Skip to main content
Historie

Gedempte golven - vonkzender en oscilloscoopbeelden

Meer
11 aug 2013 18:23 #35062 door admin
Laurens,

een fraai en leerzaam experiment. Altijd weer leuk om te lezen dat er nog steeds hobbyisten zijn die dit
opnieuw aan het onderzoeken zijn, en voor Pieter, mooie reactie. ik geniet hier van. :thumbsup:

Henk

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 aug 2013 16:57 - 11 aug 2013 17:46 #35056 door pieterv
Leuke demonstratie van heel elementaire (natuurkundige) opwekking van elektrische trillingen.

Ook wiskundig is af te leiden (fourier analyse) dat trein van kortdurende, zwaar gedempte trillingen heel breedbandig en heel veel harmonischen (boventonen) zal hebben.

Bovendien zal de vonk frequentie niet geheel constant zijn, dat wil zeggen de tussenpozen waarmee de HF kring een elektrische 'opdonder' krijgt is niet geheel constant. Ook dit zal bijdragen aan de breedbandigheid van het spectrum.

Verder schrijf je; "Een bijzondere uitzondering is het timed sparks systeem van Marconi dat met een aantal gesynchroniseerde, roterende vonkbruggen werkte. Dit type zond een ongedempte golf uit, doordat na ieder ongedempte golf precies op tijd en overlappend weer een nieuwe werd opgewekt." Maar dit synchroon energie pulsen toevoeren aan een trillingskring is ook wat (in klasse c functionerende) zendbuizen ook doen. En juist omdat dat elke trillingsperiode opnieuw gebeurt wordt de kringdemping opgeheven en kan een behoorlijk zuivere sinus worden geproduceerd.

mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 11 aug 2013 17:46 door pieterv. Reden: aanvullende opmerking toevoegen

Meer
11 aug 2013 16:17 - 11 aug 2013 16:41 #35055 door Laurens
Ik heb eindelijk iets gebouwd wat ik al een tijd wilde maken: een functionerende vonkzender. Uiteraard zonder aangesloten antenne!

De vonkzender was de eerste manier om radiogolven op te wekken. Het grote nadeel was de vreselijk breedbandige uitzending, veroorzaakt door de gedempte oscillatie. De laatst ontwikkelde vonkzenders hadden een 'fluitvonkbrug' en werden met 500Hz AC gevoed. Deze hadden een bandbreedte van geschat 25khz, op basis van informatie op seefunknetz.de.
Zenders zoals deze, met statische vonkbrug, waren breedbandiger.
Een bijzondere uitzondering is het timed sparks systeem van Marconi dat met een aantal gesynchroniseerde, roterende vonkbruggen werkte. Dit type zond een ongedempte golf uit, doordat na ieder ongedempte golf precies op tijd en overlappend weer een nieuwe werd opgewekt.

Ik heb voor de liefhebbers een filmpje gemaakt:

.
Laatst bewerkt 11 aug 2013 16:41 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes, pietblaas

Gemaakt door Kunena