Skip to main content
Historie

Philips audio exit

Meer
31 jan 2013 07:56 #27622 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Philips audio exit
Op de batterijen van Philips en Grundig die ik hier noemde staat: made in PRC.
Public Republic China neem ik aan.

Verder heb ik beneden staan een platenspeler met MD element.
Dat is een Philips F7511 met GP410. Stamt uit de 2e helft jaren zeventig.
Nou draai ik niet zoveel platen meer maar toch doet die het nog prima.
Vanmorgen nog even geprobeerd.
De rubber snaar is nog steeds goed.
Alleen de twee stootrubbertjes op de hoeken van de stofkap zijn al jaren geleden als het ware gesmolten.
Dat geeft twee zwarte vlekjes op het chassis van de speler. Maar dat is het minste en stoort me dus niet.

Vorige jaar waren we een keer naar OL-beurs* in de Jaarbeurs.
Daar stond ook Bose.
Ik wilde wel eens hun Wave Music System horen, waar ze zo van opgeven.
Het klonk niet slecht. Toch koop ik hem niet.
Ik wilde van hen weten of de boven genoemde platenspeler hierop kon worden aangesloten.
Ze hadden geen flauw idee. Moest ik maar gaan vragen in de Bose winkel die in oktober 2012 in Amstelveen werd geopend. Wat is een MD element?
Ach, het zullen wel werkstudenten zijn geweest.
Het antwoord wist ik ook wel. Gewoon via een voorversterkertje. Maar toch.
Ik ga wel naar RAF in Hilversum als we zover zijn.

Groet,
Han

* OL-beurs: Ouwe Lullen Beurs oftewel 50+ beurs :woohoo:
(mag ik zeggen, ik behoor nu eenmaal ook tot die doelgroep)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 jan 2013 07:51 #27621 door Klaas Postma
Beantwoord door Klaas Postma in topic Philips audio exit
Scheerapparaten zijn ze nog wel goed in ;)

groet Klaas
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, maarten

Meer
31 jan 2013 02:21 #27620 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips audio exit
Hoi Cees,

Ik heb ze ook allebei, de Sansui zelfs in 2 versies.
Vreemd genoeg heb ik alles nog niet uitgebreid beluisterd.
Maar de viisenoog horde ik eens op een vrij markthal icm de originele Philips boxen en al met al klonk het heel aardig tussen al dat gebrul en gepiep van mobiele telefoons en Karaoke sets.

Sansui was in de goede tijd beslist een topmerk, eigenlijk een van de allerbeste Japanse merken.

Een keer een echte multitest doen van hetgeen ik heb.
En daar zit vrijwel geen STK module in.

groet Frank

Meer
30 jan 2013 23:36 #27616 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips audio exit
Franc,
Vergelijk die Philips vissenogen versterkers eens met een Sansui en je hoort
overduidelijk het verschil. Beide heb ik en ze zijn niet te vergelijken,
zoveel verschil als er is in weergave kwaliteit.
Overduidelijk de Sansui vele malen beter.
Helaas is die kwaliteit nu ook niet meer te vinden.
De laatste generatie met STK IC eindversterker klinkt het zelfde als de Sony
waar dat STK IC ook in zit.
De eerste STK IC versterkers hadden veel uitval en klonken niet.
De latere klonken een stuk beter, zelfs beter dan de vissenogen.
Wel is het zo dat de vissenogen heel zwaar belast kunnen worden, zonder stuk te gaan.
En dat is dan weer het nadeel van de STK IC's die daar absoluut niet tegen kunnen.
Vr gr Cees.

Meer
30 jan 2013 21:47 - 30 jan 2013 22:26 #27611 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audio exit
Op het eerste gezicht geen slimme zet van Philips. Ik had van Van Houten verwacht dat hij het bedrijfsbelang boven het kortetermijnbelang van de aandeelhouders zou stellen. Aan de andere kant kennen we de exacte voorwaarden niet, dus wellicht hoeft het (bijvoorbeeld) niet zover te komen dat Philips over een aantal jaar met 'zichzelf' moet gaan concurreren als er een andere koers in beeld komt.

Verder een absoluut slechte zet voor de merkreputatie. Het enige product van Funai dat bij mij ooit het voordeel van de twijfel kreeg, was een PC-toetsenbord en dat heb ik door omstandigheden nooit intensief genoeg gebruikt om echt te testen. In een interview las ik dat de geschiedenis tussen Philips en Funai zo'n 25 jaar teruggaat, waarmee Van Houten waarschijnlijk doelt op de samenwerking op VHS-gebied in de VS (het land waar kwaliteit er niet toe doet en Magnavox toch al nooit een goede reputatie had). In werkelijkheid was dat niet de eerste kennismaking tussen Philips en Funai. Via Bosch heeft Philips al eens het op CVC gebaseerde Lineplex/QuarterCam videosysteem gevoerd, dat jammerlijk geflopt is. In 2002 heeft Philips de VHS-business overgedaan aan Funai en rond 2009 de Noord-Amerikaanse televisiebusiness.

De VHS-recorders van Funai waren in de jaren '80 al puin (we kenden ze hier onder andere met een Frontech-merkje erop, en ook veel Amstrad decks kwamen er vandaan) en waren in 2002 nog steeds de slechtste op de markt. Van de televisies uit de VS ken ik alleen de service-manuals, maar daar sla je ook stijl van achterover als je er gevoelig voor bent.

Dan tenslotte nog hun andere grote product: inkjetprinters. Verkrijgbaar onder de namen Lexmark en Dell. De eerste twee printers die ik verkocht, waren Lexmarks omdat die (voor laserprinters) zo'n goede naam hadden. Dat was eens maar nooit weer, en je leest er nog steeds slechte dingen over.

Verdicom schreef : Toch hoor ik ook wel weer goede verhalen over de huidige tv's van Philips. Gemaakt nog door LG?

Gloeilampen? Die haal ik wel bij de HEMA.

Philips TV's zijn zelfs nog nooit door LG gemaakt. Op dit moment worden de goedkope modellen in TPV-fabrieken gemaakt naar ontwerp van TPV terwijl de dure modellen in voormalige Philipsfabrieken worden gemaakt naar ontwerp van de bijbehorende ontwerpafdelingen. Dit alles ondergebracht in de joint-venture TP-Vision.

Overigens grappig dat de HEMA-gloeilampen, in elk geval tot voorkort, bij Philips vandaankwamen.

pieterv schreef : Ook Philips transistor portable radio's na ca. 1980 allemaal "South-East-Asia production".

Behalve de exemplaren die dat niet waren, natuurlijk. In de jaren '60 of '70 kwam Hong Kong inderdaad stevig in beeld (de typenummers die met 90 begonnen, in eerste instantie), en dat is er later niet minder op geworden, maar wanneer de laatste portables in bijvoorbeeld Oostenrijk van de band liepen, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je er minstens 10 jaar naast zit.

Wat televisies en monitoren betreft, die worden al een aantal jaren gemaakt door de Chinees: zie bijvoorbeeld deze video: nl.hardware.info/tv/417/philips-blade-2-...ips-design-monitoren AOC en Philips komen uit dezelfde fabriek.

Ja en nee. Als we China zeggen, hebben we het meestal over de VR China. Het Taiwanese bedrijf TPV, dat in 2006 de in Taiwan gevestigde monitorenafdeling van Philips overnam en in 2012 de bovengenoemde joint-venture aanging met Philips waarin de televisieproductie werd ondergebracht, heeft weliswaar fabrieken in China en een kantoor in Hong-Kong maar is gevestigd op Bermuda en de Britse Maagdeneilanden. Onder de kap is TPV nog precies even Taiwanees als de delen waaruit het samengesteld is, en productie voor Europa vond en vind ook wel in Polen plaats. Het Chinees noemen is dus erg kort door de bocht. De televisies waren ook eerder dan 2012 al opgesplitst in inkoop en de betere modellen die zelf gebouwd werden. Inkoop vond toen plaats bij TCL en TPV, dus daar veranderde in 2012 weinig aan (TCL was alweer uit beeld verdwenen, maar toen nog stevig in beeld bij de nu verkochte audioafdeling - die daar een stuk beter af was geweest dan bij Funai). Met de monitoren is nog iets grappigs aan de hand. De merkrechten van Philips daarvoor zijn vermoedelijk in handen van de cooperatie MMD Meridian U.A. en die draait zijn hand er niet voor om, om ook monitoren bij Qisda te bestellen. Het is dus niet gezegd dat TPV en de bijbehorende merknamen AOC en Philips altijd 1 pot nat zijn al komt het meeste wel bij TPV vandaan.
Laatst bewerkt 30 jan 2013 22:26 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, admin

Meer
30 jan 2013 20:55 #27608 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips audio exit
Hallo

Als ik eerlijk ben was de laatste jaren kwaliteitief slechte spul van philips te koop
microsets die na 1 jaar de cd speler het begeeft krijg vele van die setjes bij de kringloop binnen
en valt niet te repareren dus hup de container in geluid was al bedenkelijk
de jaren 60 en 70 waren de top jaren en gerust kwaliteitsspul
ook de intrede van de CD 100 kom je nog werkende exemplaren tegen
de ga 202 draaitafel elctronisch was een succes en nu nog intrek is ook voor 78 toerenplaten
de 212 312 later de F7111 was het plastic fantastic alles breekt gewoon af niet te repareren jaren 80
eigenlijk gooide ze toen hun naam te grabbel
eind jaren 90 2000 had Philips bij hun breedbeeld toestellen ook slechte producties
binnen een jaar sluiting in de beeld buis en lijntrafo's knalden eruit
de ruimte waar de beeld buis ontwikkeld werd was niet geheel schoon waardoor vuil in het kanon zat met productie.van een coulance regeling had men niet gehoord
vroeger was het een kwaliteits product later niet meer
de kwaliteit van De K9 kleurentv die na 40 jaar nog beeld geeft zie je niet meer
had er verleden week 1 op de tafel staan uit 1973 x26k201 even bekeken en hup steker in het contact
aangezet ruis en hup beeld welliswaar zaten de kleuren niet meer zuiver verschoven
maar deed het nog de kast was beplakt met lelijk plak plastic anders had hij n og voor de verzamelaar de winkel ingegaan ik denk als je de elko's vervangt in het convergentiepaneel en iets afregelt
alles wel weer in het gareel is ik bedoel het is nog degelijk
nu het in andere handen is wordt het net prul zooi als de Lenco USB pickup die ook niet mneer van zwitsersfabrikaat is
Ach Ja Hollands glorie naar de knoppen
dus houd de oude spullen in ere repareer het want degelijk kom je nooi meer tegen
wees zuinig op je buizen spul transistor spul jaren 60 en 70 wat daarna komt wordt niet meer intressant
Ik zie philips nog wel helemaal verdijnen in de toekomst

Mvg René Daemen

René Daemen

Gemaakt door Kunena