Historie
Mallory cel
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 feb 2019 20:36 #76109
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Mallory cel
Dat van die trafo klopt,ik weet vrijwel zeker dat er zo'n zwartgeteerd exemplaar aan de luidspreker vast zat, maar dat is alweer ruim 40 jaar geleden dat het apparaat (platendraaier met versterker in een kastje) in onderdelen op zolder beland is.
De kabel tussen voeding en versterker heb ik ondertussen wel gevonden (kompleet uitgedroogd), maar van de luidspreker ontbreekt tot nu toe ieder spoor.
Wat de kathodeweerstand betreft kom ik vanzelf achter als de versterker getest gaat worden, aanpassen kan altijd nog als er te veel vervorming optreed.
Ben ook nog aan het zoeken naar een geschikte arm met element.
Volgens de bouwbeschrijving zou het een electromagnetisch model kunnen zijn of keramisch.
Nu heb ik enkele magnetische exemplaren, en het viel me eigenlijk op dat de naaldstand (lees stalen spijker) bij meerdere schuin naar voren gericht is.
Dan wordt de groef toch niet helemaal goed afgetast, of is dit geen probleem zolang het maar mono platen zijn?
De kabel tussen voeding en versterker heb ik ondertussen wel gevonden (kompleet uitgedroogd), maar van de luidspreker ontbreekt tot nu toe ieder spoor.
Wat de kathodeweerstand betreft kom ik vanzelf achter als de versterker getest gaat worden, aanpassen kan altijd nog als er te veel vervorming optreed.
Ben ook nog aan het zoeken naar een geschikte arm met element.
Volgens de bouwbeschrijving zou het een electromagnetisch model kunnen zijn of keramisch.
Nu heb ik enkele magnetische exemplaren, en het viel me eigenlijk op dat de naaldstand (lees stalen spijker) bij meerdere schuin naar voren gericht is.
Dan wordt de groef toch niet helemaal goed afgetast, of is dit geen probleem zolang het maar mono platen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
07 feb 2019 11:33 #76099
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Mallory cel
Destijds zat de uitgangstrafo vaak gemonteerd op de luidspreker ,vandaar dat hij ook niet in schema staat.
Soms zat er ook nog een extra voeding in de luidsprekerkast voor de niet permanente magneet, oftewel elektromagneet (dc)
De AL5 is een stevige buis en kan bijna 9 watt aan audio genereren.
Dus de toepassing lag vaak buiten de huiskamer.
Soms zat er ook nog een extra voeding in de luidsprekerkast voor de niet permanente magneet, oftewel elektromagneet (dc)
De AL5 is een stevige buis en kan bijna 9 watt aan audio genereren.
Dus de toepassing lag vaak buiten de huiskamer.
Cees- pa1dba
- Kwadjo
- [Kwadjo]
-
Minder
Meer
07 feb 2019 07:44 - 07 feb 2019 07:45 #76086
door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Mallory cel
Dag Dirk,
Volgens de datasheet van de AL5 zou je een uitgangstrafo nodig hebben met een primaire impedantie van 3500 Ohm (bij een Va en Vg2 van 250 Volt en een kathodeweerstand van 200 Ohm). De primaire sluit je dan aan op de aansluitingen waar "LS" bij staat in jouw schema. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt waar je zegt dat de uitgangstransformator er nog zou moeten zijn. Ik zie op het chassis dat lijkt op het voedingsdeel twee transformatoren staan. Ik vermoed dat het dan gaat om een voedingstrafo en een smoorspoel. Dat zou dan betekenen dat je nog een uitgangstransformator moet regelen. Maar wellicht dat de oorspronkelijke bouwer de uitgangstransformator op het voedingschassis heeft gemonteerd.
Met vriendelijke groet,
Robert
Volgens de datasheet van de AL5 zou je een uitgangstrafo nodig hebben met een primaire impedantie van 3500 Ohm (bij een Va en Vg2 van 250 Volt en een kathodeweerstand van 200 Ohm). De primaire sluit je dan aan op de aansluitingen waar "LS" bij staat in jouw schema. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt waar je zegt dat de uitgangstransformator er nog zou moeten zijn. Ik zie op het chassis dat lijkt op het voedingsdeel twee transformatoren staan. Ik vermoed dat het dan gaat om een voedingstrafo en een smoorspoel. Dat zou dan betekenen dat je nog een uitgangstransformator moet regelen. Maar wellicht dat de oorspronkelijke bouwer de uitgangstransformator op het voedingschassis heeft gemonteerd.
Met vriendelijke groet,
Robert
Laatst bewerkt 07 feb 2019 07:45 door Kwadjo.
07 feb 2019 00:11 #76083
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Mallory cel
De kathodeweerstand van 10 kohm is te hoog in deze schakeling. 10 kohm is juist wanneer een E499 als anode-detector gebruikt wordt. Om als zodanig te kunnen werken moet de buis bijna afgeknepen zijn. Gebruik je deze waarde in een LF-versterker dan zal deze nogal vervormen. 3,3 a 4,7 k kohm zal in dit geval reeeler zijn.
Jan
Jan
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 feb 2019 20:36 #76078
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Mallory cel
Bedankt Robert, ik twijfelde een beetje , maar een vergelijkbare schakeling in een Philips radio zit ook geen condensator.
Daar zit weliswaar geen potmeter voor, de grammofoon zit er bij omschakelen rechtstreeks aan vast
De ingewikkelde toonregeling is wat uitgebreider dan in het origineel.
In de beschrijving worden meerdere schakelingen genoemd waarvan enkele elkaar tegen kunnen werken en dus eigenlijk overbodig zijn.
De bouwtekening geeft drie knoppen aan (volume, hoog en laag) deze heeft er vijf.
Ik ben nu maar aan een volledige renovatie begonnen, een blok condensator van nieuwe inhoud voorzien, alle lekke exemplaren vervangen en chassis gestript en buitenom blank geschuurd, kapotte buisvoet vervangen enz.
Voorlopig nog geen geluid.
Moet ook nog een uitgangstrafo zoeken, die zou er nog moeten zijn, maar waar???
Dirk.
Daar zit weliswaar geen potmeter voor, de grammofoon zit er bij omschakelen rechtstreeks aan vast
De ingewikkelde toonregeling is wat uitgebreider dan in het origineel.
In de beschrijving worden meerdere schakelingen genoemd waarvan enkele elkaar tegen kunnen werken en dus eigenlijk overbodig zijn.
De bouwtekening geeft drie knoppen aan (volume, hoog en laag) deze heeft er vijf.
Ik ben nu maar aan een volledige renovatie begonnen, een blok condensator van nieuwe inhoud voorzien, alle lekke exemplaren vervangen en chassis gestript en buitenom blank geschuurd, kapotte buisvoet vervangen enz.
Voorlopig nog geen geluid.
Moet ook nog een uitgangstrafo zoeken, die zou er nog moeten zijn, maar waar???
Dirk.
- Kwadjo
- [Kwadjo]
-
Minder
Meer
06 feb 2019 15:54 #76067
door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Mallory cel
Dag Dirk,
Wat een complexe toonregeling!
Een condensator tussen de loper van R1 en het rooster van de eerste buis is niet nodig. Overigens zou je, als je toch een condensator plaatst, nog een lekweerstand tussen het rooster en aarde moeten plaatsten.
Met vriendelijke groet,
Robert
Wat een complexe toonregeling!
Een condensator tussen de loper van R1 en het rooster van de eerste buis is niet nodig. Overigens zou je, als je toch een condensator plaatst, nog een lekweerstand tussen het rooster en aarde moeten plaatsten.
Met vriendelijke groet,
Robert