Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Gram kast AG9128. opgelost beter

Meer
02 jul 2017 22:35 #67653 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Gram kast AG9128. opgelost beter

ik zal eens nazien of de rode stip
klopt voor de plus van de spiekers

Huub,
Of de batterij test

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jul 2017 22:06 #67652 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Gram kast AG9128. opgelost beter
Ja toch wel een goede tip
ik zal eens nazien of de rode stip
klopt voor de plus van de spiekers
momenteel ben ik druk bezig met laminaat op de vloer
komt binnen kort wel dan heb ik meer tijd
huub

Meer
02 jul 2017 21:08 #67649 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Gram kast AG9128. opgelost beter
Dat de luidsprekerchassis aan het schermrooster van de onderste eindbuis zijn gekoppeld heeft helemaal NIETS met inductie, terugkoppeling e.d. te maken.
Het is nu eenmaal gebruikelijk om het luidsprekerchassis aan massa te leggen. Echter, dan zou in dit geval tussen de spreekspoel en het luidsprekerchassis een spanning van 152 V. staan, wat aanleiding tot overslag e.d. kan geven.
Voor WISSELspanning ligt het schermrooster van de onderste eindbuis aan massa via de eico van 50 µF. Vandaar dat de luidsprekerchassis aan dit punt liggen. De luidspreker fungeert tevens als schermroosterweerstand en ligt voor wisselspanning keurig tussen de uitgang en de massa.
De gebruikelijke manier is om een schermroosterweerstand te gebruiken en die te ontkoppelen met een elco en de luidspreker via een elco aan de uitgang te leggen.
Dit kost echter vermogen en in de OTL versterkers van Philips (AG9013, 9014, 9015, 9018) gebruikt met een (dubbele) smoorspoel.
Deze methode is goedkoper, maar heeft het nadeel dat geen extra luidspreker zonder gevaren aangesloten kan worden.
Nadeel is inderdaad dat er 152 V. gelijkspanning op de luidsprekeraansluitingen en het chassis van de luidspreker staat.
Je moet dus voorzichtig zijn, maar dat moet je toch in een buizenapparaat.

Maar het kan nog erger: Er zijn t.v.'s geweest met een metalen beeldbuis, waarop aan de buitenkant van de beeldbuis de hoogspanning van 14 kV. stond (zie bijvoorbeeld de TX1422a)!

En dan nog het feit dat aan de achterkant van de luidspreker meer geluid komt dan aan de voorkant: Misschien iemand in het verleden geweest die de kast gelakt o.i.d. heeft en daarbij ook het doek behandeld heeft zodat dat nu zo dicht zit dat er nauwelijks geluid meer door komt?
Staan de luidsprekers wel in fase? Bij mijn AG9169 die nagenoeg dezelfde versterker heeft, was de AD3700BX verkeerd gemerkt: De rode stip stond bij de -, niet bij de plus. Bij een ander exemplaar dat ik gedaan heb, was het wel goed. Bij aantikken met een batterijtje ging bij mij de ene conus naar buiten en de andere naar binnen. Ze horen natuurlijk allebei naar dezelfde kant te gaan.

De hele schakeling heeft dus helemaal niets met terugkoppeling naar het schermrooster en ook niets met MFB (dat werd pas in de jaren 70 ontwikkeld) te maken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
25 jun 2017 22:32 - 25 jun 2017 22:35 #67572 door Huub
Tja waar maak ik mij druk om
ik woon hier dicht in de buurt van een groot sport park met grote velden
daar word nu een grote disco gehouden met een groot aantal duizende aan watt,s
ik weet niet waar ik zitten moet in huis zoo BONKT het en meer ook lawaai
Kolere wat een ramp .. dan klagen sommige over schip hol dat echt geld oplevert
hier van stokdoven mensen ..nou mensen dat is zeeer heftig hier de bloemen in de tuin vallen gewoon uit
Dus ik zeg ook maar niks meer over mijn kassie .. dat is gedempt het boven geluid .
huub
Laatst bewerkt 25 jun 2017 22:35 door Huub.

Meer
25 jun 2017 16:32 - 25 jun 2017 16:37 #67570 door Huub
Leg dat eens beter uit henk ?
ik filter niks maar scherm het oortje af
tegen inslag HT OTL snelheid .
Denk maar aan Demping
achter kant LS
huub
Laatst bewerkt 25 jun 2017 16:37 door Huub.

Meer
25 jun 2017 15:57 #67568 door admin
Beantwoord door admin in topic Gram kast AG9128. opgelost beter
Een echte HCTF oplossing :)

Huubs Correctie Toon Filter

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena