Skip to main content
Gramofoon's

Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf

Meer
08 sep 2020 19:48 - 08 sep 2020 19:49 #85407 door RR1957
Prachtig bezit Hans.
Heb je er ook een mooie foto van?
Wat zijn die oude mechanische mechanieken (meer dan) 100 jaar geleden toch mooi.
Een fantastische erfenis uit een totaal andere wereld.
Twee maanden geleden ook een prachtig mechanisch apparaat uit die tijd aangeschaft.
Staat nu te pronken in de woonkamer.

Ik hoop dat het euvel op te lossen is.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 08 sep 2020 19:49 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 sep 2020 19:37 - 08 sep 2020 19:41 #85406 door Johannes
@ Cees

Dat zou best eens kunnen zoals je het nu uitlegt. En Bert bevestigt dat ook al enigszins. Ik hoopte ook iets van Tino te horen en hopelijk is er niks aan de hand met hem omdat hij al zo lang niks meer op het forum laat horen....... Om dat beugeltje wat je met een pijltje aangeeft wat stroever te laten lopen zal ik er een frictie ringetje onder aanbrengen en zien of de 118 jaar oude spreekmachine er door opknapt.

Ik vond op Youtube een filmpje van zo'n zelfde GEM model A en daar hoor je een duidelijk klik geluid als de veermotor wordt gestart. Geniet van het ultieme HiFi geluid anno 1902 :

Hans
Laatst bewerkt 08 sep 2020 19:41 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
08 sep 2020 18:10 - 08 sep 2020 18:11 #85397 door Cees PA1DBA
@Hans,
Als je het mechaniek bekijkt zou het kunnen dat het draaipunt van het met de pijl aangegeven beugeltje te soepel loopt waardoor de rem weer terugschiet.
maar misschien zit ik er helemaal naast :unsure:

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 08 sep 2020 18:11 door Cees PA1DBA.

Meer
08 sep 2020 17:44 #85396 door Bert Kn
Ze hebben geen afslag Hans.
Normaal hoef je het knopje aan de zijkant niet vast te te houden en blokkeert hij.
Om de motor te starten moetje je hem door de blokkering heen indrukken.

Mvg.
Bert

Meer
08 sep 2020 17:23 - 08 sep 2020 17:30 #85395 door Johannes
Ter verduidelijking nog een foto van het typeplaatje .

En concreet nog even mijn vraag. Heeft deze fonograaf een afslag? Ik verwacht geen automatische afslag aan het eind van de muziekrol, maar een handmatige afslag, ter voorkoming dat de veermotor geheel afloopt .

Laatst bewerkt 08 sep 2020 17:30 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
08 sep 2020 14:04 #85389 door Johannes
Goede middag,

Wat jammer dat ik nooit meer iets lees van Tino (Mrphonograph). want ik heb een leuke vraag voor hem.
Ik heb een Edison GEM fonograaf model A, het model met een opwindsleutel i.p.v. een slinger.

Als ik de fonograaf opwindt met de sleutel om een een muziekrol af te spelen moet ik het knopje aan de linkerzijde uitgetrokken houden, want als ik het knopje loslaat begint de mandrel al weer te draaien.

Dat lijkt mij niet de bedoeling want als de muziekrol na 2 minuten aan zijn eindpunt is, dan blijft de fonograaf nog doordraaien tot de veermotor helemaal afgelopen is. Met andere woorden, om de mandrel (de vernikkelde trommel) te kunnen laten stilstaan moet het je het knopje uitgetrokken vast blijven houden.

Het kan zijn dat het bij de eerste Edison GEMs zo hoort, want het was tenslotte een heel simpel toestel.

Ik heb de bodemplank verwijderd en dan kan je het eenvoudige binnenwerk zien. Ik zie geen enkele mogelijkheid om de veermotor tussentijds te laten stoppen zonder het knopje aan de linkerkant los te laten.
Ik weet zeker dat Tino het antwoord weet, maar ik lees helaas nooit meer iets van hem.

Groeten, Hans

Gemaakt door Kunena