Skip to main content
Historie

De allereerste draadomroep in Nederland: AKAH

Meer
12 okt 2011 16:28 #10425 door Johannes
Jarno.

Ook ik denk dat de radio en luidsprekerfabriek van Hubertus Klasen deze luidsprekers en radiotoestellen in 1927 vooral heeft gemaakt voor de drie noordelijke provincies van Nederland. Het feit dat mijn luidspreker, het Uiltje, oorspronkelijk uit Stadskanaal (vlak bij de fabriek in Oude Pekela) afkomstig is, is er een mooi bewijs van.

In een oud NVHR tijdschrift heeft ooit een artikel gestaan over een radio tentoonstelling uit 1928 in een reeds lang geleden gesloopt tentoonstellingsgebouw (ik meen in Veendam) waar AKAH een mooi ingerichte stand had. Daar werden al hun radio en luidsprekers getoond aan belangstellenden.

Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 okt 2011 15:47 #10423 door jarno
hallo hans

ik vermoet dat AKAH er niet echt heel erg veel van heefd gemaakt in die tijd.
aangezien dat het dorp toen minder groot was en AKAH ook standaard luidsprekers maakte.
deze waren een stuk minder mooi.
naast de luidsprekers heefd klasens ook nog gewone radiotoestellen gemaakt en zelfts radiomeubeltjes.
het zal me ook niet verbazen dat hij destijds een naast een kunstenaar voor het houdsnijwerk ook nog wel een timmerman aan het werk had of mischien uitbestede aan een meubelmaker.

groet jarno

.

Meer
12 okt 2011 14:54 - 12 okt 2011 15:14 #10421 door Johannes
Beste lezers,

Het verhaal van AKAH, de radio- en luidsprekerfabriek van Hubertus Klasen uit Oude Pekela in de provincie Groningen is inmiddels bij verzamelaars wel bekend. Zijn unieke, maar helaas vergeten te patenteren ideeën, werden door radiogigant Philips haastig gekopieerd en gepatenteerd en werd het bedrijf van AKAH door toedoen van Philips uiteindelijk genoodzaakt om te sluiten.......
Het bedrijf van AKAH verzorgde eind 20-er jaren wel de allereerste draadomroep in Nederland en in de wijde omgeving van Oude Pekela en maakte in de fabriek diverse prachtig houtgesneden luidsprekers en radiotoestellen.
Het elektriciteitsmuseum in Hoenderloo heeft een unieke verzameling van AKAH toestellen.

Een paar jaar geleden kon ik van de kleindochter van de eerste eigenaar zo'n prachtige AKAH luidspreker met een grille met eiken houtsnijwerk overnemen. Ze had geen belangstelling voor het ding.

Nu vraag ik mij af hoe AKAH deze luidsprekers in grote serie heeft kunnen produceren want het met de hand gemaakte houtsnijwerk was toch veel bewerkelijker dan de door Philips geperste schaalluidsprekers in de zelfde periode
Werkelijk elke AKAH luidspreker is ietsjes anders, vanwege het handwerk:

Nog even voor Maarten het plaatje met het type- en serienummer:

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 okt 2011 15:14 door Johannes.

Gemaakt door Kunena