HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
04 aug 2019 18:46 #78805
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
Dit is nog steeds een absolute topper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
04 aug 2019 17:57 #78804
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
Huub,
Dankuwel voor uw adviezen!
Wat denk je van een Dual 1019? Ik heb zo een chassis besproken voor (zéér) weinig eurootjes.
Moet wel nog nagekeken worden maar zou mechanisch in orde zijn (wat dit ook al wil zeggen).
François
Dankuwel voor uw adviezen!
Wat denk je van een Dual 1019? Ik heb zo een chassis besproken voor (zéér) weinig eurootjes.
Moet wel nog nagekeken worden maar zou mechanisch in orde zijn (wat dit ook al wil zeggen).
François
04 aug 2019 16:55 - 04 aug 2019 16:57 #78803
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
De dual op de houten voet met vier pool motor
dat is de besten van de drie tal goed te gebruiken
met een goed element wel in de kop de koperen
kontakt baden schoon maken en het printje
goed met de fingers aan knijpen naar boven
dezen zakken nog wel eens uit met elementen uit halen
met schuur midel de koperen banen schoon maken met
bvb een watten staafje met gif /jif daar na met alcohol
of anders spul .
huub
dat is de besten van de drie tal goed te gebruiken
met een goed element wel in de kop de koperen
kontakt baden schoon maken en het printje
goed met de fingers aan knijpen naar boven
dezen zakken nog wel eens uit met elementen uit halen
met schuur midel de koperen banen schoon maken met
bvb een watten staafje met gif /jif daar na met alcohol
of anders spul .
huub
Laatst bewerkt 04 aug 2019 16:57 door Huub.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
02 aug 2019 14:33 #78788
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
René,
In de 1214 zit dan ook het cds 650 element.
De 1215 heb ik 2 headshells. Eentje ga ik gebruiken met een CDS660 voor de 78T platen en eentje met M75 voor de stereoplaten.
Ik denk dat ik de 1214 niet ga houden.
François
In de 1214 zit dan ook het cds 650 element.
De 1215 heb ik 2 headshells. Eentje ga ik gebruiken met een CDS660 voor de 78T platen en eentje met M75 voor de stereoplaten.
Ik denk dat ik de 1214 niet ga houden.
François
02 aug 2019 14:25 #78787
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR)
De Dual 1214 is niet geschikt voor MM elementen
Vanwege tweepolige motor gaat motor brom oppikken
Daarom de CDS 650/660 gebruiken op deze speler
Er is wel een 1214 die dat wel kan met MM die heeft het hifi logo din 45500 bij de arm staan en uitgevoerd met DMS 200 element.
De 1210 wn 1214 watwn instap modellen .
Leuk met eigen versterker hs 38 enz
Maar met moderne versterker wordt dat de 1215 speler
Daar kun je een shure M71 of 75 plaatsen
Vanwege tweepolige motor gaat motor brom oppikken
Daarom de CDS 650/660 gebruiken op deze speler
Er is wel een 1214 die dat wel kan met MM die heeft het hifi logo din 45500 bij de arm staan en uitgevoerd met DMS 200 element.
De 1210 wn 1214 watwn instap modellen .
Leuk met eigen versterker hs 38 enz
Maar met moderne versterker wordt dat de 1215 speler
Daar kun je een shure M71 of 75 plaatsen
René Daemen
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
02 aug 2019 10:26 - 02 aug 2019 10:32 #78786
door Francois129
Renovatie van 3 platenspelers (2 x DUAL, 1 x BSR) werd gestart door Francois129
Beste mensen,
Naar aanleiding van mijn vraag welke platenspeler ik voor het CARAD buizenset zou gebruiken heb ik eerst een DUAL 1215 met 4P motor, daarna een DUAL 1214 met 2P motor en als voorlopig laatste de BSR P128. De Garrard heb ik nog even opzij laten staan.
Eerst de DUAL 1215 met 4P motor.
De motor gedemonteerd en de lagers gesmeerd. Terug gemonteerd en alle bruin hard geworden vet met IPA weggepoetst en terug van nieuw vet voorzien. De start/stop hendel werkte veel te stroef.
Het bedieningsgeheel gedemonteerd en toen bleek de bus over het asje vast te zitten. Nogmaals getracht met IPA het vet op te lossen, zonder resultaat. Het asje met het busje en de bedieningspal was in zijn geheel te demonteren.
Even in de bankschroef gezet en warm gemaakt zodat het harde vet lopend werd en de as en het busje uiteen gehaald konden worden.
Asje en busje proper gemaakt en na het invetten terug gemonteerd.
Ook de as van de commandoschijf zuiver gemaakt en gesmeerd.
Alles liep nu gesmeerd en soepel.
Tijd om de platenspeler te testen.
Na het bedienen van de start/stop hendel ging de schijf draaien maar de automaat werkte niet.
Blijkbaar werd het staafje op de commandoschijf niet bediend zodat de commandoschijf niet aan de draaischijf gekoppeld werd.
Dit probleem werd opgelost door het bedieningsdeel dat het staafje moet bedienen uit een donor 1214 te halen. Opgelost!
Het knopje van de pitchcontrole was afgebroken en werd van de donor overgezet.
Tijdens het testen met verschillende LP’s is de armverplaatsing nog bijgeregeld moeten worden.
Voor deze platenspeler heb ik twee headshells voorzien. Eentje met de originele CDS660 (keramisch element) dat gebruikt gaat worden voor 78T platen en eentje met voorlopig een GP400MKII dat ik voor stereo singles en LP’s ga gebruiken.
Als tweede kwam de DUAL 1214 met 2P motor aan de beurt.
In grote lijnen, dezelfde manier van aanpak. Hier heb ik uit het donorchassis nog wel de start/stop hendel moeten vervangen omdat deze afgebroken was. Wat me wel opviel is dat deze platenspeler een lichtere draaischijf bezit in vergelijk met de DUAL 1215.
Ook hier moest de arm bijgeregeld worden.
Deze regeling gebeurd op de stand 12” door het schroefje in het gaatje onder de tooncel een klein beetje bij te regelen.
Als voorlopig laatste: De BSR P128.
In tegenstelling tot de andere twee is deze geen platenwisselaar.
Ook hier werd het hard vet met IPA weggenomen en de commandoschijf met behulp van een haardroger gedemonteerd en van nieuw smeermiddel voorzien.
Een bijkomend probleem was de toerentalschakelaar. De kunststof onderderdelen werden voorzichtig gedemonteerd proper gemaakt en van een dun laagje vet voorzien. Ook een kleine verbuiging aan de metalen plaat werd herstelt zodat alles terug soepel loopt.
Het ADC XML element vervangen door een Philips GP400 MKII en getest.
Nu alles gesmeerd is was de snelheid iets te hoog en moest bijgeregeld worden. Ook de tracking was ook te stevig afgesteld. Zelfs bij 0 tracking werd de arm naar buiten getrokken. Ook dit bijgeregeld.
Nu loopt alles terug weer prima.
Hierbij nog enkele foto’s.
François
Naar aanleiding van mijn vraag welke platenspeler ik voor het CARAD buizenset zou gebruiken heb ik eerst een DUAL 1215 met 4P motor, daarna een DUAL 1214 met 2P motor en als voorlopig laatste de BSR P128. De Garrard heb ik nog even opzij laten staan.
Eerst de DUAL 1215 met 4P motor.
De motor gedemonteerd en de lagers gesmeerd. Terug gemonteerd en alle bruin hard geworden vet met IPA weggepoetst en terug van nieuw vet voorzien. De start/stop hendel werkte veel te stroef.
Het bedieningsgeheel gedemonteerd en toen bleek de bus over het asje vast te zitten. Nogmaals getracht met IPA het vet op te lossen, zonder resultaat. Het asje met het busje en de bedieningspal was in zijn geheel te demonteren.
Even in de bankschroef gezet en warm gemaakt zodat het harde vet lopend werd en de as en het busje uiteen gehaald konden worden.
Asje en busje proper gemaakt en na het invetten terug gemonteerd.
Ook de as van de commandoschijf zuiver gemaakt en gesmeerd.
Alles liep nu gesmeerd en soepel.
Tijd om de platenspeler te testen.
Na het bedienen van de start/stop hendel ging de schijf draaien maar de automaat werkte niet.
Blijkbaar werd het staafje op de commandoschijf niet bediend zodat de commandoschijf niet aan de draaischijf gekoppeld werd.
Dit probleem werd opgelost door het bedieningsdeel dat het staafje moet bedienen uit een donor 1214 te halen. Opgelost!
Het knopje van de pitchcontrole was afgebroken en werd van de donor overgezet.
Tijdens het testen met verschillende LP’s is de armverplaatsing nog bijgeregeld moeten worden.
Voor deze platenspeler heb ik twee headshells voorzien. Eentje met de originele CDS660 (keramisch element) dat gebruikt gaat worden voor 78T platen en eentje met voorlopig een GP400MKII dat ik voor stereo singles en LP’s ga gebruiken.
Als tweede kwam de DUAL 1214 met 2P motor aan de beurt.
In grote lijnen, dezelfde manier van aanpak. Hier heb ik uit het donorchassis nog wel de start/stop hendel moeten vervangen omdat deze afgebroken was. Wat me wel opviel is dat deze platenspeler een lichtere draaischijf bezit in vergelijk met de DUAL 1215.
Ook hier moest de arm bijgeregeld worden.
Deze regeling gebeurd op de stand 12” door het schroefje in het gaatje onder de tooncel een klein beetje bij te regelen.
Als voorlopig laatste: De BSR P128.
In tegenstelling tot de andere twee is deze geen platenwisselaar.
Ook hier werd het hard vet met IPA weggenomen en de commandoschijf met behulp van een haardroger gedemonteerd en van nieuw smeermiddel voorzien.
Een bijkomend probleem was de toerentalschakelaar. De kunststof onderderdelen werden voorzichtig gedemonteerd proper gemaakt en van een dun laagje vet voorzien. Ook een kleine verbuiging aan de metalen plaat werd herstelt zodat alles terug soepel loopt.
Het ADC XML element vervangen door een Philips GP400 MKII en getest.
Nu alles gesmeerd is was de snelheid iets te hoog en moest bijgeregeld worden. Ook de tracking was ook te stevig afgesteld. Zelfs bij 0 tracking werd de arm naar buiten getrokken. Ook dit bijgeregeld.
Nu loopt alles terug weer prima.
Hierbij nog enkele foto’s.
François
Laatst bewerkt 02 aug 2019 10:32 door Francois129.