Philips Compact cassette
Dit was eerste helft jaren '90 (1994 week 44 in dit geval) een van de duurste analoge decks van Philips, dus toch niet digitaal. Grappig genoeg gefabriceerd door Grundig (te zien aan de combinatie made in Portugal met origin 1A=Inkoop vanuit Eindhoven en aan de Grundig artikelcode van 3 letters en 4 cijfers). Ik meen dat deze Portugese fabriek een paar jaar later aan Blaupunkt verkocht is, die er autoradio's is gaan maken.Ben schreef : Tussen mijn spullen staat al 'eeuwen' een FC931 voor digitale cassettes, die cassettes moeten ook nog ergens liggen. Zal eens gaan zoeken en zien/horen of er nog muziek in zit. Dit model kwam ik in het voorgaande van Maurice niet tegen, zal wel erg kort op de markt zijn geweest. Groet, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Gewoon goed band gebruiken meer niet
Wel de goede instelling voor het type band
Huub
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Laurens schreef : Nakamichi komt consequent naar voren als de beste, op voorwaarde dat je ook een Nakamichi gebruikt om de boel weer af te spelen.
Ook al zijn alle koppen correct afgesteld lijkt er nog een verschil in helderheid te bestaan
Dit probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de Dolby hoek . Nakamichi gebruikte in de goeie tijd geselecteerde Dolby IC's . Met de opnames van de Revox B710 heb ik hetzelfde probleem . Bij gebruik van de losse Dolby unit van Nakamichi is dit probleem verholpen (mits je op de band een paar ijktonen opneemt voor de instelling bij het afspelen) Bij het gebruik van Dolby C is het qua uitwisselbaarheid sowieso een puinhoop tussen de merken .
Ik heb voor de aanschaf van de Dragon nog een vergelijkende test gedaan met een Teac Z7000 . Die machine was beslist niet minder , mechanisch heb ik dit beest zelfs hoger . De enige reden dat de Dragon het toen gewonnen heeft is het NAAC gebeuren , oftewel de automatische azimuth correctie bij het afspelen . Anders had ik geheid voor de Teac gekozen .....
Wat de vergelijking met CD betreft: de cassette verliest het op 2 punten : de signaal -ruisverhouding en het dynamisch bereik .
Ook al zijn alle koppen correct afgesteld lijkt er nog een verschil in helderheid te bestaan...
Compact cassette hoeft niet onder te doen voor cd. Toch een knap staaltje techniek, en opvallend dat een compact cassette gemakkelijk beter kan klinken dan een spoelenbandrecorder op dezelfde snelheid.
.
Cees,In plaats van Tandberg kiezen ze liever voor de echte topper; Nakamichi.
De enige Nakamichi waar ik ervaring mee heb is de 600 en die mag er wat mij betreft ook wezen..
Mvg.
Bert