De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk
Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 dec 2025 22:26 #101883
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
kijk hier eens :
www.pickupnaalden-shop.nl/c-3828738/seeb...ebox-pick-upnaalden/
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 nov 2025 16:29 #101861
door Marie
Beantwoord door Marie in topic Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
Waar kan ik deze nog kopen ?
Mvg
Mvg
09 apr 2020 00:20 #83155
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
De Bas regeling en loudness van de versterker heb ik enigzins aangepast zodat het geheel wat beter in evenwicht is.
R113 heb ik van 27K naar 39K opgehoogd waardoor de bassen bij lager volume minder worden opgehaald.
C107 heb ik van 0,0068mF naar 0,0082mF opgehoogd waardoor de bassen op MIN, MED en MAX een
iet-sie-piet-sie minder zijn.
Niet zoals Seeburg het bedoelde maar voor huiskamer gebruik waar ze ook niet voor bedoeld zijn werkt het prima.
R113 heb ik van 27K naar 39K opgehoogd waardoor de bassen bij lager volume minder worden opgehaald.
C107 heb ik van 0,0068mF naar 0,0082mF opgehoogd waardoor de bassen op MIN, MED en MAX een
iet-sie-piet-sie minder zijn.
Niet zoals Seeburg het bedoelde maar voor huiskamer gebruik waar ze ook niet voor bedoeld zijn werkt het prima.
Mvg.
Bert
03 apr 2020 18:35 #83018
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
Een ding moet ik die huidig verkrijgbare (zogenaamd verbeterde naalden) toch meegeven!
Als je ze iets minder ver in het element steekt zoals ik eerder omschreven heb zijn ze heer en meester en vooral met stereo platen.
Een lagere (al te lage naaldkracht) wat als oplossing aangedragen wordt is niet de oplossing dat werkt hier in ieder geval averechts.
5 gram is aanbevolen, zie prt sc van Stamann Jukeboxen.
Zelf heb ik ze nu op 3,5 gram afgesteld en dat gaat echt uitstekend mits je een kleine aanpassing aan de naalden zelf doet.
En dan nog hebben ze zelfs nog meer output als de originele blauwe T naalden die Seeburg leverde waarvan ik er een new old stock heb.
Door dat het hier averechts werkte omdat in mijn geval door een hogere naaldkracht het resultaat super was kwam ik op een idee.
Door de hogere naaldkracht gaat het achterste deel van het pijpje waar de naald op zit zie foto meer van de naald constructie af.
Door het achterste deel van het pijpje heel voorzichtig wat verder van de naald constructie af te buigen zijn er totaal geen problemen meer.
Ze kunnen weer volledig in het element gestoken worden.
Super de luxe zo, het kan niet beter.
Een ander groot voordeel van deze nieuwe naalden vindt ik dat ze totaal niet gevoelig zijn voor plaat rumble.
Daarnaast klinken ze sprankelender dan welke T naald dan ook die ik tot nu toe gebruikt heb.
Uitstekend te gebruiken voor zangers of zangeressen op stereo platen .
Met alle andere naalden staan ze min of meer in een badkamer backstage te zingen, met deze naalden en de aanpassing zoals omschreven staan ze weer op het hoofd podium geloof me maar.
Het probleem van deze naalden is niet zo zeer de kritische naaldkracht instelling maar meer de overdreven hoge output van de naalden waardoor het in het element zelf al de mist in gaat gebaseerd op het feit dat het verzwakken van het signaal totaal niet van invloed is.
Als je ze iets minder ver in het element steekt zoals ik eerder omschreven heb zijn ze heer en meester en vooral met stereo platen.
Een lagere (al te lage naaldkracht) wat als oplossing aangedragen wordt is niet de oplossing dat werkt hier in ieder geval averechts.
5 gram is aanbevolen, zie prt sc van Stamann Jukeboxen.
Zelf heb ik ze nu op 3,5 gram afgesteld en dat gaat echt uitstekend mits je een kleine aanpassing aan de naalden zelf doet.
En dan nog hebben ze zelfs nog meer output als de originele blauwe T naalden die Seeburg leverde waarvan ik er een new old stock heb.
Door dat het hier averechts werkte omdat in mijn geval door een hogere naaldkracht het resultaat super was kwam ik op een idee.
Door de hogere naaldkracht gaat het achterste deel van het pijpje waar de naald op zit zie foto meer van de naald constructie af.
Door het achterste deel van het pijpje heel voorzichtig wat verder van de naald constructie af te buigen zijn er totaal geen problemen meer.
Ze kunnen weer volledig in het element gestoken worden.
Super de luxe zo, het kan niet beter.
Een ander groot voordeel van deze nieuwe naalden vindt ik dat ze totaal niet gevoelig zijn voor plaat rumble.
Daarnaast klinken ze sprankelender dan welke T naald dan ook die ik tot nu toe gebruikt heb.
Uitstekend te gebruiken voor zangers of zangeressen op stereo platen .
Met alle andere naalden staan ze min of meer in een badkamer backstage te zingen, met deze naalden en de aanpassing zoals omschreven staan ze weer op het hoofd podium geloof me maar.
Het probleem van deze naalden is niet zo zeer de kritische naaldkracht instelling maar meer de overdreven hoge output van de naalden waardoor het in het element zelf al de mist in gaat gebaseerd op het feit dat het verzwakken van het signaal totaal niet van invloed is.
Mvg.
Bert
29 mrt 2020 18:29 #82839
door Bert Kn
Dag Peter dat zal niet het probleem zijn denk ik zo.
Met een passieve volumeregelaar ertussen is de vervorming er al bij een zeer lage signaal afgifte.
Mvg.
Bert
Wordt het vervormde geluid niet veroorzaakt door oversturing van de voorversterker?
Dag Peter dat zal niet het probleem zijn denk ik zo.
Met een passieve volumeregelaar ertussen is de vervorming er al bij een zeer lage signaal afgifte.
Mvg.
Bert
29 mrt 2020 12:49 - 29 mrt 2020 12:52 #82833
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Verbeterde Seeburg T naalden vervangen wat een gedoe.
Het element is zelf wel stereo, maar aangepast voor gebruik in mono jukeboxen. Ik kom bij jukeboxen die uit America komen wel meer aangepaste elementen tegen, o.a. de stereo elementen voor de LPC en later met een aangepast voetje. Er is ook enige tijd een door de fabriek aangepast Pickering LPC element te koop geweest.
Prima kwaliteit en als je ze nu vindt betaal je de hoofdprijs.
Het afgebeelde element lijkt wel een aangepast NSM element, die waren van Shure of Orthophon.
Dit element zal het best wel goed doen.
Nu ik de foto nog eens goed bekijk, lijkt het alsof men twee Shure of Pickering elementen in een huisje gegoten heeft. Wel kunstig gedaan zo.
Groeten,
Peter
Prima kwaliteit en als je ze nu vindt betaal je de hoofdprijs.
Het afgebeelde element lijkt wel een aangepast NSM element, die waren van Shure of Orthophon.
Dit element zal het best wel goed doen.
Nu ik de foto nog eens goed bekijk, lijkt het alsof men twee Shure of Pickering elementen in een huisje gegoten heeft. Wel kunstig gedaan zo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 29 mrt 2020 12:52 door peter1952.