en nog voller!
Welke platen het allemaal waren weet ik zo niet, ook veel onbekende nummers.
Lijkt me idd mooi met een versterkertje zoals Huub voorschrijft.
mvg Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels