Ik wil graag weten wat mijn oude platen waard zijn?
- René R
- [René R]
-
albert v v schreef : Hallo Frank,
Ik verzamel dan toch klassieke muziek. Opnames van de jaren 50 /60 zijn wel interessant (voor mij althans) .Barokmuziek, van MONTEVERDI tot VIVALDI. maar ben ook op zoek naar de opera TOMMY opgenomen door London Philarminic Orchestra ( als je het toevallig hebt !)
Heb je Toscanini, Arther Rubinstein, karl Bohm , David Ostrach Maria Callas, etc...etc..?
liefst opnames van ARCHIV, ERATO EMI en ook Deutche GRAMOFON . foto's, maar ook een lijst als het kan ?
Beste Albert.
Frank vraagt wat de waarde is, dit is geen verkoopadvertentie.
Hoi Han.
Naar mijn bescheiden mening zijn liefhebbers van klassieke muziek echt geen uitstervend
ras hoor. Zolang de concertzalen nog overvol zitten is er veel belangstelling voor.
De conservatoria zitten vol met studenten. Zijn toch jonge mensen die zich met klassieke
muziek bezig houden.
Zowel in Alkmaar als in Haarlem is een speciale winkel waar ze alleen klassieke muziek
op cd's verkopen. Flinke volle winkels. Beide bestaan al lang.
Je legt terecht de vinger op de zere plek waarom deze winkels het moeilijker hebben:
men koopt tegenwoordig steeds meer via het internet, in plaats van dat men de moeite
neemt om gezellig een winkel op te zoeken en daar goede service en informatie te ontvangen.
Hetzelfde geldt voor boekenwinkels. In combinatie verkopen ze ook via internet, ze moeten
wel en het feit dat ze een niet te dure huur voor hun pand betalen (of het in eigendom
hebben) zorgt er voor dat de winkel blijft bestaan. Ik heb de eigenaar van de winkel in
Haarlem daar wel eens over gesproken.
Ik ben er van overtuigd dat klassieke muziek wel een stabiele factor blijft in de algehele
muziekwereld. Het is nu eenmaal geen muziek met eendagsvliegen zoals bij popmuziek.
Daar komt nog bij dat de uitvoerenden altijd vakmensen zijn van de hoogste sport van de
ladder. Dat kan je bij popmuziek ook lang niet altijd zeggen.
In Hoorn is een vinylwinkel die zich strikt aan de catalogus waarde houdt (verkopen geen
klassiek) en de winkel staat dan ook bekend als een DURE winkel. Platen van Buddy Holly
gaan daar dan ook voor enkele honderden euro's in de verkoop. Het is wat de gek er voor wil
betalen. Ik heb het er wel eens over gehad met de eigenaar van een vinyl winkel in Amsterdam
(tegenover Paradiso en hij was gisteren nog op tv bij De Wereld Draait Door) en die moest
wel wat lachen. Dezelfde Buddy Holly platen lagen (ik heb ze nu) daar (indertijd) voor
minder dan een kwart van de prijs die er in Hoorn voor gevraagd werd. Dus een kwart van de
catalogus waarde. En dat in Amsterdam bij één van de bekendste vinylzaken van Nederland.
Maar de catalogus waarde is wel prettig om te weten en ik denk dat je die platenwaarde in
de USA er wel voor krijgt (als het Amerikaanse artiesten zijn).
Ik voorzie wel een waardevermeerdering nu vinyl weer steeds meer in de belangstelling komt.
groet
René
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat klassieke platen in de kringloop en elders niks opbrengen verbaast me eigenlijk niks.
Toen ik in Haarlem op school zat, gingen we, als we een tussenuur vrij hadden, soms naar V&D. Plaatjes luisteren.
Als m'n klasgenoten dan merkten dat ik dan naar klassiek luisterde, werd ik ter plekke als gestoord verklaart.
En toen ik overstapte naar Amsterdam, 3e klas, ging dat precies net zo.
Tot het eindexamen was ik de enige in de klas die van klassiek hield.
Je kon maar beter je mond hierover houden. Anders was er toch een steekje los aan je.
Later, toen ik als kale student in Amsterdam rondhuppelde, werd dat wat beter. Daar waren wat meer 'geloofsgenoten'.
Ook zo iets.
Een van de jongens uit het vriendenkluppie toen was helemaal weg van Bach's Mattheus Passion. Ging ieder jaar naar een uitvoering.
Maar nooit heb ik hem er van kunnen overtuigen dat soortgelijke muziek net zo mooi kan zijn. B.v. de Johannes Passion en sommige cantates. Of de instrumentale werken. Nee, dat was helemaal niks. Hij wilde ook niet.
Hoe kortzichtig sommige mensen kunnen redeneren.
Omgekeerd kan ook.
Muziek was op school een verplicht vak. Eén uur per week.
De toenmalige muziekleraar is het gelukt een aantal leerlingen enthousiast te maken.
Goed, voornamelijk van het Gymnasium. HBS-ers zoals ik, waren blijkbaar toch een van een ander soort.
Ze zijn de Carmina Burana van Carl Orff gaan instuderen. Toch bepaald geen gemakkelijke muziek.
Dit heeft geleid tot een, weliswaar besloten, uitvoering in het Concertgebouw in Amsterdam.
En die was stampvol.
Hoe hij dàt voor elkaar heeft gekregen is me altijd een raadsel gebleven. Connectie's misschien.
Maar ik mocht wel meezingen. Ach, blijkbaar waren er nog een paar zangers nodig.
Als je nu leerlingen van toen hoort vertellen over die tijd op deze school, op Schoolbank bv, worden
twee dingen heel vaak worden genoemd.
Dat was de schoolbrand op 31 januari 1962. Totaal afgefikte school. Maar ook die uitvoering in het Concertgebouw.
En nu?
Stap eens een cd-winkel binnen. Bakken met cd's, maar klassiek moet je met een vuurtoren zoeken.
Speciaalzaken redden het nier meer.
In Utrecht had Staffhorst een grote winkel met alleen klassiek. Drieharingenstraat voor de kenners.
Op de Mariaplaats, bij het conservatorium, zat er ook een.
Al een aantal jaren geleden zijn ze er maar mee opgehouden.
Ik kom ook regelmatig bij de FRS. Een zielig stapeltje van 10 of 15 cd's.
Als ik nu een cd zoek, doe ik dat wel op internet.
Daarom verbaast het me niks dat klassieke platen in de kringloop en elders niks opbrengen.
Tot slot.
Mijn oudste broer, we scheelden anderhalf jaar, hield ook van klassiek. Maar dan heel veel opera. Ik was van de barok.
Maar wat was het. Hij zat op het Gym en ik op de hbs. Logisch toch?
Groeten,
Han
:thumbsup:
Ik verzamel dan toch klassieke muziek. Opnames van de jaren 50 /60 zijn wel interessant (voor mij althans) .Barokmuziek, van MONTEVERDI tot VIVALDI. maar ben ook op zoek naar de opera TOMMY opgenomen door London Philarminic Orchestra ( als je het toevallig hebt !)
Heb je Toscanini, Arther Rubinstein, karl Bohm , David Ostrach Maria Callas, etc...etc..?
liefst opnames van ARCHIV, ERATO EMI en ook Deutche GRAMOFON . foto's, maar ook een lijst als het kan ?
Ik ga met jou niet in discussie over prijzen, muzieksoorten of wat dan ook, ik heb n.l. sterk de indruk dat het jou alleen om menings verschillen te doen is, ik wordt er doodziek van dat je weer met argumenten komt als `` kabaal en herrie...men wil niet meer goed luisteren naar muziek enz.enz, ook dring je jou eigen muziek smaak weer op !!
DAAR VRAAGT TOCH NIEMAND NAAR EN HET HEEFT TOCH NIETS MET DEZE DRAAD TE MAKEN!!!.
.
Mijn bijdrage is uitsluitend bedoeld als globale informatie aan iemand die vraagt wat platen waard zijn
Wat jou ervaringen zijn met klassieke muziekplaten of wat voor ander genre dan bij de kringloop e.d. ook staat los van
de vraag van Frank die waarschijnlijk niet zit te wachten op de mededeling dat geen hond tegen een bepaald soort muziek aanpist
Ook heb ik het niet expliciet over verzamelaar maar noem ze in de zin van prijsbepalende factor.
Als Frank interesse heeft mag hij mij best benaderen met gegevens over de platen zodat ik hem wat richtprijzen kan geven.
Verder dreigt dit weer op zo`n oeverloze en onzinnige discussie uit te lopen waarvanalles bijgehaald wordt dat er niets mee te maken heeft, daar heb ik geen zin in en reageer verder niet meer op deze draad
Lee
Dat zijn bisonderen verzamel Heeft prijzen . Maar dat wil niks zeggen
Over de Muziek .Nou en als jij nog graag wat Klassiek LP,s
Wilt Hebben Kom gaa eens zien Bij De kringloop in uitggeest
Neem maar Circa 20 E mee dan kan jij je wagen Afladen
Met de mooitse Klassiek Er staat een helen groten langen
Bak vol .Ik ben er voor een korten tijd Nog geweest met een ouden Klassiek
Bezitten man Die heeft daar de duursten platen zien liggen
En heeft tegen mij gezegt .Er pist toch geen HOND meer tegen aan Die platen
Dat wil niet zeggen dat de Muziek Slegt is Nee .Die het kopen zullen
Die zijn er NIET meer .Zie nou alleen maar Hier op Het Forum
Wat men Wil .In velen opzichten wil men geen muziek Vandaag de Dag
Maar Kabaalerijen en Herrie, DUS ???en wil niet meer maals goed luisteren
Wat goed is BVB Jazz. En dergelijken Ja die Smartlapperijen van
Dergelijken Volks zangers .Voor mij hoeft dat ook niet Maar er zijn mensen Voor
Ik kan er nog wel Wat naar luisteren . De Platen hier in de kringloop
Kosten LP.s cica 1,25 E. Huub
Omdat ik zelf verwoed verzamelaar van lp`s en singels ben bezit ik diverse catalogi hierover waaronder 2 duitse
Daarin is veel op te zoeken van de waarde, uiteraard is de staat waarin de plaat en hoes verkeerd belangrijk
maar natuurlijk ook het label,labelnummer enz.
Het is begrijpelijk dat een singel van de Beatles-Stones enz. waarvan er vroeger wereldwijd 1000000 zijn uitegegeven niet echt zeldzaam is en dus veel waarde heeft
Het kan voorkomen dat een bepaalde lp van bijvoorbeeld de beatles of om het even welke andere artiest slechts een waarde heeft van 3 euro terwijl diezelfde lp maar dan met een andere labelnummer of een ander land van herkomst
wel 60 euro kost
Een ander voorbeeld is dat een vinyl singel van Frans Bauer waarmee hij vroeger zelf langs de deuren ging om ze te verkopen makkelijk tussen de 200 en 350 euro opbengt, de persing daarvan was n.l. maar minimaal en er zijn veel liefhebbers voor
Zo zijn er nog heel veel factoren te noemen die de waarde bepalen en kan ik hier nog wel een poosje doorgaan.
Dat klassiek niets waard zou zijn is ook niet waar, er zijn lp`s die makkelijk 400 euro opbrengen
De ``alle 13 goed`` uitgaves vind je op iedere rommelmarkt voor hooguit 1 euro toch zijn er verzamelaars die
deze serie verzamelen en geven zomaar 10 euro voor een dergelijk exemplaar.
Ik kom veel op platenbeurzen en zie dat de prijs vaak wordt bepaald door vraag en aanbod maar ook door het onderhandelen van de vraagprijs enz.enz.
Een discussie of platen nu wel of niet iets waard zijn is dus eigelijk overbodig, het juiste antwoord staat
in de catalogi en en andere factor is natuurlijk de aloude kreet `` wat de gek ervoor geeft``
Oh ja...dat hazes geen waarde heeft klopt ook niet, de eerst persing van zijn vertolking van ``De vlieger``
doet in goede staat van vinyl en hoes rond de 150 euro.
Dus Frank, wil je weten wat jou platen waard zijn koop of raadpleeg de catalogus,de prijzen die daarin staan zijn gebaseerd op mint of near mint staat, neem tussen de 50 en 70 procent van de aangegeven waarde (afhankelijk van de staat waarin jouw platen verkeren) en houd die aan als waarde
Als ik je kan helpen hoor ik het graag
Succes ermee
Lee