Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

verloopstekkers van DIN naar bananenstekkers

Meer
04 jan 2025 13:39 #100831 door peter1952
Om je platenspeler mono te maken, verbind je in de contraplug links en rechts door.
Als het om een 5-polige plug DIN-plug gaat, moet je punt 3 en punt 5 en bij een 3-polige DIN-plug punt 3 en punt 1 doorverbinden.
Wil je het universeel houden, dan moet je in de 5- polige contraplug de pennen 1, 5 en 3 doorverbinden, dit is dan de hete zijde en pen 2 is de koude zijde.
Dan kun je pick-ups met 3-polige en met 5-polige DIN-plug gebruiken.
Je platenspeler kan dan origineel blijven.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vries008

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2025 13:19 #100830 door Vries008
Het is me gelukt met de verloopstekkers van DIN naar bananenstekker, En bij de meeste is inderdaad de brom verdwenen. Maar ik zit toch noch met een probleempje. Ik heb een buizenradio van Aristona 1956 ook bekend onder Philips Jupiter. Hier heb ik op aangesloten een Philips wisselaar type 22ga160.
Dit is een stereo platenspeler met een vijfpolige DIN stekker. Het snoer bestaat uit een witte, rode en een massa draad. Hoe kan ik hier het beste een verloopsnoer voor maken. Het liefste zou ik willen, dat ik deze platenspeler mono werd. Kun je dat regelen met een driepolige DIN stekker. Of de vijfpolige DIN stekker door verbinden naar beiden kanten. Wat is de beste oplossing?

Handtekening

Meer
02 jan 2025 16:28 #100828 door peter1952
Als je dan toch zoiets gaat maken, monteer er dan ook twee Cinch chassisdelen op, dan kun je ook bijvoorbeeld een Bluetooth module aansluiten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
02 jan 2025 14:12 - 02 jan 2025 14:13 #100827 door Huub
Dat is een goede raadgeving
Zo gebruik ik het ook alles en zonder brom
Dan kan je goed allen kanten op .
Huub
Laatst bewerkt 02 jan 2025 14:13 door Huub.

Meer
02 jan 2025 13:28 #100826 door Ben
"Op zich werkt alles naar behoren. Alleen bij het beluisteren van grammofoonplaten op welke radio of platenspeler dan ook hoor ik een lichte aardbrom. Dat wordt nog weleens verstrekt als je de DIN stekker van de verloopstekker aanraakt."
Denk niet dat je met het verwijderen van de DIN stekkers iets opschiet, de originaliteit is daarmee ook weg.
Mijn advies is, maak een universeel doosje van eenzijdig epoxyplaat of gebruik een passend blikken doosje.
Monteer daar de DIN contrastekkers in die je nodig hebt en voer vandaar de banaanstekkers kort naar de radio.
Het koper of het blik wel aan de massa vast solderen, zo elimineer je de brom op het pickup signaal.
Succes en groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Meer
02 jan 2025 11:35 #100825 door Vries008
Bedankt voor de tips. Soms vraag ik me weleens af, is het niet beter om overal de DIN stekkers te verwijderen op de platenspelers en er bananenstekkers op te zetten. Alleen het nadeel dat deze stekkers zo moeilijk te bevestigen zijn, vanwege de dunne draadjes. En ook de afscherming is vaak een probleem. Zou deze oplossing het brommen doen verminderen?

Handtekening

Gemaakt door Kunena