Historie
Vergeten artiesten in het toneellicht
02 mei 2014 07:37 #42835
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vergeten artiesten in het toneellicht
Ja dank rene
Ik heb in de 50,er jaren wel allen films gezien
Heb ook nog veel platen . Huub
Ik heb in de 50,er jaren wel allen films gezien
Heb ook nog veel platen . Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 mei 2014 21:41 #42832
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Vergeten artiesten in het toneellicht
Dank je René.
we willen nog meer artiesten zien!
01 mei 2014 17:44 #42815
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Vergeten artiesten in het toneellicht
Hier ook een bijna vergeten artiest
wellicht niet ui1800
maar rond de jaren 30 grote bekendheid had
geboren 1904 -1961 George Formby
zie wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/George_Formby
hier een clip van zijn bekende Hit the window cleaner
Grt René
wellicht niet ui1800
maar rond de jaren 30 grote bekendheid had
geboren 1904 -1961 George Formby
zie wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/George_Formby
hier een clip van zijn bekende Hit the window cleaner
Grt René
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
01 mei 2014 16:34 #42813
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Vergeten artiesten in het toneellicht
Leuk!
Dit soort onderwerpen hoort bij uitstek in het domein van de bekende vereniging "de Weergever".
Dit soort onderwerpen hoort bij uitstek in het domein van de bekende vereniging "de Weergever".
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
01 mei 2014 13:00 - 01 mei 2014 13:25 #42807
door klaas
Vergeten artiesten in het toneellicht werd gestart door klaas
wv1
Nu eens een ander onderwerp. Ditmaal wil ik het hebben over een vergeten artiest die in zijn tijd
een beroemdheid was, Cal Stewart.
Cal werd geboren in 1856 in Charlotte County, Virginia. Hij was een pionier in vaudeville en vroege geluidsopnamen op de wasrol.
Hij was vooral bekend door zijn komische monologen waarin hij "Oom Josh" Weathersby, een inwoner van een mythisch boerendorp in New England speelde, genaamd Punkin centrum.
Stewart bracht tijdens zijn jonge jaren veel tijd door in circussen en shows. Daar werd zijn alter ego Oom Josh Weathersby van Way Down East bedacht en was eind 19e eeuw een enorm succes in Amerika.
In 1897 huurde Thomas Edison hem in om verschillende cilinder opnames van zijn beroemde toespraken en nummers te maken.
Deze opnames werden goed ontvangen door het publiek, en lanceerde een hele serie van opnames gebaseerd op het personage oom Josh, Stewart's handelsmerk.
Deze opnames zijn gemakkelijk herkenbaar door een lach die voorafgaat aan zijn toespraken.
Best verkochte opnames waren destijds "Oom Josh's aankomst in New York" (1898), "Ik ben oud maar ik ben erg taai (Laughing Song)" (1898),
"Jim Lawson paard handel met Deacon Witherspoon" (1901), "Oom Josh's Huskin' Bee Dance" (1901) en "Oom Josh koopt een auto" (1903).
Tevens maakte hij andere opnames van zelf geschreven nummers die nu nog bekend zijn in Amerika, zoals Ticklish Reuben (Laughing Song) uit 1902.
Stewart bleef opnames maken voor Edison, Columbia, Victor en onafhankelijke labels, tot aan zijn dood op 7 December 1919.
Hij schreef ook twee boeken, gebaseerd op zijn monologen en uitgevoerd in de bioscopen in heel Amerika met zijn vrouw en haar broer en zus.
Stewart is vertegenwoordigd op de compilatie Actionable overtredingen uit 2007,: onfatsoenlijk fonograaf opnamen uit de jaren 1890.
De songtekst van Ticklish Reuben, welke te horen is hier , aangekocht op Columbia black wax cylinder uit Engeland via Ebay.
Oh,
My name is Ticklish Reuben
From way down in old Vermont
And ev'rything seems ticklish to me
I've been tickled by a feather
I've been tickled by a wasp
I've been tickled by a yellow bumblebee
I have always got a tickled sort of way about my clothes
It doesn't really matter where I be
I am tickled in the morning and I'm tickled in the night
Something's always sure to tickle me
hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah
hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah
(repeat x12)
Once I put some pepper into Dad's snuffbox
And the way he acted was a sight to see
Well he coughed and he sneezed till I thought he'd have a fit
And then he took me out to tickle me
I was always getting tickled by someone about the house
So why they take to ticklin' I could never see
And the apple-butter paddle it is all in splinters now
Daddy wore it out a-ticklin' me
Ik hoop op deze manier vergeten artiesten even in het toneellicht te plaatsen, en hoop dat meer forumleden met vergeten namen komen.
Nu eens een ander onderwerp. Ditmaal wil ik het hebben over een vergeten artiest die in zijn tijd
een beroemdheid was, Cal Stewart.
Cal werd geboren in 1856 in Charlotte County, Virginia. Hij was een pionier in vaudeville en vroege geluidsopnamen op de wasrol.
Hij was vooral bekend door zijn komische monologen waarin hij "Oom Josh" Weathersby, een inwoner van een mythisch boerendorp in New England speelde, genaamd Punkin centrum.
Stewart bracht tijdens zijn jonge jaren veel tijd door in circussen en shows. Daar werd zijn alter ego Oom Josh Weathersby van Way Down East bedacht en was eind 19e eeuw een enorm succes in Amerika.
In 1897 huurde Thomas Edison hem in om verschillende cilinder opnames van zijn beroemde toespraken en nummers te maken.
Deze opnames werden goed ontvangen door het publiek, en lanceerde een hele serie van opnames gebaseerd op het personage oom Josh, Stewart's handelsmerk.
Deze opnames zijn gemakkelijk herkenbaar door een lach die voorafgaat aan zijn toespraken.
Best verkochte opnames waren destijds "Oom Josh's aankomst in New York" (1898), "Ik ben oud maar ik ben erg taai (Laughing Song)" (1898),
"Jim Lawson paard handel met Deacon Witherspoon" (1901), "Oom Josh's Huskin' Bee Dance" (1901) en "Oom Josh koopt een auto" (1903).
Tevens maakte hij andere opnames van zelf geschreven nummers die nu nog bekend zijn in Amerika, zoals Ticklish Reuben (Laughing Song) uit 1902.
Stewart bleef opnames maken voor Edison, Columbia, Victor en onafhankelijke labels, tot aan zijn dood op 7 December 1919.
Hij schreef ook twee boeken, gebaseerd op zijn monologen en uitgevoerd in de bioscopen in heel Amerika met zijn vrouw en haar broer en zus.
Stewart is vertegenwoordigd op de compilatie Actionable overtredingen uit 2007,: onfatsoenlijk fonograaf opnamen uit de jaren 1890.
De songtekst van Ticklish Reuben, welke te horen is hier , aangekocht op Columbia black wax cylinder uit Engeland via Ebay.
Oh,
My name is Ticklish Reuben
From way down in old Vermont
And ev'rything seems ticklish to me
I've been tickled by a feather
I've been tickled by a wasp
I've been tickled by a yellow bumblebee
I have always got a tickled sort of way about my clothes
It doesn't really matter where I be
I am tickled in the morning and I'm tickled in the night
Something's always sure to tickle me
hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah
hah hah hah hah hah hah hah hah hah hah
(repeat x12)
Once I put some pepper into Dad's snuffbox
And the way he acted was a sight to see
Well he coughed and he sneezed till I thought he'd have a fit
And then he took me out to tickle me
I was always getting tickled by someone about the house
So why they take to ticklin' I could never see
And the apple-butter paddle it is all in splinters now
Daddy wore it out a-ticklin' me
Ik hoop op deze manier vergeten artiesten even in het toneellicht te plaatsen, en hoop dat meer forumleden met vergeten namen komen.
Laatst bewerkt 01 mei 2014 13:25 door klaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin