Skip to main content
Historie

Philips Compact cassette

Meer
07 jul 2015 01:56 #53390 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips Compact cassette

@Huub,
En wat denk je van Tandberg. Moet je erg teder behandelen en alleen cassettes in spelen die
met hem zelf zijn opgenomen. Anders gaat het geheid fout...Cassette in de kreukels. Maar...
Wel een opname kwaliteit waar Philips nog niet in de schaduw kan staan.
Ook niet met zijn top cassettedecks.

En wat te denken van een Teac casette deck?
Ik had er een uit de betere klasse met drie koppen en na band controle.
Bij omschakelen naar de na band controle klonk het net zo goed als de CD waarvan ik opnam.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jul 2015 01:28 - 07 jul 2015 01:32 #53386 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips Compact cassette
@Huub,
En wat denk je van Tandberg. Moet je erg teder behandelen en alleen cassettes in spelen die
met hem zelf zijn opgenomen. Anders gaat het geheid fout...Cassette in de kreukels. Maar...
Wel een opname kwaliteit waar Philips nog niet in de schaduw kan staan.
Ook niet met zijn top cassettedecks.
Ik heb dat ding dus hoofd zakelijk gebruikt om er bandjes mee op te nemen, voor muziek in de
auto. In huis maakte ik gebruik van Sony PCM op Betamax, dat werd afgespeeld via een Philips
DAC. Ja, die Philips DAC, dat was dan toen weer wel een hele goede. Zo was er met dat systeem geen verschil te horen tussen de CD zelf en de PCM opname.
Jammer dat de video kop door al dat muziek spelen versleten is.
Maar nu is er zo veel muziek, toegankelijk voor iedereen via het www, dat het PCM systeem
nu door de tijd achterhaald is. En zo is het nu ook met de bandjes.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 07 jul 2015 01:32 door Cees.

Meer
06 jul 2015 21:15 - 06 jul 2015 22:04 #53378 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Philips Compact cassette
Tussen mijn spullen staat al 'eeuwen' een FC931 voor digitale cassettes, die cassettes moeten ook nog ergens liggen. Zal eens gaan zoeken en zien/horen of er nog muziek in zit. Dit model kwam ik in het voorgaande van Maurice niet tegen, zal wel erg kort op de markt zijn geweest. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 jul 2015 22:04 door admin.

Meer
06 jul 2015 21:04 - 06 jul 2015 21:05 #53377 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips Compact cassette
Er staan soms of veelal mooie goede cassete deks te koop in de kringloop
Voor een klein prijsje dubbel deks met slijtvaste koppen soms nog in nieuw staat
Maar ook soms te lang stil gestaan met een goede bvb TDK of anderen duren grome cassetens
dat geeft een goede weergave . band recorders is eigelijk niet nodig en de cassete is handig .
Huub
Laatst bewerkt 06 jul 2015 21:05 door Huub.

Meer
06 jul 2015 20:48 #53376 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Philips Compact cassette
Bert,
Elcaset kende ik niet, inderdaad nodige te vinden op internet hierover.
Snap wel die voor meer kwaliteit gingen bij de Reel-to-Reel bleven en daarom o.a. het flopte.

Meer
06 jul 2015 20:11 #53374 door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Philips Compact cassette
Een kleine aanvulling:
Sony kwam omstreeks midden jaren '70 in samenwerking met , ik meen Teac, uit met weer een nieuw soort cassette, namelijk de Elcaset.
Bij deze werd de tape in het opneem/afspeelapparaat uit de cassette "gelepeld" en met een verbeterd bandtransport afgetast; de cassette zelf was haast 2 x maal zo groot , de tape was 2 x maal zo breed, en de snelheid was het dubbele van de compactcassette n.l. 9,5cm/sec i.p.v. 4,75cm/sec bij de compactcassette, wat resulteerde in een verbeterde geluidskwaliteit.
Het Elcaset-systeem was geen lang leven beschoren, de compactcassette was al zo lang ingeburgerd en kwalitatief later zo verbeterd door verdere innovaties , dat de Elcaset al snel van het toneel verdween.

Bert

Gemaakt door Kunena