Skip to main content
Historie

Origineel = af fabriek, of toch niet?

Meer
23 feb 2011 22:27 - 23 feb 2011 22:34 #2111 door Marcel L
Hallo,

Hier verschillen de meningen altijd nogal over.

Toevallig keek ik vanavond nog naar Tussen Kunst en Kitsch en dan komt restauratie van antieke voorwerpen ook vaak aan de orde.
Meestal is zo'n object na restauratie meer waard, maar dan hangt het er wel vanaf of het goed gerestaureerd wordt.

In originele staat betekend volgens mij dus niet dat je er niks aan mag doen.
Een radio in originele staat speelt, en dat is vrijwel onmogelijk voor een ongerestaureerde radio (er zijn uitzonderingen uiteraard).
Een goede restauratie is in principe altijd terug te draaien.
Volgens mij moet je dat dus wat in het achterhoofd houden.

Als je een schilderij van zijn oude vernislaag ontdoet lijkt me dat overigens onomkeerbaar te zijn. Er zullen dus wel uitzonderingen op de regel zijn.
Een radiokast mag je dus opnieuw lakken (en eventueel fineren). Als het eindresultaat maar een op origineel gelijkend resultaat is.

Mijn conclusie: als je radio er van binnen en van buiten uit ziet alsof hij net uit de fabriek komt, dan is hij in originele staat. De technische restauratie moet daarbij zeker terug te draaien zijn.
Maar een radio kan natuurlijk ook gewoon in prima staat zijn, in goede staat, in mooie staat, enz. Dan gelden er andere regels wellicht.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 23 feb 2011 22:34 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• aphelbloezem
  • [aphelbloezem]
Meer
23 feb 2011 21:25 #2109 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Origineel = af fabriek, of toch niet?
Hallo

Toch even een mening mijnerzijds, ik restareer ook oude friese klokken uit 1805 nu op het moment een specifieke kortstaart genoemd.

Werkelijk een pracht klok maar in de schuif moet wel een klein stukje nieuw eiken de stijlen zijn op nieuw gelagerd met bussen en zo kan ik wel doorgaan.

Alles moet wel bijgekleurd (eiken) naar de oude kast en verder laat ik hem zoveel mogelijk in takt.\

Ook is een ieder verantwoordelijk voor zijn produkt versleten of niet wel of niet spelend,het moet kunnen
in welk object dan ook.

Dan ik dicusieer gaarne hierover maar de mening van de eigenaar blijft doorslag-gevend.

Groet Philip.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
23 feb 2011 21:04 #2106 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Origineel = af fabriek, of toch niet?
Hi Han, leuk onderwerp. Ik beperk me tot radio's. Ik repareer (restaureer) er vele per jaar om deze op non-profit basis uit te zetten in b.v. verpleeg- en verzorgings huizen. Hierbij vind ik het belangrijk dat veilgheid, geen brandgevaar e.d. voorop staat en dat de radio's ook gebruikt mogen worden zoals oorspronkelijk door de fabrikant is bedoeld. Voor mij houd dit in dat ik echt geen teerknollen ( is overigens een harde wax) ga repareren of herstellen, dat doet ook niemand met een weerstand,, spoel of afstemkring. Onderdelen die niet meer leverbaar zijn moeten komen uit bestaande loop of sloop, oude voorraden e.d. en dat gebruik ik dan ook. B.v. een defecte elco van 2x50uf herstel ik al of niet door een aantal moderne exemplaren in de oude behuizing te monteren. Inien nodig of gewenst pas ik ook bepaalde circuits aan omdat dat wellicht beter werkt of op basis van nieuwere inzichten van de fabrikant, in die tijd. Bij gebrek aan onderdelen gebruik ik ook wel eens andere exemplaren en pas de schakelingen aan, rekening houdend met het oorspronkelijke ontwerp.. Ik documenteer dat duidelijk in de radio. Voorop staat een goed werkend product en als ze alleen maar hoeven te staan mag dat van mij ook zonder binnenwerk.
De uiterlijke kant van het apparaat respecteer ik en wordt, indien nodig vakkundig door een bevriende meubelmaker gerestaureerd.
De gebruiker kan , wat mij betreft deze radio dan dag- en nacht aan laten staan.

Velen zullen het hier niet mee eens zijn, het zij zo. :P

offtopic Ik restaureer de uitlaat van mijn mooie T1 ( VW bus uit 1956) ook niet, maar vervang deze door een RVS exemplaar, zodat ik er voorgoed vanaf ben.

Gr. Henk van 't Kruis

Meer
23 feb 2011 20:20 #2105 door Verdicom
Beste forummers,

Regelmatig kom je allerlei discussies tegen over reparatie van oude radio's.
En hierbij komt het punt 'origineel' vaak aan de orde.
Op dit moment wordt op het andere forum het eea hierover gezegd.

Maar wat is nou origineel? Hoever ga je daarin?
Als de hete bout een soldeerpunt ergens raakt, en het soldeer vervloeit wat. Dan is het geheel niet meer origineel.
Dat is niet mijn idee, maar heb dat wel een keer gelezen.

Stel, je hebt een radio uit, zeg 1935. Die geeft geen enkel geluid meer. Onderdelen uit 1935 zijn niet meer verkrijgbaar. Of net zo verlopen/kapot als die in jouw radio.

Het is al heel mooi als je onderdelen via het forum kan krijgen uit slopers. Maar kapotte teerbommen bv, zullen toch moeten worden vervangen door de gele C's van Jukebox Revival.
Kapotte C/R aan de ene kant loshalen en overbruggen met een nieuw exemplaar. Dan kan je altijd nog terug naar de originele situatie.
Wat schieten we daar mee op. Weer werkend krijgen we het op de oude manier toch niet meer.
Of is orgineel alleen van toepassing op een radio, die is zoals die is. Werkend of niet.

Het is net zo met historische gebouwen. Daar moet net zo hard en vaak aan worden gerestaureerd.
Laat je dat na, dan staat er na zoveel jaar geen enkel historisch gebouw meer.
Het is net als bij de Domkerk in Utrecht. Toen het schip van de kerk in 1674 werd verwoest door een orkaan heeft men daarna de puinhoop tot ergens in de 19e eeuw zo laten liggen. Pas toen werd het opgeruimd, en wat er van resteert is het huidige Domplein.
Nu gaan er stemmen op om de situatie van vòòr 1674 weer te herstellen.
Zo is de Grote of St. Laurenskerk in Rotterdam na het bombardement in 1940 uiteindelijk ook weer opnieuw opgebouwd.
Veel zaken die zijn vernietigd kunnen niet meer worden terug gehaald en zijn nu vervangen door door een modernere versie. Het grote orgel bv daar is hier een mooi voorbeeld van.

Voor onze oude radio's geldt dit net zo hard.
Of blijft die alleen origineel tot ook de kast uiteindelijk is opgevreten door de houtworm.

Hoever gaan we daarin.
Moet een oude radio alleen maar staan mooi te wezen. Of moet die het ook nog doen.
Mijn idee is, het eerste. Maar zonder enige concessie te doen aan het tweede.
Dan maar wat minder origineel.

Als ik hier en op het andere forum zie en lees hoe oude radio's weer zoveel mogelijk zijn hersteld, dan kan ik daar alleen maar veel respect voor hebben. En dat zonder allerlei gedoe over originaliteit.

Wat is de mening van de forummers. Hierbij denk ik dat we ons niet moeten beperken tot een bepaalde periode. Het geldt net zo goed voor radio's van vòòr 1940 als een eind daarna.

Vriendelijke groet,

Han

Gemaakt door Kunena