Grammofoonplaten en muziek
JAZZ op 78
24 jun 2019 10:24 - 24 jun 2019 10:25 #78093
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic JAZZ op 78
78-toeren platen met een z.g. Normaalgroef (die niet altijd “normaal” is) worden meestal afgespeeld met een stalen naald die zichzelf in de juiste vorm slijpt, of met een saffier met een diameter van 3 mil (75 um). Een mil is een duizendste deel van een inch.
Platen met een z.g. Microgroef worden meestal afgespeeld met een saffier- of een diamantnaald van 1 mil (25 um).
Platen met een z.g. Stereogroef (dat is een groef t.b.v. stereo weergave) worden meestal afgespeeld met een naald van 0,75 mil (circa 18 um).
Bij Philips gebruikte men hiervoor de afkortingen N, M en S.
Platen met een z.g. Microgroef worden meestal afgespeeld met een saffier- of een diamantnaald van 1 mil (25 um).
Platen met een z.g. Stereogroef (dat is een groef t.b.v. stereo weergave) worden meestal afgespeeld met een naald van 0,75 mil (circa 18 um).
Bij Philips gebruikte men hiervoor de afkortingen N, M en S.
Laatst bewerkt 24 jun 2019 10:25 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 jun 2019 23:33 #78089
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic JAZZ op 78
Klopt Glenn.
Voor schellak platen is een dikkere naald nodig dan voor vinylplaten.
Let er op dat je dit ook goed toepast.
Met de naald voor schellak platen beschadig je de groef van vinylplaten.
Gebruik je de naald voor vinyl op schellak platen dan is die te klein en klinkt het
niet naar behoren.
Voor schellak platen is een dikkere naald nodig dan voor vinylplaten.
Let er op dat je dit ook goed toepast.
Met de naald voor schellak platen beschadig je de groef van vinylplaten.
Gebruik je de naald voor vinyl op schellak platen dan is die te klein en klinkt het
niet naar behoren.
23 jun 2019 23:21 #78088
door Glenn V
Beantwoord door Glenn V in topic JAZZ op 78
Hallo,
Ik heb recent enkele 78 tr platen gekocht, het idee leek me zo leuk ☺️
Ben nu aan het uitzoeken hoe ik ze best beluister.... Ik heb een mooie Lenco L75 met een B&O SP6 element. Het apparaat is een erfstuk van mijn ouders en aangeschaft in '71.
We gebruiken deze om onze collectie LP's klassiek en jazz te beluisteren.....
Ik vrees dat deze schellak platen, van begin jaren '30 niet zo vriendelijk gaan zijn voor de naald en vooral dat deze naald niet geschikt is voor dergelijke groef...
Maar ik heb ook vorig jaar een Philips AG 2657 op de kop kunnen tikken, moet ik nog na kijken.... en ook een pick-up element AG3310 nog in de originele verpakking ! Deze heeft een omkeerbare naald, S & M.... In vermoed "standard" en "microgroove"
Vraag is nu, is deze goed om die oude platen te beluisteren ? In de S positie dan...
Vriendelijke groet,
Glenn
Ik heb recent enkele 78 tr platen gekocht, het idee leek me zo leuk ☺️
Ben nu aan het uitzoeken hoe ik ze best beluister.... Ik heb een mooie Lenco L75 met een B&O SP6 element. Het apparaat is een erfstuk van mijn ouders en aangeschaft in '71.
We gebruiken deze om onze collectie LP's klassiek en jazz te beluisteren.....
Ik vrees dat deze schellak platen, van begin jaren '30 niet zo vriendelijk gaan zijn voor de naald en vooral dat deze naald niet geschikt is voor dergelijke groef...
Maar ik heb ook vorig jaar een Philips AG 2657 op de kop kunnen tikken, moet ik nog na kijken.... en ook een pick-up element AG3310 nog in de originele verpakking ! Deze heeft een omkeerbare naald, S & M.... In vermoed "standard" en "microgroove"
Vraag is nu, is deze goed om die oude platen te beluisteren ? In de S positie dan...
Vriendelijke groet,
Glenn
21 jun 2019 12:47 #78061
door Huub
Beantwoord door Huub in topic JAZZ op 78
Mooie Labels zijn er bij bvb de swing
Ik heb nog veel van chris ellis opgenomen LP,s
ook nog wel 78t maar niet zo veel .uit die tijd
huub
Ik heb nog veel van chris ellis opgenomen LP,s
ook nog wel 78t maar niet zo veel .uit die tijd
huub
21 jun 2019 11:54 #78059
door RR1957
21 jun 2019 11:52 #78058
door RR1957