Gramofoon's
Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Minder
Meer
22 apr 2021 23:17 #90102
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
ik had hier niet veel meer aan toe kunnen voegen ik heb nooit een gem gehad ook niet voor reparatie dus ik ken de machine alleen van foto's en van veraf zien in collecties en winkels
goed opgelost!
goed opgelost!
tino
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 sep 2020 09:22 #85456
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Inmiddels werkt de stop-/hold functie weer dankzij jullie goede advies om het mechanisme van de motor rem wat stroever te laten bewegen. Ik heb een fiber ring onder de schroefkop van het mechanisme geplaatst en nu blijft de stopknop netjes in de uitgetrokken stand staan en stopt de veermotor. Bedankt voor de goede raad!
Bij de Edison GEM model C met slinger is het veel beter geregeld: knop aan de rechterzijde uittrekken en een kwart slag draaien en het mechanisme zit vast.......
Hans
Bij de Edison GEM model C met slinger is het veel beter geregeld: knop aan de rechterzijde uittrekken en een kwart slag draaien en het mechanisme zit vast.......
Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
10 sep 2020 00:03 #85431
door Bert Kn
Hans,
Ik ben er min of meer van overtuigd dat het een euvel is bij jou exemplaar.
Exact dezelfde (redelijk vroege 1902) met opwindsleutel had ik in de periode 1975-1983 en werkte net zoals in het filmpje waar je naar verwees.
De nog vroegere (1900) heb ik ook gehad.
Ook die had de stop/hold functie maar dan aan de voorzijde rechtsonder als ik me goed herinner.
Hoogst onwaarschijnlijk dat Edison er later vanaf gestapt is.
Probleem is dat het draaipunt geen weerstand meer heeft en door de veerwerking van de centrifugaal regeling teruggeduwd wordt.
Mogelijk dat er van huis uit een soort kunststof achtig antislip ringetje tussen heeft gezeten.
Het wisselen van een rol gaat nu je de knop uitgetrokken moet houden lastig.
Je kunt ook voor het gemak een klein houten wigje met uitsparing maken wat je ertussen kunt schuiven om hem te stoppen.
Qua techniek zijn ze veel eenvoudiger en minder betrouwbaar dan zijn tijdgenoten de Standard en home Fonograaf die er al eerder waren.
Logisch ook omdat ze veel goedkoper en voor een groter publiek bereikbaar (betaalbaar) waren.
Maar juist de eenvoud en het formaat van de GEM heb ik een zwak voor.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Of het euvel is op te lossen weet ik niet want misschien is het helemaal geen euvel en heeft deze simpele, een van de eerste Edison spreekmachines, nog geen stop-/hold functie.
Hans,
Ik ben er min of meer van overtuigd dat het een euvel is bij jou exemplaar.
Exact dezelfde (redelijk vroege 1902) met opwindsleutel had ik in de periode 1975-1983 en werkte net zoals in het filmpje waar je naar verwees.
De nog vroegere (1900) heb ik ook gehad.
Ook die had de stop/hold functie maar dan aan de voorzijde rechtsonder als ik me goed herinner.
Hoogst onwaarschijnlijk dat Edison er later vanaf gestapt is.
Probleem is dat het draaipunt geen weerstand meer heeft en door de veerwerking van de centrifugaal regeling teruggeduwd wordt.
Mogelijk dat er van huis uit een soort kunststof achtig antislip ringetje tussen heeft gezeten.
Het wisselen van een rol gaat nu je de knop uitgetrokken moet houden lastig.
Je kunt ook voor het gemak een klein houten wigje met uitsparing maken wat je ertussen kunt schuiven om hem te stoppen.
Qua techniek zijn ze veel eenvoudiger en minder betrouwbaar dan zijn tijdgenoten de Standard en home Fonograaf die er al eerder waren.
Logisch ook omdat ze veel goedkoper en voor een groter publiek bereikbaar (betaalbaar) waren.
Maar juist de eenvoud en het formaat van de GEM heb ik een zwak voor.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
09 sep 2020 13:50 - 09 sep 2020 13:52 #85416
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Hoi Hans, ik heb je een mail gestuurd. 
Dank voor de fraaie foto.
Ik heb Tino (ook na jaren) een mail gestuurd, maar (nog) geen reactie.
Als het adres niet meer zou bestaan krijg je een reactie van het net.

Dank voor de fraaie foto.
Ik heb Tino (ook na jaren) een mail gestuurd, maar (nog) geen reactie.
Als het adres niet meer zou bestaan krijg je een reactie van het net.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 09 sep 2020 13:52 door RR1957.
09 sep 2020 13:30 #85415
door winand
winand
Beantwoord door winand in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Hallo Johannes
Een leuk toestel en ziet nog goed uit, ook de gouden letters.
Zelf heb ik de gem met slinger.
Afgelopen zomer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en van nieuw vet en druppie olie voorzien.
Hij loopt volgens mij zoals hij in 1905 ook liep.
Voor het stoppen van de veer zit rechts een knop die je moet verdraaien.
Misschien dat het bij die van jou ook zo werkt.
Bij de weergever zou je eens kunnen vragen bij jan Deroge of bij Wannes Dirven.
Dat zijn twee deskundigen op mechanische spelers.
vr. gr. Winand
Een leuk toestel en ziet nog goed uit, ook de gouden letters.
Zelf heb ik de gem met slinger.
Afgelopen zomer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en van nieuw vet en druppie olie voorzien.
Hij loopt volgens mij zoals hij in 1905 ook liep.
Voor het stoppen van de veer zit rechts een knop die je moet verdraaien.
Misschien dat het bij die van jou ook zo werkt.
Bij de weergever zou je eens kunnen vragen bij jan Deroge of bij Wannes Dirven.
Dat zijn twee deskundigen op mechanische spelers.
vr. gr. Winand
winand
09 sep 2020 12:52 - 09 sep 2020 13:02 #85413
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Start-/stop systeem Edison GEM fonograaf
Dag René,
Of het euvel is op te lossen weet ik niet want misschien is het helemaal geen euvel en heeft deze simpele, een van de eerste Edison spreekmachines, nog geen stop-/hold functie. Ik kan wel zoiets bedenken en modificeren maar dat gaat dan ten koste van de originaliteit......
Eerst ga ik het advies van Cees proberen, maar het stroever laten bewegen van rem van de veermotor is denk ik slechts een tijdelijke oplossing.
Misschien heeft iemand het e-mailadres van Tino van der Zwan (Mrphonograph) want hij weet vast als geen ander of deze Edison GEM uit 1902 een "stop and hold" functie heeft.
En inderdaad René heb ik net als jij bewondering voor al die mechanische apparaten die meer dan 100 jaar geleden werden uitgevonden om het dagelijkse leven van de mensen van toen te veraangenamen.
En wat zijn we tegenwoordig toch verwend met al onze luxe, maar dat waren onze voorouders denk ik ook, want wat je niet kent, dat mis je ook niet......
Maar je maakt mij toch nieuwsgierig wat voor een prachtig mechanisch apparaat je onlangs hebt aangeschaft. Of.......denk je dat het op dit forum niet mag worden gedeeld ? Ik hoop het van wel :thumbsup:
Of het euvel is op te lossen weet ik niet want misschien is het helemaal geen euvel en heeft deze simpele, een van de eerste Edison spreekmachines, nog geen stop-/hold functie. Ik kan wel zoiets bedenken en modificeren maar dat gaat dan ten koste van de originaliteit......
Eerst ga ik het advies van Cees proberen, maar het stroever laten bewegen van rem van de veermotor is denk ik slechts een tijdelijke oplossing.
Misschien heeft iemand het e-mailadres van Tino van der Zwan (Mrphonograph) want hij weet vast als geen ander of deze Edison GEM uit 1902 een "stop and hold" functie heeft.
En inderdaad René heb ik net als jij bewondering voor al die mechanische apparaten die meer dan 100 jaar geleden werden uitgevonden om het dagelijkse leven van de mensen van toen te veraangenamen.
En wat zijn we tegenwoordig toch verwend met al onze luxe, maar dat waren onze voorouders denk ik ook, want wat je niet kent, dat mis je ook niet......

Maar je maakt mij toch nieuwsgierig wat voor een prachtig mechanisch apparaat je onlangs hebt aangeschaft. Of.......denk je dat het op dit forum niet mag worden gedeeld ? Ik hoop het van wel :thumbsup:
Laatst bewerkt 09 sep 2020 13:02 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957