HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
01 jan 2025 21:19 #100818
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
Het verloopsnoer kan nooit te kort zijn. Eerder hoe korter hoe beter.
Let wel op het volgende: Als de platenspeler af fabriek een DIN-plug heeft, wordt de huls ervan geaard zodra die in radio of versterker wordt gestoken. Gebruik je een verloopsnoer, dan moet dit ervoor zorgen dat het huis van de plug geaard wordt. Je moet dan in de contra plug het huis aan de massa kant doorverbinden om brom te voorkomen.
Bij een aantal platenspelers (o.a. Philips) wordt het chassis geaard via de huls van de DIN-plug.
Dan krijg je brom als de huls van de plug niet is geaard.
Als je in het verloopsnoer de huls van de contraplug doorverbindt met de banaansteker die in de aardkant van de pick-up aansluiting komt, dan moet de zaak bromvrij zijn. Hou in de banaansteker die aan de gevoelige kant zit, het draadje zo kort mogelijk.
U-toestellen werden gemaakt sinds er radiotoestellen worden gemaakt vanwege gelijkstroomnetten.
Oudere toestellen hadden meestal geen grammofoon aansluiting. Wilde je een grammofoon gebruiken, had je een adapter met een scheidingstrafo’tje nodig dat in het toestel werd ingebouwd.
Het aansluiten van een grammofoon op een U-toestel was geen succes, het gaf altijd veel brom.
Succes!
Groeten,
Peter
Let wel op het volgende: Als de platenspeler af fabriek een DIN-plug heeft, wordt de huls ervan geaard zodra die in radio of versterker wordt gestoken. Gebruik je een verloopsnoer, dan moet dit ervoor zorgen dat het huis van de plug geaard wordt. Je moet dan in de contra plug het huis aan de massa kant doorverbinden om brom te voorkomen.
Bij een aantal platenspelers (o.a. Philips) wordt het chassis geaard via de huls van de DIN-plug.
Dan krijg je brom als de huls van de plug niet is geaard.
Als je in het verloopsnoer de huls van de contraplug doorverbindt met de banaansteker die in de aardkant van de pick-up aansluiting komt, dan moet de zaak bromvrij zijn. Hou in de banaansteker die aan de gevoelige kant zit, het draadje zo kort mogelijk.
U-toestellen werden gemaakt sinds er radiotoestellen worden gemaakt vanwege gelijkstroomnetten.
Oudere toestellen hadden meestal geen grammofoon aansluiting. Wilde je een grammofoon gebruiken, had je een adapter met een scheidingstrafo’tje nodig dat in het toestel werd ingebouwd.
Het aansluiten van een grammofoon op een U-toestel was geen succes, het gaf altijd veel brom.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2025 19:23 #100817
door Huub
Beantwoord door Huub in topic verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
Meten met ohm anneloog meter
of schassis aan massa legt .?
huub
of schassis aan massa legt .?
huub
01 jan 2025 17:52 #100816
door Vries008
Handtekening
Beantwoord door Vries008 in topic verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
Ik heb gebruik gemaakt van een voormalig Philips snoer ooit bijgeleverd bij bandrecorders. Inhoud van het snoer. Rode draad, Witte draad en twee massa draden. Volgens mij zijn deze wel afgeschermd.
Voor wat betreft de radiotoestellen. Het zijn radiotoestellen uit de midden jaren 50. Zijn U toestellen niet veel ouder? Op het forum lees ik daar weleens over.
Kan het zijn dat het verloopsnoer soms te kort is. Het ligt namelijk vlak achter de radio.
Voor wat betreft de radiotoestellen. Het zijn radiotoestellen uit de midden jaren 50. Zijn U toestellen niet veel ouder? Op het forum lees ik daar weleens over.
Kan het zijn dat het verloopsnoer soms te kort is. Het ligt namelijk vlak achter de radio.
Handtekening
01 jan 2025 15:47 #100815
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
Als je het snoer goed maakt, mag er absoluut geen brom hoorbaar zijn.
Je kunt het huis van de DIN-steker aan de koude kant van de pick-up ingang leggen.
Je hebt toch wel afgeschermde kabel gebruikt?
Bij U-toestellen heb je altijd brom vanwege de scheidingscondensatoren in het toestel.
En hou het netsnoer uit de buurt van de pick-up aansluiting.
Het heeft niets met de leeftijd van radio en/of grammofoon te maken.
Groeten,
Peter
Je kunt het huis van de DIN-steker aan de koude kant van de pick-up ingang leggen.
Je hebt toch wel afgeschermde kabel gebruikt?
Bij U-toestellen heb je altijd brom vanwege de scheidingscondensatoren in het toestel.
En hou het netsnoer uit de buurt van de pick-up aansluiting.
Het heeft niets met de leeftijd van radio en/of grammofoon te maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
01 jan 2025 15:43 - 01 jan 2025 15:43 #100814
door Huub
Beantwoord door Huub in topic verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers
probeer een de stekken aan massa te doen of tezamen met de plus pool
en als het dan geen muziek vermindering doet laat het zo
het geeft ook metalen platte vijf poliige stekker voor DIN .banaan
er zijn boekjes voor aansluitingen schema,s zo wel Mono /stereo
huub
en als het dan geen muziek vermindering doet laat het zo
het geeft ook metalen platte vijf poliige stekker voor DIN .banaan
er zijn boekjes voor aansluitingen schema,s zo wel Mono /stereo
huub
Laatst bewerkt 01 jan 2025 15:43 door Huub.
01 jan 2025 15:08 #100813
door Vries008
Handtekening
verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers werd gestart door Vries008
Ik ben in het bezit van diverse buizenradio's. Deze radio's hebben een aansluiting voor een platenspeler. Echter het zijn aansluitingen voor bananenstekkers. Voor elke buizenradio heb ik een platenspeler. Al deze platenspelers heb een DIN stekker. Soms driepolig maar ook vijfpolig. Voor al deze platenspeler heb ik een aparte verloopstekker gemaakt. Een DIN stekker met daaraan twee bananenstekkers.
Op zich werkt alles naar behoren. Alleen bij het beluisteren van grammofoonplaten op welke radio of platenspeler dan ook hoor ik een lichte aardbrom. Dat wordt nog weleens verstrekt als je de DIN stekker van de verloopstekker aanraakt.
De bananenstekker heb ik wel eens omgedraaid. Maar dan is de brom extreem hard en is er geen muziek te beluisteren. Mijn vraag: Zit de brom in radio of platenspeler zelf. Hoe kan ik de verloopstekkers beter of anders solderen zodat de aardbrom niet meer aanwezig is. Mogelijk zit het in de isolatie, dat de draden nog beter afgeschermd moeten worden. Of de brom hoort er nu eenmaal bij, vanwege ouderdom van de radio's en platenspelers.
Op zich werkt alles naar behoren. Alleen bij het beluisteren van grammofoonplaten op welke radio of platenspeler dan ook hoor ik een lichte aardbrom. Dat wordt nog weleens verstrekt als je de DIN stekker van de verloopstekker aanraakt.
De bananenstekker heb ik wel eens omgedraaid. Maar dan is de brom extreem hard en is er geen muziek te beluisteren. Mijn vraag: Zit de brom in radio of platenspeler zelf. Hoe kan ik de verloopstekkers beter of anders solderen zodat de aardbrom niet meer aanwezig is. Mogelijk zit het in de isolatie, dat de draden nog beter afgeschermd moeten worden. Of de brom hoort er nu eenmaal bij, vanwege ouderdom van de radio's en platenspelers.
Handtekening