Skip to main content
Historie

tropen radio's

Meer
17 jun 2015 20:30 #53085 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic tropen radio's
Hallo Nico,
Ik had ook begrepen dat er op langere golflengten in de tropen teveel storing is. Vandaar ook geen LG op de BX665X en wel de extra KG van 50 tot 155 meter.

De BX660 is mij goed bekend, deze radio heb ik zelf ook. Daarmee ken ik ook de mechanische bandspreiding op de KG bij de BX660X dankzij de speciaal geknipte bladen in de afstem condensator. Dat geeft inderdaad een heel soepel gespreid afstemmen in de KG omroep banden. Dat de BX660X tevens wat beter bestand tegen onweer zou zijn is nieuw voor mij. Maar een echt lange buiten antenne heb je niet nodig, de antenne koppel wikkelingen in de ingangskringen zijn zo gewikkeld dat op een stuk draad van 2 meter heel veel zenders ontvangen kunnen worden. Daarbij is met name als ik de radio op mijn vliering gebruik de ontvangst een stuk beter dan op de begane grond (met 2 meter draad antenne).

Qua vormgeving zijn de loctal buizen ook bij mij favoriet. Jammer dat er zo weinig verschillende typen op de markt zijn gebracht: EF22, ECH21, EBL21, de U varianten hiervan en dat is het zo een beetje. Er bestaat ook nog de AZ22 en de UY21 maar die schijnen alleen in Oost Europa toegepast te zijn.

Graag zie ik dat je je AM zendertje met QQC04/15 op dit forum bespreekt. Inmiddels heb ik al wel een artikel gevonden dat beschrijft wat Heising modulatie precies inhoudt met voorbeeld van een zender die gebruik maakt van tetrodes. Zie www.w8ji.com/Heising%20modulation.htm

mvg, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jun 2015 18:56 - 17 jun 2015 19:07 #53083 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic tropen radio's
De aanduiding: "tropenradio" heeft voornamelijk te maken met de manier waarop het toestel met de kortegolf omroep banden omgaat. Langere golflengten zijn niet geschikt voor de tropen vanwege de luchtstoringen. Bij de BX660 zijn die omroep banden heel wijd gespreid door een speciale constructie van de afstem condensator. Voor de KG bereiken zijn grote "happen" weggesneden uit de draaiende platen. Verder heeft 't toestel de reputatie dat het relatief goed bestand was tegen onweer (zolang het niet te dol werd)
@Martin
Ja de Loctal8 buizen vind ik ook een heel decoratief type, met verdienste die vaak te laag gewaardeerd wordt. In een speciaal project heb ik een rijtje van zulke buizen klaar liggen voor een heel klein MG zendertje met Heising modulatie. De HF eindbuis is een QQC04/15, dus óók een Loctal8. De Heising modulatie stelt je in staat om het vermogen terug te regelen tot miniem zodat je er niemand mee hindert
Zelfs de gelijkrichters zijn UBL21, ik kom alleen nog wat houders te kort
Nico
Laatst bewerkt 17 jun 2015 19:07 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jun 2015 14:58 #53082 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic tropen radio's
Voor de goede orde: de BX660X werd gemaakt voor de Nederlandse c.q. Europese markt. Philips maakte daarnaast speciaal voor de tropen de BX665X, zonder LG maar wel met een extra KG band van 50 tot 155 meter. Zie: www.vintagephilipsradio.co.za/bx665x_2.htm

mvg, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jun 2015 11:46 - 17 jun 2015 11:50 #53079 door martin72
Beantwoord door martin72 in topic tropen radio's
@Nico,
Dit is inderdaad een mooie radio. Ik heb een half jaar geleden voor de buurman een BX660X gereviseerd. Het toestel speelt nu weer als nieuw. De ontvangst is erg goed door de extra hf trap en het geluid van de radio is erg goed. Ik vind de buizen uit de 20 serie erg leuk om te zien, vooral de EBL21 die zo ruim bemeten in z'n jasje zit als je het vergelijkt met bv een EL41.
Het toestel was nog van zijn oma geweest dus er zat voor hem vooral een emotionele waarde aan. Het toestel staat nu zelfs te pronken in de huiskamer.
Ik wist niet dat de BX660X een tropentoestel was dus ook weer wat geleerd.
Afgelopen week heb ik een tropentoestel van Erres de KY5161 gereviseerd. Het is een toestel met rimlock buizen maar speelt na reparatie erg mooi. Op de foto is te zien dat een klein stukje uit fineer is, dat ben ik nu nog aan het repareren.
Het luidsprekerdoek was gescheurd en er zat een watervlek op. Ik had van een KY516 sloper nog een luidsprekerplank met een doek dat ook niet nieuw maar in ieder geval heel is.
Ik vind de schaal erg leuk met al die internationale stationsnamen.

De uitgangstrafo is hier ingeblikt, dat had ik nog niet eerder gezien:

Martin
Laatst bewerkt 17 jun 2015 11:50 door martin72.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jun 2015 21:03 - 16 jun 2015 21:14 #53064 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic tropen radio's
Duidelijk....
De radio op de afbeelding wordt in de tabel van de link niet genoemd....
Dat is de BX660x die in 1946 in de verkoop kwam. Mooie radio, met een uitgebreide collectie KG omroep banden met bandspreiding. Verder geschikt voor de meest uiteenlopende netspanningen, was dmv een "hoogvolt triller" ook geschikt te maken voor gelijkspannings netten. Het belangrijkste probleem bleef bestaan: de onzinnig hoge luchtvochtigheid en het ongedierte in de tropen.
Die luchtvochtigheid was funest voor trafo's en teercondensators; trafo's sneuvelden door de elektrolyse tussen de primaire (die + 300 volt voerde) en de kern. De paraffine bevatte àltijd iets vocht of gìng dat doen; het koper van de primaire werd blootgesteld aan de zuurstof die vrij kwam-- bingo
Het ongedierte vestigde zich in èlke ongebruikte holte (stekerbusjes, MF trafo's, noem maar op) en veroorzaakte storingen van allerhande aard. Philips had daar blijkbaar een iets te optimistische kijk op
Zo bleef een op zichzelf pràchtige radio steken in goede bedoelingen; de politiek gooide nog veel méér roet in het eten
Overigens was het niet gebruikelijk om er zo bij te zitten als de afbeelding van de folder te zien geeft. Een dure radio buiten zetten dééd je eenvoudig niet, en zelf zo buiten zitten was garantie voor een gros muskietenbeten
Hier twee prenten van tijdens de restauratie




De afgebeelde BX660 is ongeveer even oud als ik zelf, Vader kocht hem enkele maanden voordat ik geboren werd
Nico
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 jun 2015 21:14 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v, admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jun 2015 10:08 #53014 door admin
Beantwoord door admin in topic tropen radio's
@ Ruud, bedankt voor deze link. Heb deze ook aan de website links toegevoegd onder Historie. :thumbsup:

p.s. Ingeschreven leden kunnen zelf ook een link toevoegen, via menuleuze "Voeg een weblink toe" onder gebruikersmenu.

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena