Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Oude grammofoonplaat?

  • René R
  • [René R]
Meer
26 jul 2011 08:51 #7124 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Oude grammofoonplaat?
: prima :

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jul 2011 08:30 #7122 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Niet nors/belerend bedoeld hoor ;)
Ik had gewoon geen zin om laat in de avond nog een lange bijdrage te gaan schrijven.

Meestal staat er in de plaat (vlakbij het label) nog met de hand een code geschreven of gegraveerd. In sommige gevallen kan die ook data opleveren.

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
Meer
26 jul 2011 05:53 #7114 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Laurens

Zo is het altijd op het internet.
Een forum is ook om met elkaar te communiceren.
En wellicht wat meer te vertellen dan alleen de vraag.
Ik denk dat het grootste deel wat we elkaar hier vertellen aan
wetenswaardigheden wel op het internet terug te vinden is.
Dan hadden we ook tegen de topic starter kunnen zeggen:
zoek het even lekker zelf op op het internet.

Maar zo werkt het hier niet.
Dus houdt je opmerkingen een beetje sympathiek.
Waarbij ik niet bedoel dat je tip niet goed is,
maar wel de toon waarop.

Vriendelijke groet
René (R)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2011 22:35 #7102 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Oude grammofoonplaat?
1 minuut googelen op nummer en label leverde www.mgthomas.co.uk/dancebands/labels/lab.../edisonbellradio.htm op.

Geproduceerd tussen 1928 en 1931 dus.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
Meer
25 jul 2011 20:55 - 25 jul 2011 21:44 #7092 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Ben

Helaas zegt dat ene jaartal niets.
Je noemde bijvoorbeeld Philips al en daar kunnen alleen maar platen van zijn van na de 2e WO. Tot 1950 stelde Philips in de platenindustrie helemaal niets voor en lieten zij de verhoudingsgewijs kleine hoeveelheid persen in Duitsland, bijvoorbeeld bij Telefunken. Philips had zelf niets op dat gebied.
Na 1950 moesten zij wat de platenindustrie aangaat die nagenoeg van de grond af opbouwen in Nederland.
Je praat over een tijdsbestek van totaal zo'n 70 jaar schellak platen geschiedenis, als we vanaf 1887 gaan tellen,
het jaar waarop de vlakke plaat werd gepatenteerd door de uitvinder Emile Berliner.
Ze zijn tot 1958 geproduceerd. Toen werden ze ingehaald door vinyl. Dat had de industrie al
veel eerder gewild in de jaren vijftig, maar de consument ging niet zo snel akkoord met die
wisseling. Velen vonden lp's onzin en veel te duur. Mensen moesten ook nieuwe grammofoons
kopen die geschikt waren voor vinyl. Ze waren dus duurder uit dan alleen (de dure) platen kopen.
Dus de 78 toeren platen hebben zeker bijna 10 jaar naast de vinylplaten bestaan.
Die waren 'goedkoop' en men was er aan gewend. Pas toen de jeugd massaal singles ging kopen
in de tweede helft van de jaren vijftig was het echt gedaan met de 78 toeren platen.

Tot slot, 78 toeren platen met klassiek repertoire uit de jaren dertig en veertig zijn
nagenoeg niets waard. Ook die albums niet. In de jaren vijftig perste men geen schellak
meer met klassieke muziek, maar ging men vrij snel over op vinyl. Ook vanwege de bekende
praktische reden.

Groet en veel plezier met je collectie.
Je kan er eens mee naar de vereniging De Weergever gaan in Amsterdam Noord om het te laten
beoordelen. Ze hebben een eigen site.
www.de-weergever.nl/

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 25 jul 2011 21:44 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2011 20:29 #7088 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: Oude grammofoonplaat?
Dank Renee voor je rijkelijk antwoord, nee er zitten geen enkelzijdige platen bij maar wel een paar 'albums' bestaande uit 2, 3 of 4 concert platen die bij elkaar horen en er is 1 Odeon plaat bij waar 1927 op staat. Dus denk ik dat alles van rond die tijd zal zijn. Maar goed ik ben er zorgvuldig mee en zal ze goed bewaren, Groeten, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena