Skip to main content
Project Pupil

De Pupil Galerie

Meer
28 mrt 2015 11:24 #51630 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic De Pupil Galerie
Ook ik ben begonnen met de Pupil.
Voor mijn verjaardag in 1960.
En die werd in elkaar gesoldeerd met, inderdaad, zo'n kachelpook.
Pas later kreeg ik een echte bout, een verademing toen.
Bij een volgende verjaardag, of was het toch een vakantiebaantje, werd die uitgebreid naar de Padvinder.
Dat allemaal met een oude koptelefoon van het Waterlooplein.
Maar het werkte wel.
Bij de Pupil werd de buisvoet bedraad meegeleverd.
Blijkbaar vond Maxwell dat toch te moeilijk voor de beginnende radiohobbyisten.
Kon me dat toen best voorstellen.
De Padvinder in elkaar solderen met die kachelpook vond ik al knap lastig.
Overigens heb ik daar nooit het kastje en de luidspreker bij gehad.

Een staafantenne buiten aan de dakkappel van m'n slaapkamertje.
En een traproe in de grond geslagen voor aarde.

Daarvoor ging het nog anders.
Ik had twee draadjes gespannen vanuit dat slaapkamertje, buitenom, naar beneden.
En die verbonden met de schakelaar van de draadomroep. Die zat in de achterkamer bij het raam.
De contrastekker van de luidspreker er uit.
En boven dezelfde koptelefoon aangesloten. Die had ik al.
Zo kon ik in m'n bed luisteren naar de radio.
Tot mijn vader om half elf 's avonds het nieuws wilde horen.
Dan was het uit met de pret.

Zo is het allemaal begonnen. En toen kreeg ik de Pupil :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 mrt 2015 10:10 - 28 mrt 2015 10:13 #51629 door van Liempdt
Beantwoord door van Liempdt in topic De Pupil Galerie
Het tijdelijke gereedschap. Foto komt niet mee helaas van de " kachel-pook '.
Laatst bewerkt 28 mrt 2015 10:13 door van Liempdt. Reden: letter vergeten en foto komt niet mee.

Meer
28 mrt 2015 10:06 #51628 door van Liempdt
Keurig gedaan Peter.
Zelf kon ik geen batterijhouder vinden voor 10 x1,5 volts batterijen,maar wel van 6-4-2 batt.
helaas paste er geen 2e houder in het kartonnen doosje ,dus moest ik kiezen voor een houder van 6 en een 9 volts batterij.
Liever had ik het orgineel tot 15 volt gemaakt.
Misschien wil je vertellen waar deze 10 cels te bekomen is.
Ben blij met het nieuwe frontje van Jack,maar emotioneel blijft een "oude" mij aanspreken,temeer omdat 2 orginele pupillen ooit ontvreemd zijn bij mij.
In de busjes van mijn batterij passen goed 3mm boutjes die ingezaagd zijn om te klemmen.
Heb

BIJNA alles gesoldeerd met de mogelijkheden toen ik 16 was.
Groet aan allen van Jan.

Meer
27 mrt 2015 21:17 #51625 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic De Pupil Galerie
Henk: Misschien dat je die twee berichten net zo goed kan verwijderen, Jack heeft duidelijk verzocht geen andere reacties te plaatsen, zie ik nu.

Dan mijn Pupil:

Ik heb gebruik gemaakt van een originele, oude frontplaat die bij een aantal onderdelen zat die ik gekregen had.

De plankjes heb ik alleen gelijmd, waarbij ik voor het lijmen de boven en onderkant al heb vastgeschroefd aan het front. De ingefreesde randen heb ik van te voren eerst glad gemaakt. Na het lijmen de zijkanten vastgeschroefd aan het front.

Voor de batterij vond ik een prachtige houder voor 10 AA batterijen. Die houder heb ik bevestigd aan een pertinax plaatje dat ik aan een extra schotje heb vastgeschroefd.
Omdat de moderne 1,5 V. batterijen geen zinken huls meer als minpool hebben, heb ik een draadje aan de - pool gesoldeerd en die aan massa verbonden. De beugel heb ik met krimpkous geïsoleerd, het bleek de metalen beker van de batterij die zichtbaar wordt bij het beschadigen van de buitenkant, tegenwoordig de + pool is.

Ik zie bij anderen veel hogere anodespanningen dan de originele 15 V. Met 15 V. anodespanning gaat het echt hard genoeg. Wel heeft men in het originele schema geen zgn. telefooncondensator toegepast. Het blijkt dat het aanbrengen van deze condensator een enorme verbetering geeft, o.a. een enorme toename van de geluidssterkte. De spoel van de telefoon is voor de H.F. pulsen die op de anode staan een enorme hindernis. Door het aanbrengen van de condensator treedt afvlakking van deze pulsen op en blijft het l.f. over.

Dan nu de foto's:

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
26 mrt 2015 21:00 #51613 door van Liempdt
Met de nieuwe frontjes die dankzij jou beschikbaar kwamen heb ik de Pupils kunnen bouwen.
Het houten kastje is gemaakt van een lade-bodem uit de jaren 50 en met de cirkelzaag bewerkt.
De batterij van 18 volt bestaat uit 1 houder voor 6 AA batterijen en een 9 volt batterij.
De messing busjes zijn op een printplaatje gesoldeerd wat natuurlijk ingekerft is op diverse plekken.
De messing boutjes voor de spanningkeuze zijn ingezaagd zodat enige klemming wordt bereikt.
Daarna met een dakbedekkings-teerplaatje afgewerkt.

Het is mij nog niet gelukt de batterij-wikkel op een goed formaat uit te printen.
Al met al een leuk project geweest waarvoor dank.
Groet van jan.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
22 feb 2015 12:48 #50878 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De Pupil Galerie

De zwarte.
Dit is er één van twee-en-twintig die dit jaar gemaakt zijn.
Ook deze zwarte heeft een kastje van beukenhout dat bewerkt is met neutrale meubelolie. Ook dit kastje is gespijkerd.
De anode batterij is opgebouwd uit 3 batterijhouders met in ieder 6 penlights, AA batterijen.
De entree voor de hoofdtelefoon wordt vervangen door een pertinax plaatje met daarin 2 gaatjes waarin ik een 3,5mm jack busje inbouw zodat daarin een walkman koptelefoon aangesloten kan gaan worden. In een verborgen hoekje van de Pupil wordt ergens een aanpassing trafootje geplaatst.
Deze Pupil komt in mijn werkkamer te staan als aandenken dat ik ooit, van mijn vader, een Pupil heb gekregen.

Jack Marotick
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena