Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

philips pickup buizen versterker koffers .aan de radio,s

Meer
05 apr 2014 19:41 #42238 door Rene Daemen
Als je aan de contacten van het snoer wat uit de arm komt een instel potmeter zet kun je zo regelen wat het beste klinkt voor de grammofoon 1 meg ohm
even wat experimenteren.
Het koffer wisselaartje is best aardig volgens mij als de 9710 op aansluit dat het best nog wel eens goed kan klinken.
Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2014 19:32 - 05 apr 2014 19:33 #42237 door Huub
Het is de koffer die jij ook wel bezit
AG 4025W/00. duitse philips met wisselaar
Goed dat jij dat zegt voor stereo koppeling
Ik ga zoo verder proberen voor stereo .
Huub
Laatst bewerkt 05 apr 2014 19:33 door Huub.

Meer
05 apr 2014 17:48 #42234 door peter1952
Jammer dat niet even het typenummer van de koffer vermeld wordt, hoewel ik denk ik wel weet om welk type het gaat, namelijk de AG 4025 (grijze koffer met wisselaar)

Echter, de versterker wordt niet afgekoppeld. Deze staat continu gekoppeld met het linker kanaal en via een schakelaar op de connector op het rechter kanaal. Stop je er een IEC (tanden) steker in dan wordt de koppeling met het rechter kanaal opgeheven.
Zodoende is het mogelijk met een tweede versterker of radio platen stereo af te spelen. Men kan ook via een stereo versterker afspelen of door een doorverbinding in de plug te maken, mono afspelen op een radio.

Doordat de eigen versterker en de aangesloten radio of versterker nu parallel staan, treedt iets verzwakking van de lage tonen op. Dit kan inderdaad prima werken als de aangesloten radio veel voorkeur voor bassen heeft.

Het kan zeker geen kwaad om eens met de juiste afsluitweerstand te experimenteren.

Er is nog een punt: De Philips mono radio's hebben een nogal hoogohmige volumeregelaar en de bijbehorende mono platenspelers hebben allemaal een ingebouwde belastingsweerstand over het element om de basweergave op het juiste peil te brengen.
De latere stereo platenspelers met sigaar element hebben die weerstand niet en dan kan inderdaad het effect optreden dat Huub beschrijft.
Als de radio een tweepolige bandrecorder aansluiting heeft die parallel over de volumeregelaar staat, kun je daar een steker insteken met daarin een weerstand van bijv. 1 MOhm of 470 kOhm. Bij radio weergave zal je daar nauwelijks wat van merken omdat een eventueel aangesloten bandrecorder ook een ingangsweerstand heeft van 470 kOhm of 1 MOhm. Bij de platenspeler heeft het wel invloed en zo kun je wat invloed op de basweergave uitoefenen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 apr 2014 13:25 - 05 apr 2014 13:27 #42233 door Huub
Van middag heb ik nog zoo het een en ander uitgeprobeert
Met succes . Over het algemeen spelen stereo philips kristal
Elment nog al wat boemelig op mono radio,s
Nu heb ik een pickup versterker koffer gebruikt buizen koffer met ECL 86
Met een zgz Tanden stekker zoo wel voor opnamen
Deze in de pickup koffer ingangs tanden plug gedaan
Dan koppelt de tafel van de koffer van de ingeboude versterker af
En dan kan men de wisselaar of speler gewoon gebruiken op een
Anderen bvb radio of versterker . .De luitspreker hoeft er ook niet meer aan
Er zit een LS schakelaar op met weerstand als LS
Dus de pickup tafel met de philips aan passing kan men dan gebruiken ,
En dat bevalt heel goed. alles klinkt veel frisser ook iets zachter
Huub
Laatst bewerkt 05 apr 2014 13:27 door Huub.

Gemaakt door Kunena