HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
08 aug 2013 07:23 #34950
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
Als dat volgens peter een verbetering geeft
De 9710 M. in een kleineren kast ? dan is dat
ook snel te realiseren Met een binnen extra afdek schot
Tot aan de magneet met totaal gevuld met glas wol
Dan kan men ook nog als het verbetert ?? een aantal
met een komzaag drie gaten in het tussen schot maken
. Als men dat vind . ?? Maar men kan het ook allemaal
Wel zoo laten . Huub
De 9710 M. in een kleineren kast ? dan is dat
ook snel te realiseren Met een binnen extra afdek schot
Tot aan de magneet met totaal gevuld met glas wol
Dan kan men ook nog als het verbetert ?? een aantal
met een komzaag drie gaten in het tussen schot maken
. Als men dat vind . ?? Maar men kan het ook allemaal
Wel zoo laten . Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 aug 2013 21:53 #34947
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
Zit niets van denigratie bij naar Philips toe. Gewoon een esthetische afweging.
Voor in de huiskamer wilde ik simpelweg geen rechthoekige kasten. WAF factor weet je wel. De vorige waren die hoge, zwarte, ronde hoofdrioolpijpen. Ook zelfbouw. Weet je misschien nog wel.
Via allerlei vormen, welke technisch erg complex dus zeer kostbaar zouden worden, kwamen we op deze speelse vorm uit. Kon binnen het budget blijven.
Ik zag de constructie als twee gescheiden kasten, doch in één behuizing. Vandaar geen acoustisch filter. Nogmaals, geen natuurkundige berekeningen of uitgebreide literatuurstudies zijn er aan vooraf gegaan. Gewoon op mijn gevoel afgegaan.
Was uiteraard een grote gok hoe e.e.a. allemaal klankmatig zou uitpakken. In het ergste geval zou ik ze in de openhaard moeten opstoken (en mijn geld dus over de balk hebben gesmeten).
Dat het wonderbaarlijk goed is gekomen kan hier gehoord worden.
Quad's zijn natuurlijk een hoofdstuk apart. Dat zijn met recht Classic's.
Ik ben net een dag begonnen met ze aan te bieden. Eerst maar eens rustig afwachten.
Voor plaatsing op het Lenco Forum ben ik nog lang niet zover. Logistiek bovendien lastig af te handelen.
Hoe verpak je zoiets bijv? Niet in een bananendoos.
Vooralsnog geen optie, maar tnx voor de tip.
Voor in de huiskamer wilde ik simpelweg geen rechthoekige kasten. WAF factor weet je wel. De vorige waren die hoge, zwarte, ronde hoofdrioolpijpen. Ook zelfbouw. Weet je misschien nog wel.
Via allerlei vormen, welke technisch erg complex dus zeer kostbaar zouden worden, kwamen we op deze speelse vorm uit. Kon binnen het budget blijven.
Ik zag de constructie als twee gescheiden kasten, doch in één behuizing. Vandaar geen acoustisch filter. Nogmaals, geen natuurkundige berekeningen of uitgebreide literatuurstudies zijn er aan vooraf gegaan. Gewoon op mijn gevoel afgegaan.
Was uiteraard een grote gok hoe e.e.a. allemaal klankmatig zou uitpakken. In het ergste geval zou ik ze in de openhaard moeten opstoken (en mijn geld dus over de balk hebben gesmeten).
Dat het wonderbaarlijk goed is gekomen kan hier gehoord worden.
Quad's zijn natuurlijk een hoofdstuk apart. Dat zijn met recht Classic's.
Ik ben net een dag begonnen met ze aan te bieden. Eerst maar eens rustig afwachten.
Voor plaatsing op het Lenco Forum ben ik nog lang niet zover. Logistiek bovendien lastig af te handelen.
Hoe verpak je zoiets bijv? Niet in een bananendoos.
Vooralsnog geen optie, maar tnx voor de tip.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
07 aug 2013 21:26 #34946
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
Hallo,
In de genoemde Philips kasten zitten dan die schotjes geperforeerde plaat met vilt ertussen.
Deze zorgen door hun montage ook voor extra stevigheid van de kasten alsmede voor demping van kastgeluiden.
Het lijkt mij een heel goede oplossing maar net wat te kostbaar om in ieder type box toe te passen.
Dus proppen ze er een deken glaswol in.
Ik zie zulke tussenschot oplossingen graag in gesloten boxen die anders doorgaans toch kastgeluiden laten horen wat ten koste gaat van de detaillering.
Maar eea ligt ook aan de units uiteraard.
Ik ben het ook eens in bijna gelijke vorm tegen gekomen in Scandyna boxen en die lieten ook vrijwel geen kastgeluiden horen.
Zelfs in radiomeubels zie ik het soms.
Verder valt het me op dat vrij platte gesloten boxen ook een heel goed geluid geven waarbij de magneet van de woofer steunt tegen de achterwand en dus meetrillen tegengaat.
De menhirs zijn idd afwijkende ontwerpen tov de reeds bekende van Philips.
Of het beter of slechter is laat ik hier in het midden, dat wijst een A/B vergelijking wel uit.
Groet Frank
In de genoemde Philips kasten zitten dan die schotjes geperforeerde plaat met vilt ertussen.
Deze zorgen door hun montage ook voor extra stevigheid van de kasten alsmede voor demping van kastgeluiden.
Het lijkt mij een heel goede oplossing maar net wat te kostbaar om in ieder type box toe te passen.
Dus proppen ze er een deken glaswol in.
Ik zie zulke tussenschot oplossingen graag in gesloten boxen die anders doorgaans toch kastgeluiden laten horen wat ten koste gaat van de detaillering.
Maar eea ligt ook aan de units uiteraard.
Ik ben het ook eens in bijna gelijke vorm tegen gekomen in Scandyna boxen en die lieten ook vrijwel geen kastgeluiden horen.
Zelfs in radiomeubels zie ik het soms.
Verder valt het me op dat vrij platte gesloten boxen ook een heel goed geluid geven waarbij de magneet van de woofer steunt tegen de achterwand en dus meetrillen tegengaat.
De menhirs zijn idd afwijkende ontwerpen tov de reeds bekende van Philips.
Of het beter of slechter is laat ik hier in het midden, dat wijst een A/B vergelijking wel uit.
Groet Frank
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
07 aug 2013 21:04 - 07 aug 2013 21:07 #34945
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
Goed idee, René.
Het Lenco Forum is inderdaad een goed forum voor een dergelijke
advertentie. Er is veel aandacht geweest voor vintage luidsprekers
en zeker de 9710. Ook hebben wereldwijd diverse heren enkele
Philips luidsprekerkasten uit de bekende boekjes nagebouwd,
overigens met wisselend succes.
Een verkoop advertentie zal daar zeker op zijn plaats zijn.
Je moet er natuurlijk wel de moeite bij nemen om de Menhirs te
'verzenden', maar ook daar is op het Lenco Forum meer ervaring mee
gezien de internationale contacten.
Let wel dat er daar zeer ervaren luidsprekerbouwers zijn die zelf
niet over een nacht ijs gaan. Betreffende dit onderwerp zitten daar
uiterst kritisch heren bij.
Gezien de vraagprijs moeten de Menhirs de toegeschreven kwaliteit
zeker ook waarmaken. Dat is een flinke verantwoordelijkheid bij de
verkoop.
Het Lenco Forum is inderdaad een goed forum voor een dergelijke
advertentie. Er is veel aandacht geweest voor vintage luidsprekers
en zeker de 9710. Ook hebben wereldwijd diverse heren enkele
Philips luidsprekerkasten uit de bekende boekjes nagebouwd,
overigens met wisselend succes.
Een verkoop advertentie zal daar zeker op zijn plaats zijn.
Je moet er natuurlijk wel de moeite bij nemen om de Menhirs te
'verzenden', maar ook daar is op het Lenco Forum meer ervaring mee
gezien de internationale contacten.
Let wel dat er daar zeer ervaren luidsprekerbouwers zijn die zelf
niet over een nacht ijs gaan. Betreffende dit onderwerp zitten daar
uiterst kritisch heren bij.
Gezien de vraagprijs moeten de Menhirs de toegeschreven kwaliteit
zeker ook waarmaken. Dat is een flinke verantwoordelijkheid bij de
verkoop.
Laatst bewerkt 07 aug 2013 21:07 door brcf01.
