Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Oude grammofoonplaat?

  • René R
  • [René R]
Meer
25 jul 2011 19:52 - 25 jul 2011 19:56 #7086 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Dat kan alleen per stuk te beoordelen zijn d.m.v. het etiket, met enige ervaring.
Maar het is ook vaak wel te horen hoor....
Labels als Philip, Telefunken, Electrola, Decca, Polydor en Capitol zijn sowieso
merken uit het elektrische tijdperk.
Omega, Columbia, HMV, Parlophone, Edison Bell, Odeon en Victor zijn de bekende
"oude merken" en kunnen akoestisch zijn, maar ze waren ook volop aanwezig in het
elektrische tijdperk, dus dat is zo niet te beoordelen.
Is de plaat enkelzijdig, dan is hij gegarandeerd akoestisch en oud, uit de eerste
twee decennia van de vorige eeuw. Odeon was het eerste label die dubbelzijdig
ging produceren in 1906. Veel consumenten vonden dat totale onzin....
Enkelzijdig bleef echter tot ongeveer 1920 bestaan want daar verdiende de artiest
meer aan. Dat kwam alleen voor bij grote beroemdheden.

Groet
René
Laatst bewerkt 25 jul 2011 19:56 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2011 19:25 #7084 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Hoi Renee, bedankt voor je antwoord. In de koffers zitten al mijn platen keurig opgeborgen, heb ze destijds allemaal genoteerd en opgenomen als MP3. Kun je via het label weten of ze mechanisch of elektrisch zijn opgenomen? Want dat staat niet overal op. In de koffers zitten labels als; Omega, Telefunken, Philips, Columbia, His Masters, Parlophone, Edison Bell Radio, Odeon, Ultraphon, Decca, Supraphon, Kristall, Victor, Electrola, Elite special, Polydor en Capitol, dit zijn alleen nog de klassieke platen en de meeste zijn van het (extra) groot formaat 75 toeren. Groeten, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
Meer
25 jul 2011 18:37 - 25 jul 2011 19:23 #7070 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Hallo Ben.

Op zich is deze plaat niet zo extreem oud.
Het is al een elektrische opname zoals het etiket vermeld
en dus zeker van na 1925, maar ik schat wel voor 1930, vanwege de vermelding
dat het een elektrische opname is. Daar was men in de eerste jaren nog trots
en men wilde zich onderscheiden van de akoestische opnames. Na 1930 was die
vermelding niet meer nodig. Elektrische opnames waren standaard en gewoon geworden.
Op zich is hij niet zo heel veel waard. Een enkele euro's kwestie.
De naam van het label heeft verder niets te maken met de grote
uitvinder van de weergave van geluid. Dit is een Engels Label.
Maar zeker zuinig op zijn.
De tijd vóór 1925 (zeg vanaf 1900, toen de plaat echt een commerciële
instelling werd) wordt ook wel het akoestische tijdperk genoemd, omdat de
opnames akoestisch waren, dus zonder gebruik van een elektrische microfoon.
De platen van dit label worden dan ook interessanter voor de verzamelaar.
Platen uit deze tijd (1900-1925) zijn ook nog volop te vinden,
de waarde is veel meer afhankelijk van de artiesten en de zeldzaamheid.
In het elektrische tijdperk kwam de massa productie pas goed op gang en
zijn er nagenoeg geen platen van enige (grote) waarde.

Vriendelijke groet
René (R)


Als extra bijgevoegd een kostbare plaat; november 1902.
Ondanks dat een enkeling vindt "dat de zanger uit zijn neus zingt".
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 jul 2011 19:23 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2011 18:25 #7066 door Ben
Oude grammofoonplaat? werd gestart door Ben
Hoi heren en Dames, mijn naam is Ben en zit al een tijdje op het buurtforum maar heb een vraag die ik daar niet stellen kan. Het gaat om mijn 75 toeren grammofoon platen verzameling, er zit daar een plaatje bij (Edison Bell Radio nr.1291) en er staat op; Yodelling coon (Howard Flynn) “Coon yodelling song”, Muddlin’ thro’ (Howard Flynn) “Foxtrot song” en G.H. Elliott with Orch. Accomp. Denk dat dit 1 van mijn oudste platen is maar de vraag is of er iemand een jaartal weet waarin ik dat plaatje kan plaatsen. Groeten, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena