Philips 22RH532 - MFB luidsprekers
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik sluit me aan bij het bovenstaande van Henk, Piet Gouw kan het veel beter uitleggen dan ik.
Ik heb ook de MFB545, de mfb's die niets te maken hebben met klein of groot behuisde mensen. De meting in de woofer vindt inderdaad plaats in de spreekspoel. Heb je een woofer met een prachtige rechte frequentie karakteristiek die ook recht begint bij ongeveer 20-30Hz en geen resonantie frequentie heeft dan heb je aan motional feedback helemaal niets. Heb je een wat minder ideale woofer dan heeft de motional feedback naar mijn inzicht wel wat toe te voegen.
Nogmaals Piet Gouw heeft het allemaal haarfijn uitgelegd.
Groeten Willem
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
MFBFreaks.nl
Tja, de achterliggende gedachte (het "waarom") is me volkomen duidelijk. Het "hoe" zie ik niet zitten. De blurb in de doc helpt ook al niet:MauriceH schreef : Concept 532 even nalezen het hoe en waarom
Ja, het zal wel...22RH532 doc schreef : In het laaggebied, waar de conus van de lage tonen luidspreker grote amplitudes maakt, wordt de vervorming sterk gereduceerd. Tevens heeft men de frequentiekarakteristiek in het laag-gebied belangrijk kunnen vergroten. Dit betekent, dat nu voor een geluidsweergave, waarvoor tot nu toe grote boxen nodig waren, kan worden volstaan met een kleinere box.
Tjerk, 9ZZ
Concept 532 even nalezen het hoe en waarom.
Met name wilde men kleine kasten met toch voldoende laag vermogen die leken als of het hele grote luidsprekers
zijn.
Concept dus puur voor de kleinbehuisden of die waarvan verboden was om thuis grote kasten neer te zetten.
Henk
Op MFB forum zijn complete revisie set onderdelen te verkrijgen.
Bestel je 2 pakketten en heb je de basis al te pakken.
Gemak dient de mens ook wel eens.
Hoog, inderdaad bij mij lag er een tweeter uit.
Fijne luidsprekers die uitstekend presteren voor hun maat.
Heb er ook die platte brede tranceiver bij geregeld, Aristona 6743
Ik meen dat dit concept verder nooit is toegepast. Niet bij Philips noch bij anderen. Maar ik kan het fout hebben. Feit is wel dat door het actieve scheidingsfilter de box van zichzelf al beter moet klinken dan met een passief filter. MFB of niet...
Tjerk, 9ZZ