07 aug 2013 20:54 #34943
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
max
de ESL van Quad zijn ook oud en daar zijn ze gek op
de 9710 heb tot ver in de jaren 70 bestaan
de hebben ze in de Hifi wereld zeker nooit een goede 9710 en een bombardon horen spelen
doen ze hun dure sets wel de deur uit
Alleen op een forum aanbieden bereik je een kleine selectie mee
en een handje vol vintage HIfi fanaten mee.
Misschien OP het Lenco Forum aanbieden die zijn veel met het oude spul bezig.
vraag eens aan RR die is daar ook aanwezig en kan je er wel over vertellen.
Mvg René Daemen
de ESL van Quad zijn ook oud en daar zijn ze gek op
de 9710 heb tot ver in de jaren 70 bestaan
de hebben ze in de Hifi wereld zeker nooit een goede 9710 en een bombardon horen spelen
doen ze hun dure sets wel de deur uit
Alleen op een forum aanbieden bereik je een kleine selectie mee
en een handje vol vintage HIfi fanaten mee.
Misschien OP het Lenco Forum aanbieden die zijn veel met het oude spul bezig.
vraag eens aan RR die is daar ook aanwezig en kan je er wel over vertellen.
Mvg René Daemen
René Daemen
07 aug 2013 20:53 #34942
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Te koop: Bombardon/9710 800 Ohm design zelfbouwspeakers
Max schrijft dat hij uitgegaan is van het Philips ontwerp, maar ik lees ook een beetje de ondertoon dat het ontwerp van Philips niet deugt. Laten we wel wezen: Het zijn prachtige kasten en mooi gemaakt.
Echter, ik heb toch een paar opmerkingen.
Waarom is er voor gekozen die 9710M zoveel ruimte te geven. Philips zelf sluit ze helemaal op in een nauwsluitend kastje. Dat is niet zonder reden, deze luidsprekers hoeven slechts de midden en hoge tonen weer te geven en de kleine ruimte zorgt er voor dat eventuele lagere frequenties die nog mochten overblijven effectief onderdrukt worden.
Dan het tussenschotje. Daar wordt naar mijn idee nogal minderwaardig overgedaan: Slechts twee stukjes board met vilt ertussen. Dat schot is een akoestisch filter. Dat is door Philips met reden gedaan.
Dan de vorm: Ook hier vind ik dat er nogal minderwaardig over die rechthoekige kasten gesproken wordt. Philips beschreef in het boekje wel degelijk kasten van een afwijkende vorm waar je toch speciaal gereedschap voor nodig had.
Van de rechthoekige vorm afwijken mag natuurlijk altijd, maar hou wel het originele ontwerp voor ogen.
Ik krijg nu een beetje het idee dat het ontwerp uit het Philips boekje een beetje te minderwaardig wordt gevonden door de ontwerper. Ik mis echter elke onderbouwing van het ontwerp. Eigen inzicht is leuk, maar de echte akoestische wetten storen zich daar niet aan.
Groeten,
Peter
Echter, ik heb toch een paar opmerkingen.
Waarom is er voor gekozen die 9710M zoveel ruimte te geven. Philips zelf sluit ze helemaal op in een nauwsluitend kastje. Dat is niet zonder reden, deze luidsprekers hoeven slechts de midden en hoge tonen weer te geven en de kleine ruimte zorgt er voor dat eventuele lagere frequenties die nog mochten overblijven effectief onderdrukt worden.
Dan het tussenschotje. Daar wordt naar mijn idee nogal minderwaardig overgedaan: Slechts twee stukjes board met vilt ertussen. Dat schot is een akoestisch filter. Dat is door Philips met reden gedaan.
Dan de vorm: Ook hier vind ik dat er nogal minderwaardig over die rechthoekige kasten gesproken wordt. Philips beschreef in het boekje wel degelijk kasten van een afwijkende vorm waar je toch speciaal gereedschap voor nodig had.
Van de rechthoekige vorm afwijken mag natuurlijk altijd, maar hou wel het originele ontwerp voor ogen.
Ik krijg nu een beetje het idee dat het ontwerp uit het Philips boekje een beetje te minderwaardig wordt gevonden door de ontwerper. Ik mis echter elke onderbouwing van het ontwerp. Eigen inzicht is leuk, maar de echte akoestische wetten storen zich daar niet aan.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.