Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Docu Blue Note.

Meer
13 jul 2019 21:00 - 13 jul 2019 21:01 #78611 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Docu Blue Note.
Ik heb er twee gevonden jazz classicks ..Edmond hall de anderen
plaat jazz classics . the fuky piono,s of art Hodes
zal de LP.s platen eens draaien en beluisteren
huub
Laatst bewerkt 13 jul 2019 21:01 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2019 19:51 - 13 jul 2019 20:55 #78606 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Docu Blue Note.
Kan zijn Max.
Neemt niet weg dat ik een reactie plaats met een andere mening. ;-)
Jij vond het prachtig, ik niet. Natuurlijk was de docu interessant, alleen die formule ligt me niet.
Maar ik ben er niet voor weggelopen.
Je zegt bij Blue Note dat jazz in de kielzog ligt.... nou nee. de jazz bij BN is de oceaanstomer die de kielzog van de geschiedenis veroorzaakt! Ongeacht een docu over BN. ;-)
Een mening over deze docu heeft verder niets te maken met de muziek zoals die op de platen van het label staat.
Want daar gaat het mij wél om : de jazz-muziek. Daarvoor hebben de twee heren het label opgericht, wars van enig winstbejag. Daar ging het ze helemaal niet om. Toen BN dan ook werd overgenomen en er wel commercieel gedacht moest worden zijn de heren gefrustreerd weg gelopen, kort gezegd. Kan ik me helemaal indenken! BN is dus voor mij het meest puur toen deze heren aan het roer stonden.
Zeker -voor mij- de periode vanaf het ontstaan van het label tot zeg in de jaren zestig vind ik veelal niet te versmaden. In de docu vond ik wat betreft het feit dat Thelonious Monk alleen bij Blue Note terecht kon (toen) een aardig verhaal. Later natuurlijk dan toch ook op andere labels te vinden (CBS).
Blue Note platen zijn zeer gewild als verzamelobject voor vele jazz-muziekliefhebbers.
Er zijn platen die zelfs zeer kostbaar zijn geworden (interesseert me trouwens niks, het gaat om de muziek).
Wat ik aan Blue Note heb behoort tot de hoogtepunten in mijn platencollectie.
o.a. dit bekende setje.

Overigens is dit boek een aanrader, en natuurlijk het getoonde BN hoezen-boek. Kan je in stilte of met muziek langdurig van prachtige BN foto's genieten. ;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 13 jul 2019 20:55 door RR1957.

Meer
13 jul 2019 19:27 #78604 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Docu Blue Note.
Aiii!!
Waylon zat bij Motown!!!
Mijn fout.
Ook bijzonder overigens voor een (blanke) Nederlander.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

Meer
13 jul 2019 18:08 - 13 jul 2019 18:11 #78599 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Docu Blue Note.
Lijkt mij iets gechargeerd. Er zijn ook mensen die nooit van Blue Note hebben gehoord. Laat staan van Rudy van Gelder! Wellicht hooguit van Miles Davis.
Veel grote namen zijn de revue gepasseerd: Hancock, Morgan, Coltrane, Monk, Adderly etc. Niet uitgaan van jezelf die er veel van weet. Is geen doc. voor de elite, maar de grootste gemene deler onder de streep.
En de film/fotofragmenten waren prachtig. En de muziek? Tja, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om de geschiedenis van BN, en van de jazz in het kielzog. De BN samples werden/worden nog steeds gebruikt door HipHoppers. Werd nog ruim aandacht aan besteed.
Zoiets kan niet in 50 minuten tot op het bot worden geanalyseerd. Zouden er meerdere delen van moeten volgen.
Zie dit als een goede kennismaking met dit label en zijn artiestenstal. Voor velen wellicht een eye-opener.
Waylon heeft er een album opgenomen en Gregory Porter heeft er recent ook een veel verkocht album opgenomen.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 13 jul 2019 18:11 door NGG.

Meer
13 jul 2019 17:40 #78596 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Docu Blue Note.
Ik vond het geen sterke docu. Veel gebabbel (sic) van betrokkenen en weinig consistent verhaal. Typisch een Amerikaanse documentaire in een formule die ze daar veel toepassen. Ik hou er niet zo van. Europese docu's zijn over het algemeen -veel- beter.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
13 jul 2019 16:56 - 13 jul 2019 17:02 #78591 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Docu Blue Note.
het de uitzending deels gezien
met het muzieseren dan zal de fantazie
er wat bij moeten werken dan ontstaat er iets
met elkaar wat goed aanhoort .. er word niks geschreven
en is er wat god aanhoort .. persen maar de platen..
ja voor mij zijn er af en toe explosieven tezamen geluiden
sorry het is niet altijd mijn ding .. ik hou van melody
soms wel ik heb nog dat label zal een aanhoren wat er op staat. de lp,s
huub
Laatst bewerkt 13 jul 2019 17:02 door Huub.

Gemaakt door Kunena