Skip to main content
Historie

Mallory cel

Meer
03 feb 2019 20:30 #76019 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Mallory cel
De voorversterkerbuis is een E499.
Ik heb wat Philips schakelingen waar deze buis in zit vergeleken, en daar is de waarde ook meest rond de 10k
met parallel een c van 0.47!
De groene c ziet er wel uit als een electroliet, maar is een gewone papiercondensator met een enorme lek, vandaar ook de vreemde waarde op de meter (serieel 10u, parallel ca30u)
Met 12volt liep er al een behoorlijke stroom.
Ik denk dat ik het Philipsvoorbeeld ga proberen, vroeg me alleen af of er aan de ingang niet beter een condensator geplaatst moet worden, het rooster is nu aan aarde als de potmeter linksom is gedraaid.

Dit is de huidige situatie met blauw de toevoegingen door de bouwer in een ver verleden.
De eindbuis is een AL5 , misschien de reden van een extra weerstand (80Ohm)naar het remrooster

Dirk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 feb 2019 11:12 #75999 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Mallory cel
Een kathodeweerstand is simpel toe te passen door deze in serie met de tegenkoppelweerstand R2 op te nemen. Deze weerstand moet je dan overbruggen door een elco van bijv. 47 uF.
Is een kathode weerstand van 10 kOhm niet een beetje aan de hoge kant?
Deze methode wordt algemeen toegepast. Als de waarde van R2 aan de grote kant is, dan moet je deze waarde aftrekken van de benodigde kathodeweerstand.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
Meer
03 feb 2019 09:16 #75995 door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Mallory cel
Dag Dirk,

De gekozen oplossing (kathodeweerstand 10K + lichtgroene ontkoppel condensator) werkt natuurlijk ook prima (mits die 10K passend is voor de gebruikte voorversterkerbuis) maar eventuele tegenkoppeling vanaf de anode van de eindbuis (een AL4 ?) naar de kathode van de voorversterkerbuis (een ?), zoals in het schema uit Radio-Expres, zal dan niet werken omdat de tegenkoppelspanning door de lichtgroene condensator teniet wordt gedaan. Dat is op te lossen door een extra weerstandje (bijvoorbeeld 100 Ohm) in serie met de weerstand van 10K te plaatsten en het extra weerstandje niet te overbruggen met een condensator.

Als ik de foto bekijk, krijg ik de indruk dat de lichtgroene condensator verkeerd om zit (de zwarte band boven is toch de minpool?).

Het blijft toch leuk om de huisvlijt van vroegere hobbyisten te bekijken.

Met vriendelijke groet,
Robert

Meer
02 feb 2019 18:26 #75990 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Mallory cel
Bedankt Robert voor een link naar dit artikel, ik had er nog nooit van gehoord en google kwam met allerlei artikelen die totaal niets met electronika te maken hadden.
Deze versterker de R.E.1939 uit radio-expres van juni 1939 (hoe kwamen ze op dit typenummer!!) is een ontwerp van Ir.J.L.Leistra die misschien eens iets moderns wilde toepassen.
Vind het wel een beetje vreemd dat een geluidssignaal door een batterijtje moet lopen.
Ongeveer 10 jaar geleden wilde ik eens weten of dit apparaat nog werkte en of iemand het herkende.
Op advies van John(Hupse) heb ik toen een schema opgetekend, alleen de juiste waarden van met name de condensatoren waren slecht tot niet te zien, en de waardes die ik nu meet wijken soms behoorlijk af van het originele schema, en ze zullen ook wel lek zijn wat ook meetfouten geeft.

De lichtgroene condensator met weerstand er onder komen niet in de beschrijving voor en zullen in plaats van de Mallory-cel zijn gekomen.
In het originele ontwerp is daar een smoorspoel met condensator voor de toonregeling geplaatst.
De spoel is ergens anders geplaatst, en de condensator bestaat hier uit 4 stuks met een standenschakelaar.
Oh ja let even niet op de 6.3, dat moet natuurlijk 4 volt zijn, foutje!!

Dirk.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
Meer
02 feb 2019 07:44 #75982 door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Mallory cel
Dag Dirk,

Dat is een batterij voor bias. Zie hier: The Mallory Bias Cell

Met vriendelijke groet,
Robert

Meer
01 feb 2019 20:37 #75978 door Doktordirk
Mallory cel werd gestart door Doktordirk
Heeft iemand enig idee wat een Mallory cel is en wanneer deze gebruikt is? danwel waardoor het beste te vervangen is.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

In de versterker die in mijn bezit is en waar ik al jaren naar een bouwschema zit deze cel er niet in en is dit waarschijnlijk opgelost middels een (onleesbare) electroliet en een weerstand van 10k naar aarde.
Het rooster zit alleen aan de regelbare weerstand.
Het waarom van deze cel staat in het bijgevoegde artikel.

Dirk.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena